Pagina 1 van 3

[Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 21:04
door Jooch
Hoi allen,

Ik babbel niet zo heel veel op het forum, maar ben regelmatig te vinden bij de ZBA van het noorden. In een lange tijd van afwezigheid ben ik langzaam een bedrijfje begonnen en werk momenteel op een plek die sommigen misschien wel herkennen:
bovenaanzicht.jpg
In het weekend is daar wel ruimte voor een kleinschalige luisterdag. Er zijn drie kamers beschikbaar, waarvan één dan als koffieruimte zou fungeren en twee als luisterruimten.
Wat mij met name bezig houdt zijn solid state versterkers (je weet wel, die met transistors) en DAC's. Van dat laatste heb ik nog niet veel gebouwd, maar toch.
Ok, maar heb je geen interesse in luidsprekers dan? Zeker wel, en die ontwerp/bouw ik ook, maar sinds ik mijn eigen versterkers simuleer en ontwerp is mijn aandacht verschoven naar de versterker.

Sinds mijn 20e heb ik eigenlijk uitsluitend eindversterkers in gebruik met een geluidskaart als DAC. Na al die jaren van experimenteren en proberen, is mijn conclusie dat de bron en de versterking het meest problematisch zijn. Toch is hier relatief weinig aandacht voor op de luisterdagen, het hoofdonderwerp zijn dan toch vaak de luidsprekers.

Ik zou zelf een luisterdag willen doen waar juist de versterker of DAC de hoofdzaak zijn. Wacht, geen platenspelers!? Tja, ik merk dat ik 99% van mijn muziek speel via een DAC. Platen zijn zeker een goede bron, maar niet praktisch in mijn optiek.
Bij mij is alles welkom, of het nou een commercieel product is of geheel zelfbouw. Geef wel even aan waarom het apparaat de aandacht verdiend, als in wat maakt het bijzonder.

Mijn vraag aan jullie, is er belangstelling voor zo'n specifiek evenement?

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 21:41
door Shadow
Ik zou eens lekker naar de luisterdag in Hengelo komen en daar een demo geven :goedzo:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 21:53
door Jooch
Ligt zeker nog in de overweging, maar vrij kort dag om iets moois te kunnen voorbereiden. Is het programma daar ondertussen niet al vrij druk?

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 21:55
door Leeuwarden
Shadow schreef: zo 15 jan 2023, 21:41
Ik zou eens lekker naar de luisterdag in Hengelo komen en daar een demo geven :goedzo:
Je mist het punt…

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 22:05
door Jooch
Leeuwarden schreef: zo 15 jan 2023, 21:55
Shadow schreef: zo 15 jan 2023, 21:41
Ik zou eens lekker naar de luisterdag in Hengelo komen en daar een demo geven :goedzo:
Je mist het punt…
Een paar versterkers proberen en omwisselen en je bent inderdaad zomaar twee uur verder. Daarom wou ik de luisterdagen er ook niet mee belasten. Voordeel van de locatie waar ik zit is ook dat de ruimtes wat kleiner zijn, en ik heb daar een stuk of wat panelen om het geluid naar wens te maken. Dan hoeft de muziek niet meteen op hoog volume te spelen.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 22:16
door Shadow
Nou dat is dus mijn punt wat jullie dus missen blijkbaar; ik heb op luisterdagen genoeg gewisseld tussen bron en versterking, meestal omdat ik zelf verschillende mee neem...of met spullen van andere leden.
Jooch schreef: zo 15 jan 2023, 21:53
Ligt zeker nog in de overweging, maar vrij kort dag om iets moois te kunnen voorbereiden. Is het programma daar ondertussen niet al vrij druk?
Je kunt eens vragen aan Barry, er is een grote set afgemeld dus misschien is er plek?
en bovendien kun je ook gewoon komen om te kijken en luisteren.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 22:29
door Pjotr
Je mist nog steeds het punt. Als je versterkers op top niveau wilt beluisteren zijn de verschillen subtiel, maar ze zijn er wel. Daar heb je speakers met een zeer hoge resolutie voor nodig! En is er de nodige rust en tijd voor nodig. Anders verwaaien de details al snel. Dat gaat überhaupt niet werken in de drukte/hectiek van Hengelo.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 22:46
door Jooch
Pjotr schreef: zo 15 jan 2023, 22:29
Je mist nog steeds het punt. Als je versterkers op top niveau wilt beluisteren zijn de verschillen subtiel, maar ze zijn er wel. Daar heb je speakers met een zeer hoge resolutie voor nodig! En is er de nodige rust en tijd voor nodig. Anders verwaaien de details al snel. Dat gaat überhaupt niet werken in de drukte/hectiek van Hengelo.
Dat is een mooie opsomming inderdaad. Misschien nog aan toe te voegen dat het gehoor na een uurtje met hoog volume al vermoeid is en je de verschillen niet meer zo goed of helemaal niet meer kan waarnemen. Daarom wilde ik juist inzetten op een meer rustige setting.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 22:47
door hardbats
Het is wel een interessant concept maar je moet het wel iets breder trekken dan alleen dac-versterker. Je zult verschillende soorten speakers nodig hebben om een versterker te testen want dat matchen niet altijd.
Ben wel benieuwd hoe dit opgezet word en dan kan ik best eens aanwezig zijn :mrgreen: (mits het werk het toe laat)

