Pagina 1 van 1

Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 12:48
door Bas Horneman
Dit keer een Decware Zen achtig iets. sv83 in triode. 6n1p stuurbuis. 2 Watt.

Action omdat de bamboo doos van de action winkel af komt. Poten ook...bezemsteel.
PXL_20230302_114138731.jpg

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 12:50
door dre
Dat ziet er super uit! 8)

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 13:03
door Bas Horneman
Merci Dre. Moet de hoekjes nog ff fixen. Wat houtlijm en fijn schuurself om die spleetjes te dichten.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 13:17
door Bas Horneman
zenclonev0.1.png

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 13:26
door Bas Horneman
Bewust geen choke gebruikt omdat de Zen dat ook niet heeft. DC link condensatoren gebruikt...ok die zitten niet in de Zen.
PXL_20230302_082422394.MP.jpg
Sony R2R uitgangstrafo uit blikken houder gehaald.
PXL_20230224_160041764.jpg

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 13:51
door Bas Horneman
PXL_20230302_114133636.jpg

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 14:32
door Pjotr
Leuk Bas! Heerlijk dit, dat is de ware buizenhobby :rock:

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 15:03
door douwebakker
Wat is eigenlijk het nut om de 6,3V gloei op 65V dc te leggen.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 16:21
door Bas Horneman
Ik heb dit van tubecad...en nog ergens anders waar ik niet meer van weet:

https://www.tubecad.com/october2000/page19.html

Shown above is a trick used to elevate the heater voltage relative to the cathode and still allow an AC path to ground. Three advantages derive from this setup. The first is that since current can only flow from negative to positive, the interaction between cathode and heater is lessened. The second is the elimination of any chance for the ground to carry any heater current. The third is that the tube may last longer with a slightly higher heater-to-cathode voltage (the jury is still out).

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 16:21
door Bas Horneman
Leuk Bas! Heerlijk dit, dat is de ware buizenhobby :rock:goedzo:
\:D/

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 17:12
door Pjotr
Bas Horneman schreef: do 02 mar 2023, 16:21
Ik heb dit van tubecad...en nog ergens anders waar ik niet meer van weet:

https://www.tubecad.com/october2000/page19.html

Shown above is a trick used to elevate the heater voltage relative to the cathode and still allow an AC path to ground. Three advantages derive from this setup. The first is that since current can only flow from negative to positive, the interaction between cathode and heater is lessened. The second is the elimination of any chance for the ground to carry any heater current. The third is that the tube may last longer with a slightly higher heater-to-cathode voltage (the jury is still out).
Jawel, maar waarop is dat gebaseerd? Dat is alleen een gedachtespinsel. Ik lees nergens dat hij ook werkelijk een lekstroom gemeten heeft en daarmee er een probleem zou zijn.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 17:58
door douwebakker
Precies Peter, helemaal eens. Als het nu een SRPP schakeling of iets dergelijks is.... maar in dit geval is het zinloos.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 19:34
door Robert Gribnau
Je ziet in sommige gitaarversterkers met kathode bias in de eindtrap dat de 6,3 V voor de gloeidraden wordt opgetild doordat deze is aangesloten op de kathoden van de eindbuizen, dus op een positieve spanning ten opzichte van massa. Dat zou gloeidraadbrom verminderen. Ik merk daarbij wel op dat de signaalsterkte in de eerste trap(pen) van een gitaarversterker natuurlijk veel lager is dan in de eerste trap van de versterker van Bas (en voorts is de ingangsimpedantie van een gitaarversterker meestal 1M, dus ook een stuk hoger dan in de versterker van Bas; hogere ingangsimpedantie maakt de schakeling gevoeliger voor brom), dus of het in de versterker van Bas een hoorbaar verschil zal maken, valt te betwijfelen. Maar kwaad kan het zeker niet.

Een link naar wat info over dit onderwerp, en de link naar het artikel (zie bladzijde 72 e.v.) waar naar wordt verwezen:

http://www.valvewizard.co.uk/heater.html

https://worldradiohistory.com/UK/Televi ... 944-07.pdf

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 19:43
door Bas Horneman
Je was me voor Robert. Thanks.
http://www.valvewizard.co.uk/heater.html
"Heater Elevation
Elevation means referencing the heater supply to a DC voltage other than ground or zero volts. The heaters still operate at 6.3V or whatever, but this floats on top of the elevation voltage. Some valve stages such as cathode followers require the heater supply to be elevated to avoid exceeding the valve's Vhk(max) rating. But even when not explicitly needed, elevation can reduce hum in AC-heated circuits by reducing or saturating the leakage current between heater and cathode.* *See: Cooper, C. E. (1944). Valve Hum. Electronic Engineering, (July), pp72-5.

https://audioxpress.com/article/the-int ... cuum-tubes
"Some RCA data books recommend that you make the heater positive with respect to the cathode, ideally by 40 V or so, presumably to minimize noise. So as with everything in life, there are tradeoffs."

