ETF 2022
Geplaatst: wo 16 nov 2022, 15:09
Afgelopen week (9-12 november) was de ETF. Dit European Triode Festival is een audio-event wat jaaaaaren geleden is opgestart in Denemarken als een internationaal zelfbouw-audio-event. Het bleek aan te slaan.
Enkele "regels":
- het is een jaarlijks 4-daags event (dus het heeft zin om spul mee te nemen want je draait dagen en niet een uurtje)
- iedere 3 jaar gaat het naar een ander land. Gestart in Denemarken, toen Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en nu is Nederland (weer) aan de beurt. Ik mocht erbij komen in Berlijn en draai nu 8 jaar mee.
- je kan je niet aanmelden; je moet uitgenodigd worden (door een ETF deelnemer) en wat brengen. Halen kan iedereen....brengen is een stuk uitdagender. Brengen kan in verschillende mogelijkheden; en da's geld dus niet want het gaat om audio.
In de tussentijd is ETF een serieus internationaal event geworden. Deze keer waren er: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Amerikanen, Denen, Zweden, Noren, Litouwers, Engelsen, etc etc.
Heb in de afgelopen jaren ook Japanners , Italianen, Koreanen, Australiërs, Polen, Hongaren, etc voorbij zien komen. Ik vergeet vast de meesten. Sorry daarvoor. De "harde kern" bestaat uit Duitsers + Denen + Noren + Zweden + Fransen + Nederlanders.
We betalen voor hotel/overnachting/eten en gebruiken de aangewezen lokale faciliteit voor het neerzetten van sets en ideeën.
Er zijn lezingen, veel luistersessies, late soldeersessies in de vroege morgenuurtjes EN.....een veiling aan het eind waar iedereen toffe spullen meebrengt waarmee de opbrengst naar de 3-jaarlijkse-organisatie gaat als aanbetaling voor het volgend jaar.
Alcohol.....ja. Het is maar goed dat er niet hoeft te worden gereden tussen slaap- en luisterlocaties want de politie had een bijzondere periode gehad.
Het is dus NIET een commerciële beurs zoals X-Fi of München. Er zijn wel commerciële "belangen" want ongeveer een kwart van de deelnemers hebben een baan in de zeer serieuze audio. Ideeën uitwisselen wordt maximaal aangemoedigd ! Sterker nog: je hebt de kans om met audio-personen te spreken die van een idee soms een (commercieel) succes hebben gemaakt. Kortom: biertje erbij, muziek aan en vooral rondkijken/praten/luisteren.
De meest verbaasde groep personen is het personeel van de locatie zelf. Dit keer kasteel de Berckt die van huis uit "events" regelt (vrijgezellen feestjes, golf clinics, etc). En nu komt er een meute audio-nerds dat geen enkel interesse heeft in wifi, eten ook wel interessant vindt, vooral een stabiele netaansluiting vraagt en 24/7 koffie. Hilarisch. Wij hadden in "onze" kamer een defecte jukebox staan. De kasteelheer ging nog net niet ballistisch toen wij dat item gewoon spelend kregen (...was een buizen versterker...). Het geeft precies de sfeer weer: denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
En nu ga ik een hoeveelheid foto's "dumpen"....
Ínpakken: Nederland is zo gek nog niet: De kapel gaat het grote systeem huisvesten. Nog niet af....de bouwvlijt wordt nu bewaard in een lokale opslag en we kunnen er nu nog 2 jaar aan klussen !
Enkele "regels":
- het is een jaarlijks 4-daags event (dus het heeft zin om spul mee te nemen want je draait dagen en niet een uurtje)
- iedere 3 jaar gaat het naar een ander land. Gestart in Denemarken, toen Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en nu is Nederland (weer) aan de beurt. Ik mocht erbij komen in Berlijn en draai nu 8 jaar mee.
- je kan je niet aanmelden; je moet uitgenodigd worden (door een ETF deelnemer) en wat brengen. Halen kan iedereen....brengen is een stuk uitdagender. Brengen kan in verschillende mogelijkheden; en da's geld dus niet want het gaat om audio.
In de tussentijd is ETF een serieus internationaal event geworden. Deze keer waren er: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Amerikanen, Denen, Zweden, Noren, Litouwers, Engelsen, etc etc.
Heb in de afgelopen jaren ook Japanners , Italianen, Koreanen, Australiërs, Polen, Hongaren, etc voorbij zien komen. Ik vergeet vast de meesten. Sorry daarvoor. De "harde kern" bestaat uit Duitsers + Denen + Noren + Zweden + Fransen + Nederlanders.
We betalen voor hotel/overnachting/eten en gebruiken de aangewezen lokale faciliteit voor het neerzetten van sets en ideeën.
Er zijn lezingen, veel luistersessies, late soldeersessies in de vroege morgenuurtjes EN.....een veiling aan het eind waar iedereen toffe spullen meebrengt waarmee de opbrengst naar de 3-jaarlijkse-organisatie gaat als aanbetaling voor het volgend jaar.
Alcohol.....ja. Het is maar goed dat er niet hoeft te worden gereden tussen slaap- en luisterlocaties want de politie had een bijzondere periode gehad.
Het is dus NIET een commerciële beurs zoals X-Fi of München. Er zijn wel commerciële "belangen" want ongeveer een kwart van de deelnemers hebben een baan in de zeer serieuze audio. Ideeën uitwisselen wordt maximaal aangemoedigd ! Sterker nog: je hebt de kans om met audio-personen te spreken die van een idee soms een (commercieel) succes hebben gemaakt. Kortom: biertje erbij, muziek aan en vooral rondkijken/praten/luisteren.
De meest verbaasde groep personen is het personeel van de locatie zelf. Dit keer kasteel de Berckt die van huis uit "events" regelt (vrijgezellen feestjes, golf clinics, etc). En nu komt er een meute audio-nerds dat geen enkel interesse heeft in wifi, eten ook wel interessant vindt, vooral een stabiele netaansluiting vraagt en 24/7 koffie. Hilarisch. Wij hadden in "onze" kamer een defecte jukebox staan. De kasteelheer ging nog net niet ballistisch toen wij dat item gewoon spelend kregen (...was een buizen versterker...). Het geeft precies de sfeer weer: denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
En nu ga ik een hoeveelheid foto's "dumpen"....
Ínpakken: Nederland is zo gek nog niet: De kapel gaat het grote systeem huisvesten. Nog niet af....de bouwvlijt wordt nu bewaard in een lokale opslag en we kunnen er nu nog 2 jaar aan klussen !