De lokatie zegt met ook niks trouwens :lol:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 23:01
door Jooch
hardbats schreef: zo 15 jan 2023, 22:47
Het is wel een interessant concept maar je moet het wel iets breder trekken dan alleen dac-versterker. Je zult verschillende soorten speakers nodig hebben om een versterker te testen want dat matchen niet altijd.
Luidsprekers met flinke impedantie pieken en een laag rendement hebben inderdaad een andere behoefte. Dat klopt wel. Ik heb een set Cantons staan (uit de goede jaren), mijn eigen creatie: de Auryn 170 en waarschijnlijk is de HiVi DIY3.1-A er ook. Maar ieder mag zeker zijn eigen meenemen als je het idee hebt dat het iets toevoegt. Het hoofdonderwerp blijft wel de versterker en DAC.
Ben wel benieuwd hoe dit opgezet word en dan kan ik best eens aanwezig zijn :mrgreen: (mits het werk het toe laat)

De lokatie zegt met ook niks trouwens :lol:
Google eens "de Biotoop"

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 23:06
door hannesie
De lokatie zegt met ook niks trouwens :lol:
Mij ook niet.
We hebben kort geleden een opzet gemaakt met dan in een setup dan alleen een voorversterker te wisselen, achteraf was het misschien juist of beter geweest als we dit op een minder hoog geluidsniveau hadden gedaan.
De detaillering is dan meer of beter te onderscheiden, op een hoger niveau niet meer goed te doen.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 23:31
door Pjotr
hannesie schreef: zo 15 jan 2023, 23:06
De lokatie zegt met ook niks trouwens :lol:
Mij ook niet.
We hebben kort geleden een opzet gemaakt met dan in een setup dan alleen een voorversterker te wisselen, achteraf was het misschien juist of beter geweest als we dit op een minder hoog geluidsniveau hadden gedaan.
De detaillering is dan meer of beter te onderscheiden, op een hoger niveau niet meer goed te doen.
Dat viel eigenlijk wel mee vond ik. Het waren m.i. meer de speakers die eigenlijk veel te "lekker" dan wel "te lief" klonken voor het doel en daarmee ook aan detail toch wel e.e.a. verdoezelden.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 7:34
door Shadow
Pjotr schreef: zo 15 jan 2023, 22:29
Je mist nog steeds het punt. Als je versterkers op top niveau wilt beluisteren zijn de verschillen subtiel, maar ze zijn er wel. Daar heb je speakers met een zeer hoge resolutie voor nodig! En is er de nodige rust en tijd voor nodig. Anders verwaaien de details al snel. Dat gaat überhaupt niet werken in de drukte/hectiek van Hengelo.
Fijn dat jij bepaald hoe het gaat op een luisterdag :goedzo:

Ik heb op diverse luisterdagen meegemaakt dat het inderdaad een gekakel van jewelste is, maar ook dat de kamer beheerder het stil en rustig wist te houden.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 9:42
door Leeuwarden
Joram, het lijkt wel of je niet nog een luisterdag wil. Waar zit de keutel dwars? Jooch heeft een idee én ruimte én staat open voor ideeën. Ik juich een dergelijk initiatief toe! Zo is het in Zutphen (ja toch?) indertijd begonnen! Hulde!

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 9:52
door Pjotr
Shadow schreef: ma 16 jan 2023, 7:34
Pjotr schreef: zo 15 jan 2023, 22:29
Je mist nog steeds het punt. Als je versterkers op top niveau wilt beluisteren zijn de verschillen subtiel, maar ze zijn er wel. Daar heb je speakers met een zeer hoge resolutie voor nodig! En is er de nodige rust en tijd voor nodig. Anders verwaaien de details al snel. Dat gaat überhaupt niet werken in de drukte/hectiek van Hengelo.
Fijn dat jij bepaald hoe het gaat op een luisterdag :goedzo:

Ik heb op diverse luisterdagen meegemaakt dat het inderdaad een gekakel van jewelste is, maar ook dat de kamer beheerder het stil en rustig wist te houden.
Ook goedemorgen van Voorst. Wel ja, gaat daar weer met op de man kafferen om je punt te maken. Waar is dan nou voor nodig? Weer slecht geslapen?