En volgens ooit gelezen dat Tektronics het toepaste bij hun scopes specifiek om "noise" te verminderen...Maar dat was zo lang geleden. Weet niet meer waar en of het zo was.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 19:44
door Bas Horneman
dus of het in de versterker van Bas een hoorbaar verschil zal maken, valt te betwijfelen
Helemaal mee eens.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 20:01
door Robert Gribnau
Nog eens beter kijkend naar het schema van jouw versterker: De eerste trap heeft een relatief hoge ingangsimpedantie (470k) en de kathode weerstand is niet ontkoppeld met een condensator (wat de schakeling gevoeliger maakt voor brom). Mogelijk dat het optillen van de gloeispanning toch wel wat uitmaakt in jouw versterker.

Ik hou wel van dit soort 'zekerheidshalve' maatregelen. Niet geschoten is altijd mis.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 20:15
door Bas Horneman
Ik hou wel van dit soort 'zekerheidshalve' maatregelen. Niet geschoten is altijd mis.
Zo denk ik er ook over. Geen fundamentele kennis zelf hebbende moet ik het hebben van wat ik lees. Op een gegeven moment lees je dan iets van Allen Wright waarom hij zijn heaters "lift" en als ze dan vragen of het gedaan is voor het heater cathode limiet dan zegt ie:

"Nope. It is to 'lift' the heaters of the tubes above their cathodes - reverse biasing the inherent 'micro-tube' that exists between the heater and cathode itself and makes a surprising sonic improvent!"
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ost-712662

en dan ben ik verkocht.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 20:30
door douwebakker
Of het nu een functie heeft of niet, dat maakt niet uit.
Je hebt toch weer iets leuks gemaakt en je geniet ervan.
En daar gaat het om. Het is een hobby.
Douwe

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 20:50
door Pjotr
Psies! En het is ook leuk om het resultaat te zien.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: do 02 mar 2023, 21:09
door hanselchen
Heater elevation mbv. een weerstands-deler of verbinden met de kathode weerstand van de eindbuis functioneert echt.
Het is Inderdaad lastig te doorgronden hoe het werkt, maar in de praktijk kun je er de versterker een fractie (of zelfs meer) stiller mee krijgen.
Ik pas het wel eens toe in gitaarversterkers, hier is de reductie van de brom goed hoorbaar.
Grappig dat de eigenaar na een service bezoek dan zoiets zegt in de strekking van 'dat hoor je goed die nieuwe einbuizen, die brommen een stuk minder'. :wink: (yeah right)

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 9:30
door Pjotr
Een ontbrompotmetertje om de AC op de gloei te balanceren is toch al oud. Met name bij een (hoogohmige) aansturing van de terugkoppeling op de kathode van de eerste buis, zoals je al beschreef. Maar dat was toch meer een capacitief gebeuren dan dat er microbuizen in de kathode verstopt zaten.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 10:16
door Bas Horneman
Je hebt toch weer iets leuks gemaakt en je geniet ervan.
En daar gaat het om. Het is een hobby
En zo is het maar net.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 10:45
door Bas Horneman
Maarrrr...zit ook op een forum om te lezen en te leren. Er is ook niks mis met discussie. Daar leer je van....of niet.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: di 19 aug 2025, 16:31
door Bas Horneman
Merlin Blencowe – Designing High-Fidelity Valve Preamps

Chapter Heaters and Hum.

Shows how heater-cathode leakage creates a common-mode current into the cathode, measured as tens to hundreds of µA at mains frequency.

States that hum coupling can easily reach −70 to −80 dBV referred to input in high-gain stages if not mitigated.

Valve Amplifiers (Morgan Jones, 4th ed.)

Section on Hum Mechanisms.

Typical leakage capacitance: 5–15 pF between heater and cathode.

At 50/60 Hz, that’s enough to couple several mV into the grid/cathode circuit of a high-gain triode.

Elevating heater reduces effective leakage by an order of magnitude.

Philips / Mullard data sheets (ECC83/12AX7, ECC82, etc.)

Quote max heater-cathode voltage (usually 90–100 V).

Notes that hum voltage on cathode is specified in tens of µV with elevated heaters vs. much higher with floating heaters.

DIYAudio & Tube CAD Journal (John Broskie)

Multiple articles and forum threads with measured spectra.

Users report 10–20 dB hum reduction in practice by elevating heaters 30–60 V above ground.

Re: Nog een action buizenbak: Decware Zen Clone.

Geplaatst: di 19 aug 2025, 17:04
door RobertD
In mijn RH84 versterkertje heb ik ook de gloei opgetild, terwijl het qua heater-kathode spanning niet echt nodig is. viewtopic.php?p=1507535&hilit=RH84#p1507535
Het versterkertje is echter fluisterstil, geen brommetje of ruisje te horen. En het klinkt zeer goed.
Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat het hiermee te maken heeft.