Pagina 1 van 2
Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 9:21
door PHILIPS 499
Goedemorgen allen,
Ik heb een vraag over netkabels. Het is goed mogelijk dat een soortgelijke vraag al eens eerder op dit forum is gesteld. Ik heb niet alle topics en reacties doorgelezen. Sorry daarvoor.
Vraag: heeft het zin om op elk apparaat (behalve misschien de eindversterker) in je audioketen een zogenaamd high end powersnoer te gebruiken?
Het gaat me nu even niet om het nut en effect van dit soort kabels, maar gewoon om het aantal.
Aanverwante vraag: zou je voor al je apparaten dan hetzelfde merk en hetzelfde type dienen te gebruiken?
En een andere vraag: als je zo'n netfilterstekkerblok gebruikt met een rij ongefilterde en een rij gefilterde contacten, hoe zou je deze dan het meest effectief kunnen aansluiten? De mijne heeft 3 opties: je kunt een mooie netkabel op het blok zelf aansluiten en dan je apparatuur met 'gewone' kabels op de ongefilterde stopcontacten. Het blok doet dan in feite niet zoveel; de kabel fungeert dan min of meer als filter en knapt een deel van het vuile werk op. Je kunt het blok met een 'gewoon' snoer aansluiten en dan alles op gefilterd. Dan doet het "ingebouwde filter" van het blok het vuile werk. Een derde optie is alles gefilterd, dus alle netkabels high-end en aangesloten op gefilterd en een mooie netstroomkabel van blok naar lichtnet. Dat is misschien wat veel van het goede, maar het kan wel.
Natuurlijk hoor ik verschillen qua dynamiek en plaatsing en zo, maar ik vraag me gewoon af wat nu het meest effectief is.
Misschien heeft iemand hier ervaringen mee om te delen? Dank alvast.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 9:37
door SSassen
Nee.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 9:47
door douwebakker
Ik heb er weinig fiducie in.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 10:24
door PHILIPS 499
@SSassen en douwebakker. Wat bedoelen jullie met je reactie?
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 10:35
door ray5150
Dat ze dat gedoe met (dure) netkabels maar onzin vinden.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 10:39
door SSassen
ray5150 schreef: ↑do 06 okt 2022, 10:35
Dat ze dat gedoe met (dure) netkabels maar onzin vinden.
Aantoonbaar onzin vinden zelfs.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 10:46
door douwebakker
PHILIPS 499 schreef: ↑do 06 okt 2022, 10:24
@SSassen en douwebakker. Wat bedoelen jullie met je reactie?
Sander en Ray zijn me al voor.
Je schiet er niets mee op.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 10:54
door Pjotr
Ach, je moet toch ergens mee bezig zijn... Of je nou met Thor hamers klooit of met netsnoeren, het blijft uiteindelijk een sociaal gebeuren

Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 11:46
door Shadow
Het gebruik van gewoon afgeschermd netsnoer zoals Belden 19364 is wel fijn als er veel signaalkabels in de buurt liggen

Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:17
door Henkjan
psies, de afscherming van de kabels kan wel verschil maken
maar als je daar shopt bij de gewone E leveranciers zonder audio blabla dan hou je heel wat geld over voor leuke muziek bv
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:54
door PHILIPS 499
Afscherming is wel effectief ja.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:50
door Pjotr
Soms wel, meestal niet met audionetsnoeren. Als je de signaalkabels minimaal 10 cm - 15 cm weg houdt van een standaard IEC netsnoer verdwijnt het netstoringsresidu van b.v. de gelijkrichter, ver onder de ruis van de versterker. Zelfs met een zware Krell KSA100! Laat staan met een minimaal sippende CD speler enz.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 20 okt 2022, 19:45
door richard
Daarnaast heffen de velden door stromen in de fase en nul elkaar op.
Wat wel wat soelaas kan bieden dat je de stekkers zodanig in het contact steekt dat het (wisselstroom)spanningsverschil tussen de bron, voorversterker en versterker minimaal is.
Dan lopen er minimaal vereffeningsstromen door de interlinks.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: do 20 okt 2022, 22:21
door hannesie
Henkjan schreef: ↑do 06 okt 2022, 12:17
psies, de afscherming van de kabels kan wel verschil maken
maar als je daar shopt bij de gewone E leveranciers zonder audio blabla dan hou je heel wat geld over voor leuke muziek bv
Ik heb dit type kabel gebruikt, is prima voor goede aansluiting.
https://www.elektrobode.nl/products/lap ... -1135305-1
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: vr 21 okt 2022, 9:05
door ray5150
Dat is inderdaad een redelijke prijs. ja.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: vr 21 okt 2022, 15:02
door cool
Dat is een 5 aderige kabel Hans, klopt dat?
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: vr 21 okt 2022, 15:49
door hannesie
Yep, Gerard heeft dit ook.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: vr 21 okt 2022, 16:38
door cool

Ik weet dat Gerard ook deze kabel heeft maar was in de veronderstelling dat het 3x2,5mm is.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: vr 21 okt 2022, 18:02
door hannesie

Bij mij wel.
Ik kon het destijds niet in 5 aderig krijgen, dus toen maar gekozen voorde 3 aderige, maar de aders zijn genummerd, en je kunt dan de combi maken en 2x 1.5 = 3, net iets beter dan de 2.5 mm.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: za 22 okt 2022, 15:46
door AatV
Men geeft de doorsnede/diameter op in vierkante mm?
groet,
Aat
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: za 22 okt 2022, 15:55
door Pjotr
hannesie schreef: ↑vr 21 okt 2022, 18:02

Bij mij wel.
Ik kon het destijds niet in 5 aderig krijgen, dus toen maar gekozen voorde 3 aderige, maar de aders zijn genummerd, en je kunt dan de combi maken en 2x 1.5 = 3, net iets beter dan de 2.5 mm.
Is het voor je net verworven bijzetkachel dan? Daarvoor is 1,5 mm2 al genoeg.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: za 22 okt 2022, 16:05
door hannesie
Het is ook voor de lol, als ze vragen, wat heb je voor kabels.
Je kunt dan de twijfel bij veel mensen wegnemen, want je hebt er alles aan gedaan.
maar 2x1.5 mm² = meen ik dan wel 3 mm², mijn rekenen was op de lagere school al niet mijn sterkste kant.
En dan voor AatV
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: za 22 okt 2022, 16:13
door Pjotr
Ja, maar nu zaai je weer twijfel over weer hééééééééééééééééééééééééééééééééél andere dingen

Ik begrijp het.
Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: za 22 okt 2022, 16:19
door hannesie
Je, maar ik heb hier anticiperende elektronen die mijn werk overnemen, maar dat moet je niet aan iedereen vertellen.
Die weten de weg in mijn kabels, en kunnen even goed een goede opzet maken, en kruisen niet schadelijk met de digitale lijnstruktuur.

Re: Vraag over netkabels
Geplaatst: za 22 okt 2022, 16:27
door Marp
hannesie schreef: ↑za 22 okt 2022, 16:05
Het is ook voor de lol, als ze vragen, wat heb je voor kabels.
Je kunt dan de twijfel bij veel mensen wegnemen, want je hebt er alles aan gedaan.
Heb ik de peiling gemist om je installatie te kunnen inrichten op de twijfels van veel mensen, of is
veel mensen je andere nick?