:schoon:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 10:34
door Shadow
Leeuwarden schreef: ma 16 jan 2023, 9:42
Joram, het lijkt wel of je niet nog een luisterdag wil. Waar zit de keutel dwars? Jooch heeft een idee én ruimte én staat open voor ideeën. Ik juich een dergelijk initiatief toe! Zo is het in Zutphen (ja toch?) indertijd begonnen! Hulde!
We hebben eerder zulke ideeën gezien van mensen die nog nooit zoiets gedaan hadden, laat staan bezocht, het loopt dan - helaas - altijd op niets uit.
Er is geen tegenstand voor meer luisterdagen bij mij, maar het zou jammer zijn als je een hoop proefballontjes verder bent en er niks van komt - zie Kalimba en de luisterdag Amstelveen bijvoorbeeld.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 10:39
door Shadow
Pjotr schreef: ma 16 jan 2023, 9:52
Ook goedemorgen van Voorst. Wel ja, gaat daar weer met op de man kafferen om je punt te maken. Waar is dan nou voor nodig? Weer slecht geslapen?
Nee hoor, ik wordt een beetje moe van jouw mening die overal doorgeduwd moet worden, of het nu klopt of niet :dank:
Altijd en overal azijn overheen moeten gieten, daar ben je diverse malen al op aangesproken door de mods en onder andere jouw zure commentaar jaagt mensen weg, terwijl er genoeg mensen zijn die nieuwe leden proberen te werven, leuke dingen te organiseren etc.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 10:54
door Shadow
Jooch schreef: zo 15 jan 2023, 21:53
Ligt zeker nog in de overweging, maar vrij kort dag om iets moois te kunnen voorbereiden. Is het programma daar ondertussen niet al vrij druk?
Ik heb je een pb gestuurd :goedzo:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:09
door FR_Aad
Er zijn ook voorbeelden van hele leuke dagen op nieuwe locaties.
Earnewoude, Groesbeek, Ermelo ….
Ze waren niet zelden leuker dan de bekende dagen.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:17
door Shadow
FR_Aad schreef: ma 16 jan 2023, 13:09
Er zijn ook voorbeelden van hele leuke dagen op nieuwe locaties.
Earnewoude, Groesbeek, Ermelo ….
Ze waren niet zelden leuker dan de bekende dagen.
Dat was m'n punt niet...maar eea is al besproken via PB en dat gaat goed komen :goedzo:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:18
door Leeuwarden
Gelukkig, je hebt het geregeld…

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:23
door hardbats
Jooch schreef: zo 15 jan 2023, 23:01
Ben wel benieuwd hoe dit opgezet word en dan kan ik best eens aanwezig zijn :mrgreen: (mits het werk het toe laat)

De lokatie zegt met ook niks trouwens :lol:
Google eens "de Biotoop"
221km enkele reis, gelukkig kan het nog iets noordelijker :lol:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:25
door ds23man
FR_Aad schreef: ma 16 jan 2023, 13:09
Er zijn ook voorbeelden van hele leuke dagen op nieuwe locaties.
Earnewoude, Groesbeek, Ermelo ….
Ze waren niet zelden leuker dan de bekende dagen.
Vaak is het leuker als er minder mensen zijn en zeker bij een luistertest. 5 man in een ruimte is dan wel de max, maar als er dan nog een mannetje of 50 daarbuiten rondlopen werkt dat ook weer afleidend.

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:26
door ds23man
hardbats schreef: ma 16 jan 2023, 13:23
Jooch schreef: zo 15 jan 2023, 23:01
Ben wel benieuwd hoe dit opgezet word en dan kan ik best eens aanwezig zijn :mrgreen: (mits het werk het toe laat)

De lokatie zegt met ook niks trouwens :lol:
Google eens "de Biotoop"
221km enkele reis, gelukkig kan het nog iets noordelijker :lol:
Type Zierikzee-Eemshaven eens in je routeplanner....

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:59
door Barry2001
Goed, zal ik er ook nog wat over zeggen: Jooch heeft zelf gisteren al aangeboden wat in Hengelo te komen vertellen over verschillen in versterkers, ontwerpkeuzes, en zal een presentatie geven waarin hij verschillende versterkers laat horen op een zelfde set speakers. Denk ik erg interessant, en gaaf dat hij dit wil doen. Zal dit in het luisterdag topic binnenkort ook aangeven. Dit kan prima naast een eventuele dag die hij zelf wil/kan organiseren in het hoge noorden.

Ja een luisterdag is rumoerig, kun je weinig aan doen. Je kunt 100x aangeven dat het stil moet zijn, het is ook een gezellig evenement waar mensen elkaar spreken die elkaar lang niet hebben gezien, nu helemaal na Covid. En zoals ook al vaker aangegeven, als je echt in microdetail wil gaan luisteren kun je het best met een paar man bij iemand thuis gaan zitten, en de luisterdag gebruiken om een impressie te krijgen van hetgeen aangeboden wordt. Zo was het, zo is het, zo zal het ook wel blijven. Het kan wel, zoals bij de ontwerp wedstrijd, maar dan moet je echt de deur dicht houden tijdens een demo, ga ik niet doen.

Verder, het is dan wel Blue Monday, het verzoek om een beetje aardig tegen elkaar te blijven, dank u.