Pagina 1 van 4

Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 11:14
door HoMeR
Hallo allemaal.
Sinds een tijdje ben ik (meer) bezig met luisteren via koptelefoons. Zijn er hier meer mensen die hier enige ervaring mee hebben?
De "hoofdinstallatie" in de woonkamer kwam niet voldoende meer aan bod (aanwezigheid meerdere mensen met verschillende smaken.... :roll:)
Dus dan maar een andere plek zoeken.

In mijn "mancave" heb ik de volgende opstelling (zie ook foto's):

- Pro-ject RPM 5.1 (met Speed Box II) met een Orftofon MC Quintet Red.
- Cambridge Audio Duo phonotrap.
- 2x Sabaj PHA-3 met Philips E180F en Russische 6J9 buizen (i.p.v. de oorspronkelijke Chineesjes), Oracle II and OPA 2604 opamps (i.p.v. de NE5532)
- Fosi Tube-P2 met Mullard CV4014 en Oracle II opamps (wederom i.p.v. het oorspronkelijke Chinese spul).
- HifiMan Edition XS.
- HifiMan HE-4XX.

En natuurlijk ook alle LP's.......
IMG_20230219_104158.jpg
IMG_20230219_104217.jpg

Het klinkt allemaal behoorlijk aardig. Heb wel gemerkt dat het luisteren via koptelefoons een heel andere "luisterinstelling" bij jezelf vergt, het is een ander soort ervaring. Niet verkeerd, maar wel even omschakelen.

Ben uiteindelijk van plan om zelf een volledige buizenversterker te maken. Nog in de onderzoeksfase.....voorlopig genoeg materiaal om te "spelen" met opamps en buizen wisselen. (tips altijd welkom!!)

Groet,
Homer

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:13
door Zweitse
Nog geen ervaring met head-fi, zit nog in de begin fase, maar ervaar het zelfde probleem.
Hoofdtelefoon versterker (Feliks audio elise) en platenspeler (Clearaudio concept mm) zijn aanwezig.
Zoektocht naar een goede hoofdtelefoon moet nog beginnen.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:23
door HoMeR
Die Feliks ziet er goed uit!! Zoiets wil ik zelf gaan bouwen......uiteindelijk......
Neem je tijd om een mooie bijpassende koptelefoon te kiezen (veel luisteren naar verschillende "cans").... Versterker onder de arm en bij de gespecialiseerde zaken langs.....
Zelf ben ik op de planars van Hifiman uitgekomen via een vriend (tijdje zijn Hifiman HE-5XX geleend). Smaken verschillen, ook hier weer erg van toepassing.
Succes!!

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:31
door Zweitse
Op mijn verlanglijstje staan tot nu toe:
Hifiman Ananda.
Hifiman Arya
Focal Clear mg
Focal Clear mg pro

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:35
door Leeuwarden
Zou ook even kijken naar elektrostatische hoofdtelefoons. Heb ooit op audioshow in Alkmaar zo’n ding gehoord. Kost wat maar wel heel fraai.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:40
door Zweitse
Leeuwarden schreef: zo 19 feb 2023, 12:35
Zou ook even kijken naar elektrostatische hoofdtelefoons. Heb ooit op audioshow in Alkmaar zo’n ding gehoord. Kost wat maar wel heel fraai.
Stax bijvoorbeeld?

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:46
door Leeuwarden
Bijvoorbeeld. Ik heb zelf een andere gehoord, zal even kijken of ik het merk boven water kan krijgen...

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:52
door Leeuwarden

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:22
door Zweitse
Leeuwarden schreef: zo 19 feb 2023, 12:52
Bedankt, ik zal eens even op het web gaan surfen naar wat informatie.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:26
door Pjotr
Zou eerst eens kijken naar welk type je prettig vindt om langduriger mee te luisteren. Er zijn nogal wat verschillende typen: Gesloten, open, half open, on-ear, over-ear. (In-ear "dopjes" laat ik maar even buiten beschouwing.) Dat is allemaal nogal persoonlijk. Meeste keus in de betere klasse is op het moment over-ear gesloten. Maar er is ook een tijd geweest dat het open type on-ear populair was. W.d.b. is het net als met speakers, het moet lekker zitten en naar je eigen zin zijn.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:26
door Zweitse
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 13:22
Leeuwarden schreef: zo 19 feb 2023, 12:52
Bedankt, ik zal eens even op het web gaan surfen naar wat informatie.
Zie dat het gaat om een complete set, hoofdtelefoon plus versterker, dat is voor mij geen optie.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:32
door Zweitse
Pjotr schreef: zo 19 feb 2023, 13:26
Zou eerst eens kijken naar welk type je prettig vindt om langduriger mee te luisteren. Er zijn nogal wat verschillende typen: Gesloten, open, half open, on-ear, over-ear. (In-ear "dopjes" laat ik maar even buiten beschouwing.) Dat is allemaal nogal persoonlijk. Meeste keus in de betere klasse is op het moment over-ear gesloten. Maar er is ook een tijd geweest dat het open type on-ear populair was. W.d.b. is het net als met speakers, het moet lekker zitten en naar je eigen zin zijn.
Open systeem zou iets dynamischer zijn maar heb je al gauw last van omgevings geluid.
In-ears lijkt mij niet echt prettig om langdurig te luisteren.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:39
door Zweitse
Voor een definitieve aanschaf van een hoofdtelefoon wil ook eerst nog eens een bezoekje brengen aan Headphone Auditions Amsterdam, daar heb je de mogelijkheid om diverse systemen goed te beluisteren.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:49
door FR_Aad

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:51
door beijert
En even wat lenen indien mogelijk. Dan kan je het langer proberen dan in de winkel.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:55
door rikpost
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 13:26
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 13:22
Leeuwarden schreef: zo 19 feb 2023, 12:52
Bedankt, ik zal eens even op het web gaan surfen naar wat informatie.
Zie dat het gaat om een complete set, hoofdtelefoon plus versterker, dat is voor mij geen optie.

