Dip onder de 100Hz
Geplaatst: di 22 nov 2022, 16:24
Ik heb een vraagje over mijn (3-weg)luidsprekers en een dip onder de 100Hz waarschijnlijk door de ruimte wordt veroorzaakt.
Mijn 8" woofers cross ik op 300Hz en laat ik in het laag (als full range) door lopen. Ik vul ze wel aan met een subwoofer doormiddel van de recieiver. De fronts staan bij de receiver op full range en filteren niet af. De subwoofer wordt op 80Hz gefilterd. Maar de sub laat ik even buiten beschouwing. De metingen zijn gedaan zonder de subwoofer. De mic staat op de luisterplek in het midden van de luidsprekers.
In het plaatje hieronder meet ik de linker en de rechter luidspreker apart van elkaar op. In het plaatje hieronder heb ik het gemiddelde gemaakt van beide luidsprekers dat is de dikke lijn en de bovenste lijn is de daadwerkelijk gemeten respons. Je kan zien dat de beide luidsprekers mooi optellen tot ongeveer 130Hz. Daar gaat hij ineens uit fase lijkt het wel.
In het plaatje hieronder heb ik de gemeten respons van hierboven en een nieuwe respons met de linker woofer uit fase gemeten. Nu zie je inderdaad dat hij onder de 130Hz weer mooi optelt (en bij 40Hz weer in fase draait). Maar boven de 130Hz is hij uit fase en dat wil je natuurlijk niet.
Hoe komt deze dip ineens tot stand? De afstand van de luidsprekers naar de luidsterplek is hetzelfde. Is de ruimte hier verantwoordelijk voor of iets anders? En kan ik er iets aan doen?
Mijn 8" woofers cross ik op 300Hz en laat ik in het laag (als full range) door lopen. Ik vul ze wel aan met een subwoofer doormiddel van de recieiver. De fronts staan bij de receiver op full range en filteren niet af. De subwoofer wordt op 80Hz gefilterd. Maar de sub laat ik even buiten beschouwing. De metingen zijn gedaan zonder de subwoofer. De mic staat op de luisterplek in het midden van de luidsprekers.
In het plaatje hieronder meet ik de linker en de rechter luidspreker apart van elkaar op. In het plaatje hieronder heb ik het gemiddelde gemaakt van beide luidsprekers dat is de dikke lijn en de bovenste lijn is de daadwerkelijk gemeten respons. Je kan zien dat de beide luidsprekers mooi optellen tot ongeveer 130Hz. Daar gaat hij ineens uit fase lijkt het wel.
In het plaatje hieronder heb ik de gemeten respons van hierboven en een nieuwe respons met de linker woofer uit fase gemeten. Nu zie je inderdaad dat hij onder de 130Hz weer mooi optelt (en bij 40Hz weer in fase draait). Maar boven de 130Hz is hij uit fase en dat wil je natuurlijk niet.
Hoe komt deze dip ineens tot stand? De afstand van de luidsprekers naar de luidsterplek is hetzelfde. Is de ruimte hier verantwoordelijk voor of iets anders? En kan ik er iets aan doen?