Pagina 1 van 4
KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 17:45
door Shadow
Prachtige KT77 gekocht om eens te kijken of buizen iets zijn naast de Purify eindtrap;
Gister eens aangesloten;
Ik was helemaal blij, lekker geluid en voldoende headroom, totdat;
Mmmm die krijgt het warm, maar het klonk nog prima, volume wat gedimd en ineens geen geluid meer, plus er begon wat te stinken...
Die ligt los
Mmmm daar heeft de bouwer ook al eens een opmerking over gehad in het orginele topic om die te verzwaren.
Maar als ik goed kijk zit de inschakelvertraging in de gloei en niet de hoogspanning
Dat hoort toch andersom? (Dat zit goed zag ik later)
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:31
door Barry2001
Dus als je ‘m aanzet knalt direct de hoogspanning erop, en na een vertraging gloei? Dat zit dan idd verkeerd om. En die weerstand, wat is dat, een kathode weerstand? Heb je een schema?
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:34
door Shadow
Jup, de ECC82/83 voorop spelen dan heel even voor vuurtoren bij het inschakelen, maar ik las dat het voor de eindbuizen het belangrijkst is...?
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:37
door Shadow
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:38
door Shadow
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:42
door OWC
In dat schema zit geen vertraging.
Van C11 worden we trouwens absoluut niet blij.
Tenzij het een Class Y1 of Y2 condensator is, maar dan ben ik er alsnog geen fan van.
De weerstand die eruit is gegaan is een 100ohm.
Dat lijkt de weerstand te zijn voor het scherm.
Daar lijkt me 2W meer dan zat. (P = I² * R)
Als een eindpentode er zo uitklapt, is het eerder de bias die niet werkt, of gewoon de buis die al defect is.
B+ schakelen voor gloei is idd niet zo'n best idee.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:46
door OpaBert
Hoi Joram
Misschien voed hij de vertraging met de gloeispanning, er zijn kitjes te koop bij Alie die werken op 6.3 Volt
En waar een ne555 na een in te stellen tijd een relais bekrachtigd
En dan is het gebruikelijk om de hoogspanning in te schakelen
Wat ook gedaan wordt is in serie met de hoogspanning direkt na de Diodes weerstand te zetten Dat zorgt ervoor dat de laad stroom begrenst wordt in de Elko,s en na 30 sec of zo wordt die weerstand overbrugt met een relais kontakt
Die weerstand moet best groot zijn want er wordt behoorlijk wat warmte in die opkomst vertraging van dat relais
Ik durf geen waarde te geven omdat de Versterker al stroom opneemt na een tien sec en en ook de elco,s op laad
Ik doe dat proef ondervindelijk of als Anne zegt doe dat maar zo , dan doe ik dat
Als je het proefondervindelijk doet zie je dat eerst de spanning op loopt ( elko,s worden voller )
dan weer daalt ( de buizen worden warm en er gaat stroom door ) en die in schakel begrenzings weerstand blijft het zelfde !
Elko,s worden wat voller Spanning stijgt dan weer wat En dan als het Relais opkomt is er ineens ook de volle spanning
En is de versterker praktisch bedrijfsklaar

Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:47
door OpaBert
Dat die ECC83 en ook ECC82 even wat fel oplichten is normaal
Daarzijn ze op gemaakt
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: za 01 okt 2022, 18:52
door OpaBert
Shadow schreef: ↑za 01 okt 2022, 18:38
Screenshot_20221001_183834.jpg
Ik heb deze versterker een half jaar meen ik na Fred gebouwd en er ook een kitje van Barry in gebruikt
En ook de bias instelbaar gemaakt
Misschien dat ook Fred dat heeft gedaan maar niet in het schema verwerkt

Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 9:43
door Robert Gribnau
Vertraging voor de hoogspanning, en dan tussen de brugcel en eeste elco, zou inderdaad geen verkeerd plan zijn, ook vanwege het maximale voltage van de elco's, dat volgens het schema 450V is. De hoogspanningswikkeling is volgens het schema 325 Vac (als ik het tenminste juist zie; het schema is nogal laag van resolutie). Onbelast geeft dat na de brugcel vrijwel 1.41 x 325 = 458 V. Zal wel goed gaan maar ik schat zo in dat de levensduur van de elco's er wat door zal verminderen. Ik zou het zelf niet zo ontwerpen en/of bouwen.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 10:49
door Shadow
Als je de pdf opent is het beter.
Bedankt voor alle input iig!
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 10:52
door Walt
Even een side note: ik zie dat de AR een mooie plek in het rack heeft, daar zou je ook eens de Purifi eindtrap mee kunnen aansturen, ik heb de AR hier voor een NCore gehad, best charmant geluid. Denk wel dat je even naar de ecc 83 buizen moet kijken, toen ik hem wegzette deden die het niet optimaal meer dacht ik.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 11:07
door Shadow
Ja dat komt misschien nog wel, het idee is om, als het bevalt, een analoge set parallel aan de streaming setup te hebben, plaatjes draaien etc.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 11:29
door Robert Gribnau
Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 10:49
Als je de pdf opent is het beter.
Bedankt voor alle input iig!
Oeps, overheen gekeken. Bedankt.
Het is dus nog wat hoger, want bijna 1.41 x 335 V = 472 Vdc bij opstart.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 11:54
door Shadow
Robert Gribnau schreef: ↑zo 02 okt 2022, 11:29
Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 10:49
Als je de pdf opent is het beter.
Bedankt voor alle input iig!
Oeps, overheen gekeken. Bedankt.
Het is dus nog wat hoger, want bijna 1.41 x 335 V = 472 Vdc bij opstart.
