Pagina 1 van 1

Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 15:36
door Rudolf
Ik heb deze gekocht en ze klinken lekker ; die wil ik wel houden om af en toe eens aan te sluiten. Beetje opknappen en ik heb ze open dus filter misschien vernieuwen ? Ik vind veel over de latere 104AB en het verbeteren van het filer, maar nietveel over de gewone 104.
Ik wil de condensatoren vervangen na 47 jaar ( :-) ) Er zitten 2x 5 uF en 1x 4,2 uF in. Nou vind je die waarde niet, maar het dichtst bij is 4,7 uF.
Kan ik die als vervanger voor allebei de types gebruiken ? En is er een van dit soort geschikt ?

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 15:51
door Rudolf
IMG_6884.JPG
of zoiets (andere waarde weet ik ( :-) )

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 15:55
door ds23man
Zolang het geen elco's zijn zal je geen verbetering horen.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 16:14
door Rudolf
maar de ouwe zijn 47 jaar. Verbeteren hoeft niet. ik lees dat ze na zo lang wel eens slecht kunnen zijn, en dat verbaast mij niet. En ik heb ze toch open dus wil dat meteen in orde maken. En iets dikkere bedrading, en filter op de bodem schroeven, en schakelaar er uit.
Ruud

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 16:14
door Rudolf
IMG_6875.JPG
zo ziet het er nu uit ; uit 1976 volgens stempels in box.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 16:34
door John P
De zwarte condensators kun je wel vervangen bv met deze. De gele condensator hoeft niet vervangen te worden.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 16:52
door ds23man
Welke gele? :think: :think: :think:

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 17:12
door John P
Ik zie nu pas dat het een spoel is. Ik dacht dat het een MKP was zoals in een van de fotos hierboven.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 17:39
door ray5150
Is er ook een "ongewone" KEF 104, dan ?

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 17:53
door pappaleo
Ja, de KEF104ab

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 20:19
door Rudolf
Ja je leest bijna alleen over de 104 AB op internet. Zullen er dan wel meer van zijn. Misschien is deze wel zeldzaam :goedzo:
Ruud

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 20:32
door VintageHarry
Op Marktplaats komen ook genoeg “gewone” 104 exemplaren langs hoor. Maar de potentiële koper die gaat googelen lijkt al snel tot de overtuiging te komen dat de 104aB veel beter is :(. M.i. is de werkelijkheid een stuk genuanceerder, ik heb beiden hier wel eens vergeleken. Vervangen van de oude Alcaps door nieuwe MKP’s levert meer verschil op.
Overigens is het schema van de 104aB wel bekend, en aanpassing van je huidige filter niet zo moeilijk.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 20:52
door Rudolf
Ik hou het filter zoals het is , maar nieuwe condensatoren.
Ruud

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 22:41
door Kappa7
Misschien moet je eerst maar eens gaan meten hoe goed of slecht de huidige condensatoren zijn.
Dan weetje of vervangen nodig is.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 7:16
door ds23man
Leesvoer:

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ce.189530/

Als je de C's wil vervangen:

https://www.falconacoustics.co.uk/repla ... oss-5.html

Dan weet je zeker dat je de correcte types hebt. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 10:02
door Rudolf
bedankt voor het meedenken ; ze zijn besteld, ik zal een fotootje van de luidsprekers posten als ze "klaar" zijn, en van het geluid :mrgreen:
Ruud

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: do 19 jan 2023, 21:46
door Rudolf
kef104.jpg
Zo, ze zijn schoon en "gereviseerd" ( hahaha) en klinken geweldig. Heel werk om de lijm van de klittenband randen te verwijderen ; heb er toch geen frontjes bij. Leuk weer eens wat vergelijkende tests te doen . Het is een vreemde set ; datumstempels in de box schelen anderhalf jaar. Serienummers schelen duizenden. Heb wel (originele?) stands er bij.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: do 19 jan 2023, 22:41
door Shadow
Leuk! =D>

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: do 19 jan 2023, 22:42
door VintageHarry
Die zien er netjes uit! :)

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 15:01
door Rudolf
Op mijn veel te kleine zolder - want te veel hobbies en kan niks weggooien - toch een leuk redelijk kompleet vintage audio setje in een hoek gepropt. :mrgreen:
Akai boxen zie ik niet veel in.
akaikef.jpg

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: za 28 jan 2023, 21:54
door Kappa7
Mooie Akai set, de speaker opstelling mag nog wel iets aandacht hebben.

Re: Het filter van een gewone KEF 104

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 17:55
door Rudolf
Ja, heb geen plaats ; er is ook niet echt een luisterpositie om goed te zitten luisteren. Toch beter dan niks?
\:D/
Ruud