Groot onderhoud Bailey / Stanley handschaaf no 4
Geplaatst: vr 07 okt 2022, 23:36
Het was even schrikken, toen ik na een paar jaar weer eens mijn schaaf tevoorschijn haalde.
Het kan op sommige plekken in de schuur nog al tochten, en de tijd was er dus niet mild voor geweest. hoog tijd dus voor een opknapbeurtje.
Het hele zaakje uit elkaar gehaald, en alles lekker met Dasty schoongemaakt.
Daarna de zool en zijkanten schoongeschuurd, van grof naar fijn, en de ribbels in de zool met een klein staalborstel opgeschoond.
De kikker vuil.
En de kikker schoon. De handvatten, flink schoongeschuurd, er zat toch al bijna geen lak meer op maar wel 50 jaar aan vuil en verfspatten.
Voor de afwerking van de handvatten had ik eerst vernis in gedachten. nu zijn er op youtube wat restauratie filmpjes van deze schaven, en daar werkte men de handvatten af met gekookte lijnzaadolie. zal wel weer duur zijn en moeilijk te krijgen, dacht ik, gelukkig viel dat reuze mee, een paar euro bij de Hornbach voor een flesje. het ruikt heel sterk naar stopverf. en ja de lappen waarmee je dat erin wrijft kunnen ontbranden dus eerst onder de kraan gehouden voordat ze de vullisbak ingingen.
Het natslijpen (wetten) van de beitel. ik wilde er wat meer over weten en ging eens wat zoeken op internet. man man man, Japanse stenen, Amerikaanse stenen, diamant stenen. als je het echt goed wilt doen heb je dus een stuk of 6 stenen nodig, oplopend van korrel 150 tot 8000. en als klap op de voorpijl een stuk leer op een plankje (een strop geheten) dat je met diamant pasta besmeerd voor het polijsten. ben je bijmekaar zo'n 150 euro voor kwijt.
daar kun je een hele knappe nieuwe schaaf of beitelset voor kopen...maar ja, die word ook weer bot.
Het lijkt de high-end audio wereld wel...ik zie echt overeenkomsten.
Ik heb mezelf wel getrakteerd op een slijphulpje, die kun je bij Baptist krijgen voor 65 euro, Er is ook voor een tientje een Chinese kopie te krijgen op Aliexpress, die ook heel aardig werkt. en we doen het maar met een merkloze steen met onbekende korrelgrootte, grof en fijn, meer is er niet. voor mij is het goed genoeg. na een uurtje natslijpen is de schaafbeitel zo scherp dat ie door een blaadje papier snijd.
Ik heb al het metaal ook goed in de olie gezet voor het monteren, en zal hem in het vervolg bewaren in een plastic tas.
Het kan op sommige plekken in de schuur nog al tochten, en de tijd was er dus niet mild voor geweest. hoog tijd dus voor een opknapbeurtje.
Het hele zaakje uit elkaar gehaald, en alles lekker met Dasty schoongemaakt.
Daarna de zool en zijkanten schoongeschuurd, van grof naar fijn, en de ribbels in de zool met een klein staalborstel opgeschoond.
De kikker vuil.
En de kikker schoon. De handvatten, flink schoongeschuurd, er zat toch al bijna geen lak meer op maar wel 50 jaar aan vuil en verfspatten.
Voor de afwerking van de handvatten had ik eerst vernis in gedachten. nu zijn er op youtube wat restauratie filmpjes van deze schaven, en daar werkte men de handvatten af met gekookte lijnzaadolie. zal wel weer duur zijn en moeilijk te krijgen, dacht ik, gelukkig viel dat reuze mee, een paar euro bij de Hornbach voor een flesje. het ruikt heel sterk naar stopverf. en ja de lappen waarmee je dat erin wrijft kunnen ontbranden dus eerst onder de kraan gehouden voordat ze de vullisbak ingingen.
Het natslijpen (wetten) van de beitel. ik wilde er wat meer over weten en ging eens wat zoeken op internet. man man man, Japanse stenen, Amerikaanse stenen, diamant stenen. als je het echt goed wilt doen heb je dus een stuk of 6 stenen nodig, oplopend van korrel 150 tot 8000. en als klap op de voorpijl een stuk leer op een plankje (een strop geheten) dat je met diamant pasta besmeerd voor het polijsten. ben je bijmekaar zo'n 150 euro voor kwijt.
daar kun je een hele knappe nieuwe schaaf of beitelset voor kopen...maar ja, die word ook weer bot.
Het lijkt de high-end audio wereld wel...ik zie echt overeenkomsten.
Ik heb mezelf wel getrakteerd op een slijphulpje, die kun je bij Baptist krijgen voor 65 euro, Er is ook voor een tientje een Chinese kopie te krijgen op Aliexpress, die ook heel aardig werkt. en we doen het maar met een merkloze steen met onbekende korrelgrootte, grof en fijn, meer is er niet. voor mij is het goed genoeg. na een uurtje natslijpen is de schaafbeitel zo scherp dat ie door een blaadje papier snijd.
Ik heb al het metaal ook goed in de olie gezet voor het monteren, en zal hem in het vervolg bewaren in een plastic tas.