Ik zal ff moeten terugnemen dat de hs er gelijk op komt, want die is wel vertraagd, maar de gloei is ac dus, stickers op de trafo zijn watverschoven t.o.v. de draden . Maarrrr we gebruiken de 350V wikkeling en die wordt geschakeld met een 240V rated relais. Er zit wat werk aan dus.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 14:27
door OWC
Schakelaar hoort voor de brugcel, niet na de brugcel.
Wisselspanning schakelen is namelijk prima te doen, na de brugcel wordt het toch een DC spanning, wat meer stress op de schakelaar betekent.
Zogenaamde hot switching is wel een issue met buizen gelijkrichters, maar niet met silicon diodes.
Daarom kun je prima aan de AC kant schakelen.
Een geschikte schakelaar of relay vinden die zulke
DC spanningen aankan is ook een veel grotere zoektocht.
(plus ze zijn duurder)
Zie hier bv wat uitleg;
http://www.valvewizard.co.uk/standby.html
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 16:28
door Shadow
Schakelaar zit in het ac gedeelte, maar toch dik 100v boven de rating?
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 17:28
door Shadow
Dit is wat het schema voorstelt
Dit is wat er zit, alles op 1 tak en 2x100R parallel als choke ipv een smoorspoel. Werkte prima hoor, maar dat weerstandje is al eens eerder los gesmolten dacht ik.
Ik snap de keuze voor 2x100R ook niet, in Pass bouwwerken zie ik juist hele lage waardes daar.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 17:30
door OWC
Er zit toch ook al een smoorspoel in?
Wat zijn de waardes van de condensatoren?
Soms worden zulke weerstanden gebruikt als een soort extra zekering, maar dat gaat niet als je er twee parallel zet.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 17:31
door Shadow
OWC schreef: ↑zo 02 okt 2022, 17:30
Er zit toch ook al een smoorspoel in?
Wat zijn de waardes van de condensatoren?
Nee er zit geen smoorspoel in
Waardes weet ik niet, zijn overgespoten
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 17:53
door Shadow
Ff gezocht;
Voor de smoorspoel (4H 300 mA) in onderstaand schema wil ik voorlopig een weerstand gebruiken. Ik heb echter geen idee wat voor waarde en wattage. Hoe kom ik hier achter? Voor de elco's neem ik Philips 330 uF 380 volt per twee in serie geschakeld: dan zit ik op pakweg 165 uF per combinatie.
De weerstanden zijn ism Anne bepaald op 50 Ohm 5 watt, dus 2x100R parallel is niet zo gek, maar deze zijn geen 5W denk ik zo, eerder 2W, icm een defecte buis misschien de weerstanden daarom losgesmolten? In ieder geval maar eens 4 nieuwe KT77's laten aanrukken, 2x een 10W 100R weerstand en de boel eens goed instellen. Als het dan werkt kan ik ook nog overwegen de gloei op DC te zetten.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 17:57
door OWC
Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 17:31
OWC schreef: ↑zo 02 okt 2022, 17:30
Er zit toch ook al een smoorspoel in?
Wat zijn de waardes van de condensatoren?
Nee er zit geen smoorspoel in
Waardes weet ik niet, zijn overgespoten
Oh dat is verwarrend, originele schema heeft namelijk wel een smoorspoel
Versterkers met dit vermogen zou ik persoonlijk niet zo snel zonder smoorspoel gebruiken.
Als er geen plek is voor een smoorspoel is een simpele MOSFET "regelaar" (capacitance multiplier) vaak al voldoende.
Dan moet je echter wel even opletten op het gedissipeerde vermogen.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 18:03
door OWC
Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 17:53
Ff gezocht;
Voor de smoorspoel (4H 300 mA) in onderstaand schema wil ik voorlopig een weerstand gebruiken. Ik heb echter geen idee wat voor waarde en wattage. Hoe kom ik hier achter? Voor de elco's neem ik Philips 330 uF 380 volt per twee in serie geschakeld: dan zit ik op pakweg 165 uF per combinatie.
De weerstanden zijn ism Anne bepaald op 50 Ohm 5 watt, dus 2x100R parallel is niet zo gek, maar deze zijn geen 5W denk ik zo, eerder 2W, icm een defecte buis misschien de weerstanden daarom losgesmolten? In ieder geval maar eens 4 nieuwe KT77's laten aanrukken, 2x een 10W 100R weerstand en de boel eens goed instellen. Als het dan werkt kan ik ook nog overwegen de gloei op DC te zetten.
Weerstanden op deze posities parallel zetten is niet altijd een slim idee.
Mocht er iets fout gaan, dan is er een risico op thermal runway, vooral doordat de weerstanden niet exact dezelfde waarde hebben.
Los smelten lijkt me een beetje raar, dan moet de boel wel heel erg heet zijn geworden.
Een slechte/minder goede soldering kan wel. Door opwarmen en afkoelen krijgen je op een gegeven moment micro cracks en uiteindelijk scheurtjes.
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 18:05
door Shadow
Check de foto's maar, soldeer druipt eraf...
Re: KT77 uitdagingen
Geplaatst: zo 02 okt 2022, 18:53
door OWC
Dat kan ik niet op de foto's zien.
Daarnaast zou dat ook door de manier van solderen kunnen.
Ik weet niet precies welke soldeer hier is gebruikt, maar om soldeer te laten smelten heb je toch temperaturen nodig van ongeveer 160-180 graden Celcius. Zeker met zoveel thermische massa eraan is dat een behoorlijke opgave.
Anyway, de vraag is waarom het allemaal zo heet wordt en er een buis letterlijk staat te gloeien.
Het feit dat er namelijk een weerstand los ligt, is daar enkel een resultaat van en niet de oorzaak.