Zes Ruggen !!? :-#

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:57
door Leeuwarden
rikpost schreef: zo 19 feb 2023, 13:55
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 13:26
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 13:22

Bedankt, ik zal eens even op het web gaan surfen naar wat informatie.
Zie dat het gaat om een complete set, hoofdtelefoon plus versterker, dat is voor mij geen optie.

Zes Ruggen !!? :-#
Ja, is de goedkope versie.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 14:03
door FR_Aad
L.O.L

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 14:12
door FR_Aad
Ik heb twee jaar geleden gekozen voor een open systeem en de Sennheiser HD 560S gekocht. Een fijn ding met niet te veel/achterlijk laag. (wat voor mij een pre was)
Maar ...... zou ik het nu weer doen zou ik waarschijnlijk voor de HiFiMAN Sundara gaan denk ik. Is ook erg fraai.
Nadeel van open is dat je de omgeving hoort, en zij horen jou. Daarom heb ik (ook voor tijdens werk) ook een Sony WH-1000xm3 gekocht. Maar dat is voor serieus luisteren ruk.

Mocht je voor gesloten gaan is de Meze 99 Classics ook erg fijn.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 14:16
door Zweitse
FR_Aad schreef: zo 19 feb 2023, 13:49
Is inderdaad ook een optie.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 14:18
door Zweitse
FR_Aad schreef: zo 19 feb 2023, 14:12
Mocht je voor gesloten gaan is de Meze 99 Classics ook erg fijn.
Bedankt voor de tip.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 15:15
door HoMeR
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 12:31
Op mijn verlanglijstje staan tot nu toe:
Hifiman Ananda.
Hifiman Arya
Zou wel even kijken naar wat je versterker aankan....de Hifimannen zijn vaak laagohmig. Volgens de reviews is de Feliks niet erg geschikt hiervoor.

https://www.head-fi.org/showcase/feliks ... ise.20757/

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 15:31
door Zweitse
HoMeR schreef: zo 19 feb 2023, 15:15
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 12:31
Op mijn verlanglijstje staan tot nu toe:
Hifiman Ananda.
Hifiman Arya
Zou wel even kijken naar wat je versterker aankan....de Hifimannen zijn vaak laagohmig. Volgens de reviews is de Feliks niet erg geschikt hiervoor.

https://www.head-fi.org/showcase/feliks ... ise.20757/
Vreemd, ik had juist begrepen dat de Hifiman Ananda een uitstekende match is met de Feliks Elise, maar ik zal mij daar eens verder in verdiepen.

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 16:01
door HoMeR
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 15:31
HoMeR schreef: zo 19 feb 2023, 15:15
Zweitse schreef: zo 19 feb 2023, 12:31
Op mijn verlanglijstje staan tot nu toe:
Hifiman Ananda.
Hifiman Arya
Zou wel even kijken naar wat je versterker aankan....de Hifimannen zijn vaak laagohmig. Volgens de reviews is de Feliks niet erg geschikt hiervoor.

https://www.head-fi.org/showcase/feliks ... ise.20757/
Vreemd, ik had juist begrepen dat de Hifiman Ananda een uitstekende match is met de Feliks Elise, maar ik zal mij daar eens verder in verdiepen.
Je zou de volgende dikke 900 pagina's :shock: erop na kunnen zoeken......(gaat vooral veel over "tuberolling")
https://www.head-fi.org/threads/feliks- ... ad.782754/

Wellicht enige duidelijkheid....

En deze:
https://www.head-fi.org/threads/hifiman-ananda.879628/

Re: Koptelefoon(s).......een uitbreiding van de hobby.

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 16:17
door Pjotr
FR_Aad schreef: zo 19 feb 2023, 14:12
Ik heb twee jaar geleden gekozen voor een open systeem en de Sennheiser HD 560S gekocht. Een fijn ding met niet te veel/achterlijk laag. (wat voor mij een pre was)
Maar ...... zou ik het nu weer doen zou ik waarschijnlijk voor de HiFiMAN Sundara gaan denk ik. Is ook erg fraai.
Nadeel van open is dat je de omgeving hoort, en zij horen jou. Daarom heb ik (ook voor tijdens werk) ook een Sony WH-1000xm3 gekocht. Maar dat is voor serieus luisteren ruk.

Mocht je voor gesloten gaan is de Meze 99 Classics ook erg fijn.
I.d.d. een erg fijn ding. Redelijk licht, comfortabel en ook nog eens betaalbaar voor deze kwaliteitsklasse. Wat doet jou dan toch specifiek kiezen voor de HiFiMAN Sundara?