Pagina 1 van 2
Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 8:35
door Leeuwarden
Iemand bekend met de versterkers van Hifisonix.com? De man verkoopt pcb’s via Jims Audio. Zijn ontwerpen zijn bijna helemaal through hole met hier en daar een smd onderdeel. Wat dat betreft spreekt het me wel aan maar ik heb uiteraard geen flauw benul van of zijn ontwerpen de moeite waard zijn om eens serieus over na te denken of er leven is na Holton.
Specifiek deze ving mijn interesse:
http://hifisonix.com/wordpress/wp-conte ... 3-2021.pdf
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 9:40
door SSassen
Schema doet pijn aan m'n ogen, Les één op iedere elektronica opleiding is dat je schema's netjes moet tekenen, dus dit belooft niet veel goeds als deze meneer hier al niet eens de moeite voor wil nemen.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:19
door Leeuwarden
Damn, gelijk neergesabeld

Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:21
door SSassen
Leeuwarden schreef: ↑do 06 okt 2022, 12:19
Damn, gelijk neergesabeld
Sorry.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:49
door meanman64
Kijk op diyaudio onder de naam Bonsai .
Zijn ontwerpen zijn veelvuldig gebouwd en ja hij verkoopt zijn printen via Jim's audio .
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:50
door meanman64
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:58
door ray5150
Esthetisch gezien is dit schema toch helemaal niet zo slecht ?
Componentenwaardes goed leesbaar, pinning staat erbij waar nodig.
Over de elektronische kant van het verhaal doe ik geen uitspraak, daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:08
door Leeuwarden
meanman64 schreef: ↑do 06 okt 2022, 12:49
Kijk op diyaudio onder de naam Bonsai .
Zijn ontwerpen zijn veelvuldig gebouwd en ja hij verkoopt zijn printen via Jim's audio .
Gevonden, Patrick! Heb me al even door een paar topics geworsteld!
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:09
door Leeuwarden
Die SX en NX krijgen qua geluid in ieder geval wel positieve reacties…
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:16
door Henkjan
ray5150 schreef: ↑do 06 okt 2022, 12:58
SSassen schreef: ↑do 06 okt 2022, 9:40
Schema doet pijn aan m'n ogen, ....
Esthetisch gezien is dit schema toch helemaal niet zo slecht ?
Componentenwaardes goed leesbaar, pinning staat erbij waar nodig.
Over de elektronische kant van het verhaal doe ik geen uitspraak, daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg.
ik vind het maar beroerd te lezen, gewoon random de componenten op de tekening gezet en dan verbinden met ontelbare kruisende lijnen. recept voor fouten. volledig eens met Sander dat dit veel ruimte voor verbetering laat
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:22
door Leeuwarden
Okee, andere insteek dan: het schema kan beter getekend worden maar hoe is het schema technisch gezien. Is het een slecht, goed of zelfs fantastisch ontwerp mits de pcb goed is uitgevoerd?
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:39
door bart Luyckx
Dit wekt ook wel mijn interesse.
Enig idee wat dit uiteindelijk gaat kosten voor een stereo-versterker?
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:40
door Leeuwarden
Nee, geen idee. Het wordt altijd duurder dan je in gedachten had

Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 16:21
door Barry2001
Als het je gaat om de centjes kun je beter kant en klaar kopen idd, daar kun je niet tegenaan bouwen. Maar de lol van zelfbouw + het configureren zoals je zelf wilt is onbetaalbaar.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 17:03
door ray5150
bart Luyckx schreef: ↑do 06 okt 2022, 14:39
Dit wekt ook wel mijn interesse.
Enig idee wat dit uiteindelijk gaat kosten voor een stereo-versterker?
300 tot 500 euro ben je zo wel kwijt, afhankelijk van hoe chique je de behuizing wil.
En het ligt er ook aan of je met een SMPS wilt werken, of (gebruikte) transformatoren.
Koelblokken en eventuele bekerelco's drijven de prijzen ook leuk op.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 17:05
door ray5150
Ik vind de prijs voor een PCB set nog wel meevallen.
24 US Dollar en 6 voor transport is heel redelijk voor een stereo set en voeding.
https://www.ebay.com/itm/223020315220
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 17:11
door Leeuwarden
Die pcb is ook met twee voedings pcb’s te koop voor dual mono.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 17:29
door ray5150
Eindtorren : 3 knaken het stuk, per kanaal heb je er 4 nodig. das dus 6 tientjes ex btw voor stereo.
wat dat betreft ben je met een Pass Labs ontwerp spekkoper, de IRFP240 heb je voor 1.60 inc btw.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 17:52
door Leeuwarden
Ik denk dat deze versterker sowieso stuk duurder te bouwen is dan alles wat bij Pass zwaarder is als een Aleph 5.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 17:54
door Leeuwarden
Maar het topic ging niet over wat het ding kost
Dat gezegd hebbende, het duurste onderdeel is de kast!
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 18:16
door Pjotr
Leeuwarden schreef: ↑do 06 okt 2022, 13:22
Okee, andere insteek dan: het schema kan beter getekend worden maar hoe is het schema technisch gezien. Is het een slecht, goed of zelfs fantastisch ontwerp mits de pcb goed is uitgevoerd?
Het is een gevalletje van 13 in een dozijn. Het zal best redelijk werken maar meer ook niet. Het is i.i.g. niks bijzonders. Je kunt w.m.b. kwalitatief echt beter bij je Holton blijven. Het schema is wel leesbaar maar ook amateuristisch en slordig, daar ben ik het wel mee eens. Maar goed dat is een beetje inherent aan veel gehobby.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 18:30
door Leeuwarden
Kijk, daar heb ik wat aan! Dank!
Maar dan de hamvraag: kent iemand soortgelijk ontwerpen, goed gedocumenteerd en met een pcb beschikbaar, die wel boven het maaiveld uitsteken?
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 18:45
door Pjotr
Ik zou zeggen blader eens door de eindeloze reeks Elektuur ontwerpen. En wat nog steeds een fraai ontwerp is, is de Mosfet Amp van wijlen JLH. Zijn volgens mij wel Ebay printen van. Klankmatig wel richting Holton. Op welk vermogen mik je eigenlijk?
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 18:58
door Leeuwarden
Lastig om te zeggen op welk vermogen ik mik. Ik heb ooit een vdVeen pr20he gehad. Die zou een vermogen moeten hebben van 70 Watt maar had een gain van onder de 20 dB (17 als ik me goed herinner) die klonk op zich uitstekend maar wel een beetje “sloom”. Nu zit ik met mijn setje in een veel kleinere kamer waarvan ik vermoed dat er veel minder vermogen nodig is.Daarbij teken ik even aan dat ik de effecten van de verhouding tussen vermogen en gain niet begrijp.
Een en ander staat niet in brand, ik kwam die Hifisonix tegen en dat je hem gemakkelijk kan omschakelen van klasse A naar AAB, oftewel meer AB, sprak me wel aan.
Re: Hifisonix
Geplaatst: do 06 okt 2022, 20:14
door Shadow
Pjotr schreef: ↑do 06 okt 2022, 18:45
Ik zou zeggen blader eens door de eindeloze reeks Elektuur ontwerpen. En wat nog steeds een fraai ontwerp is, is de Mosfet Amp van wijlen JLH. Zijn volgens mij wel Ebay printen van. Klankmatig wel richting Holton. Op welk vermogen mik je eigenlijk?
Ray had een ontwerp ervan in de bieb gezet toch?