Pagina 1 van 1
buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 12:14
door paulknutselaar
Hallo,
Ik als knutselaar raakte nogal gecharmeerd van buizenversterkers, de looks, de techniek en het geluid helemaal super.
Na een tijdje zoeken op internet en forums afgaan ben ik uiteindelijk terecht geraakt bij klaré in Hoorn.
Ze hebben mij een tekening gegeven en voorzien van de juiste onderdelen. Met wat hulp hier en daar heb ik 2 ontzettend mooi spelende bakken.
Het was een heel leerzaam traject en een opstap om in de toekomst nog mooier te maken.
Mijn broer heeft aan de hand van deze tekening een printplaat ontworpen, zowel voor de el519 als de kt120.
Nu is mijn vraag aan de kenners, wat voor schakeling is het, ultraliniar? ik heb geen idee. Zoals mijn naam als zegt... knutselaar

Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 12:24
door MarcelvdG
Dit is inderdaad wat een ultralineaire schakeling genoemd wordt. Aftakkingen van de primaire wikkeling van de uitgangstransformator zitten aan de schermroosters van de eindbuizen (via een klein stopweerstandje). Als de aftakkingen goed gekozen zijn, levert dat vervormingscompensatie op.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 14:36
door douwebakker
Mooi gedaan hoor! Ook complimenten voor je broer.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 16:40
door Marp
Welkom Paul. Het oogt fraai, zo in harmonie met dat meubel. Ook zelfbouw?
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 17:03
door RobertD
Leuke binnenkomer! Ik zit nog wel een beetje te studeren op die stuurtrap / fasedraaier met iets van een geaarde gridschakeling.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 17:28
door Piet1950
Zowel de ingangsschakeling als de fasedraaier bestaat uit cascodes. Dus totaal 3. Dat is nieuw voor mij. Alleen als ingangsschakeling of alleen als stuurschakeling voor een enkele eindbuis heb ik de coscode wel gezien. Vooral de fasedraaier met 2 cascodes is nieuw voor mij. Die zal ik even onthouden.
Piet
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 17:29
door RobertD
Ik zit alleen nog te kijken hoe de "fase draait", waarschijnlijk doordat het tweede rooster via een condensator aan massa zit en de kathode de leiding neemt?
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 17:52
door Robert Gribnau
De fasedraaier (V2 en V3) in een "long-tail pair" maar dan met een paar srpp-achtige helften in plaats van het gebruikelijke paar trioden. R8, de "long-tail", zal een betrekkelijk hoge waarde hebben waardoor de dc-koppeling vanaf V1 mogelijk is.
De trap met V1 is volgens mij zeker een srpp en (dus) geen cascode. V2 en V3 lijken ook srpp geschakeld maar omdat R8 een flink andere waarde zal hebben dan R10 en R13+R14 weet ik niet zeker of dit nog srpp kan worden genoemd. Maar V2 en V3 lijken mij niet als cascodes te zijn geschakeld.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 22:00
door Piet1950
Je hebt gelijk Robert.
Piet
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 07 feb 2023, 22:31
door paulknutselaar
Bedankt voor de positieve reacties, het meubel had ik zo gekocht en de buizenbakken zo gemaakt.
Volgens de bedenker is de schakeling bij lagere volumes anders dan bij hoge, alles wat ik weet is dat het superstrak klinkt en zonodig het dak eraf blaast.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 08 feb 2023, 10:58
door Shadow
Zou wel mogen met die 2 buizen ja...die kunnen wel watt verstoken...
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 03 mei 2023, 15:20
door nl3prc
Nu nog even een schema posten met alle trafo condensator diodes weerstanden waardes

Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 03 mei 2023, 18:21
door douwebakker
Wat mij op de middelste foto opvalt is dat de spoelen van de voeding en de UGT in de zelfde richting liggen. Hier zou ik de UGT liever een kwart slag draaien zodat de velden haaks op elkaar komen.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 03 mei 2023, 20:14
door Robert Gribnau
Scherp, Douwe!
Sind ik die regel ken/begrijp en trouw heb toegepast, heb ik nooit problemen gehad met onderlinge beïnvloeding van transformatoren en smoorspoelen.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 03 mei 2023, 21:09
door douwebakker
nl3prc schreef: ↑wo 03 mei 2023, 15:20
Nu nog even een schema posten met alle trafo condensator diodes weerstanden waardes
Ik ben ook wel benieuwd naar de rest van de gegevens.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 30 mei 2023, 12:19
door paulknutselaar
nl3prc schreef: ↑wo 03 mei 2023, 15:20
Nu nog even een schema posten met alle trafo condensator diodes weerstanden waardes
Haha ja dat snap ik, deze blijven bij degene die deze bakken bedacht heeft. Als je wil gaan bouwen kan ik wel het contactpersoon doorgeven.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 30 mei 2023, 13:23
door douwebakker
Er zijn op dit forum ook wel mensen die dit kunnen berekenen hoor!
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: di 30 mei 2023, 16:22
door Robert Gribnau
Geheim? Dat maakt me nieuwsgierig.
Niet gerekend maar kijkend naar het schema en de foto van de deels gemonteerde printplaten, kom ik tot de volgende waarden van de onderdelen in het schema (de onderdelen op de printplaten zijn anders genummerd dan in het schema).
R1 = 100K
R2 = 10K ?
R3 = 470 ?
R4 = 390
R5 = 270 ?
R6 = 390
R7 = 270 ?
R8 = 22K ?
R9 = 270 ?
R10 = 390
R11 = 470K
R12 = 270 ?
R13 = 390
R14 = 180 ?
R15 = 100K
R16 = 100K
R17 = 1K
R18 = 1K
R19 = 10
R20 = 10
R21 = 100
R22 = 100
C1 = ? pF
C2 = 15 uF AUDYN
C3 = 0,47 uF ERO
C4 = 15 uF AUDYN
C5 = 0,47 uF ERO
C6 = 0,47 uF AUDYN ?
C7 = ? uF (op print CX1; oranje kleur)
C8 = ? uF (op print CX2; oranje kleur)
Een vraagteken betekent dat ik niet zeker ben van de waarde, of de waarde helemaal niet kan zien.
Over de vraag wat de buistypen V1, V2 en V3 zijn. Omdat de waarde van de kathode weerstanden R4, R6 (van V1) en R10 (van V2) 390 Ohm is, terwijl de waarde van R13 + R14 570 Ohm lijkt te zijn (wat hoger dus dan 390 Ohm, vermoedelijk om de balans in de LTP fasedraaier in balans te krijgen), vermoed ik sterk dat V1, V2 en V3 hetzelfde buistype zijn. Uitgaande van 390 Ohm en kijkend naar de curves van de ECC81, ECC82 en ECC83 in de datasheets denk ik:
- dat het geen ECC82 kan zijn omdat de stroom dan te hoog zou zijn voor de staart van de LTP met V2 en V3, en
- dat het geen ECC83 kan zijn omdat de bias dan veel te laag zou zijn, en/dus
- dat het dan waarschijnlijk een ECC81 zal zijn.
Een ECC88 lijkt me minder waarschijnlijk omdat de pin 9 van V1, V2 en V3 niet aan massa lijken te liggen (maar mogelijk dat ze dat wel liggen door verbindingen aan de niet zichtbare kant van de printplaten).
Opvallend is dat C3 en C6 (de twee koppelcondensatoren naar de eindbuizen) op de gemonteerde printplaat qua merk van elkaar verschillen (want een ERO en een AUDYN). Ik heb maar aangenomen dat C6 ook 0,47 uF is omdat een andere waarde raar zou zijn. Ik zou verwachten dat de twee ERO's als C3 en C6 worden gebruikt, en dus de 'kleinere' AUDYN als C5.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: zo 04 jun 2023, 11:01
door paulknutselaar
douwebakker schreef: ↑di 30 mei 2023, 13:23
Er zijn op dit forum ook wel mensen die dit kunnen berekenen hoor!
Dat mag natuurlijk

alles is af te kijken en na te bouwen op eigen gevoel en idee

Re: buizenbak kt120
Geplaatst: zo 04 jun 2023, 11:26
door Leeuwarden
Tjonge jonge…
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: zo 04 jun 2023, 16:09
door Marp
Wanneer iemand ervoor kiest om andermans ontwerp niet openbaar te publiceren, vind ik dat best iets om te respecteren.

Re: buizenbak kt120
Geplaatst: zo 04 jun 2023, 16:48
door Pjotr
Zeker, als we het over iets unieks hebben en waar anderen goede sier mee zouden kunnen maken. Maar met iets als 13 in een dozijn waar niets geheims aan is? Maar ok als knutselaar het zo besluit, tja dat mag natuurlijk. En als ie dan ook nog aangeeft bij de bedenker nader te willen informeren.
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 07 jun 2023, 21:47
door paulknutselaar
Pjotr schreef: ↑zo 04 jun 2023, 16:48
Zeker, als we het over iets unieks hebben en waar anderen goede sier mee zouden kunnen maken. Maar met iets als 13 in een dozijn waar niets geheims aan is? Maar ok als knutselaar het zo besluit, tja dat mag natuurlijk. En als ie dan ook nog aangeeft bij de bedenker nader te willen informeren.
Nou, ik vind mijn bak niet 13 uit een dozijn. Beetje zwakke opmerking.
Als je echt geïnteresseerd bent dan kan ik je zo doorsturen en hoogstwaarschijnlijk kun je dan bij diegene de spulletjes bestellen en krijg je dan de juiste gegevens erbij. Niet heel raar toch?
Re: buizenbak kt120
Geplaatst: wo 07 jun 2023, 22:19
door Pjotr
Sorry als ik je versterker beledigd heb, zo was het niet bedoeld. Integendeel. Ik doelde ook niet op jouw specifieke versterker maar dergelijke ontwerpen zijn toch wel variaties op lang bekende thema's waar weinig geheim aan is.