Pagina 1 van 4

Bamboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 0:21
door Henkjan
over een dikke week gaan we (m'n dochter en ik) weer een lang weekeind naar Vlieland. een van de mooie dingen van t eiland is dat er geen auto's op mogen, maar dit heeft wel wat logistieke uitdagingen, o.a. bagage meenemen doe je wat minder makkelijk. muziek in de tent verzorgde vorige keer zo'n klein cilinder vormig BT dingetje
IMG-20220821-WA0005.jpg
kwaliteit prut natuurlijk, maar wel draagbaar.

dat kan een zelfbouwer beter natuurlijk, dus na een blik op de plank en bij onze zweedse vrienden stond dit op de werkbank:
IMG_20220821_141431Z_HDR.jpg
De speaker is een Philips AD7061/W4, breedbander met fatsoenlijk rendement en inderdaad kan t versterker deel van t ouwe BT speakertje dat prima aansturen. De oplettende lezer had de bekende Ikea bamboe schaal al zien staan die als behuizing zal gaan dienen. Gat van 52mm onderin zagen voor t BT geval, bafflle maken van een onderzetter en dan nog een correctie netwerkje maken en dan zouden we dit jaar in elk geval beter muziek kunnen luisteren

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 1:12
door hannesie
En wat houd je tegen?

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 8:54
door Henkjan
hannesie schreef: ma 22 aug 2022, 1:12
En wat houd je tegen?
de juiste maat gatenboor is nog onderweg

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 9:49
door VintageHarry
Dat is een bekende driver, heb er in mijn jeugd jarenlang naar geluisterd want door Philips toegepast in o.a. RH442 boxen. Die hadden (uiteraard) geen correctienetwerkje, heb jij op dit gebied al wat in gedachten?

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 9:52
door Pjotr
Da's nog best een heavy speakertje om mee te zeulen in je rugzak.

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 10:49
door Henkjan
VintageHarry schreef: ma 22 aug 2022, 9:49
...... correctienetwerkje, heb jij op dit gebied al wat in gedachten?
een enkele RCL om de ergste midrange shout te dempen. met fysiek zo klein mogelijke componenten

.
Pjotr schreef: ma 22 aug 2022, 9:52
Da's nog best een heavy speakertje om mee te zeulen in je rugzak bolderkar.
je moet er wel wat voor overhebben hè. zo schrijvend bedenk ik me net dat een roostertje er overheen mss ook wel handig is

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 12:07
door arjank
Leuk projectje en +1 voor de Philips content :goedzo:

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 16:54
door Barry2001
Leuheuk! Roostertje zou ik idd wel doen om de sex/drugs/rock’nroll van een festival te overleven.

Re: Banboe Flip

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 17:02
door ds23man
Denk dat sex en drugs niet zo'n probleem zijn als Pa meegaat, tenzij je Pa Herman brood was....

Re: Banboe Flip

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 0:15
door Henkjan
Henkjan schreef: ma 22 aug 2022, 8:54
hannesie schreef: ma 22 aug 2022, 1:12
En wat houd je tegen?
de juiste maat gatenboor is nog onderweg
IMG_20220823_204508Z_HDR.jpg
morgen verder

Re: Banboe Flip

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 0:35
door hannesie
:lol: :lol: :goedzo:

Re: Banboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 0:40
door Henkjan
IMG_20220824_223848Z_HDR.jpg
wordt wel wat...

Re: Banboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 10:31
door hannesie
:rock: Topper in huisvlijt :goeie: 8)

Re: Banboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 12:57
door SSassen
Kuch, bamboe, kuch ...

Re: Banboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 13:33
door Pjotr
Waar het hart vol van is Sander... :mrgreen:

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 14:45
door Henkjan
ff aan de meetset gehangen (op externe verster dus) en dat ziet er helemaal niet verkeerd uit zo voor een 50+ jaar oude breedbander in een slabak. in deze opzet wat muziek en (afgezien van het ontbrekende laag) klinkt het best wel lekker zo.
iets van 30gr off-axis
iets van 30gr off-axis

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 15:19
door Henkjan
meetopstelling
meetopstelling

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 16:22
door arjank
Geen verkeerd resultaat, sowieso klinken die oude flipse breedbanders ongeacht hun vaak kromme karakteristiek niet verkeerd. Zo heb ik zelf nog een setje AD5061/M4 liggen (het kleine broertje van die van jou) en die meten zich ook niet perfect maar hebben wel die heerlijke breedband sound.

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 17:09
door Pjotr
Het was ook niet voor niets het standaard car speakertje! :sure: Veel geluid voor weinig O:)

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 17:15
door Barry2001
Leuk project hoor :goedzo: Ben benieuwd of je een beetje volume kunt maken met het BT versterkertje, rendement verschil met het standaard speakertje.

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 17:17
door Henkjan
ja, nu een uurtje muziek op. 't geen hifi uiteraard, maar plezierig om naar te luisteren. correctie dus niet nodig. zo e.e.a. dus netjes dicht maken, beetje akotherm er in nog, en dan is t ding klaar voor da rood

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 17:18
door Henkjan
Barry2001 schreef: do 25 aug 2022, 17:15
Leuk project hoor :goedzo: Ben benieuwd of je een beetje volume kunt maken met het BT versterkertje, rendement verschil met het standaard speakertje.
t versterkertje vervormt wel vrij vlot, maar t is ook geen feest box, bedoeld voor op camping in de avond nivo een muziekje luisteren

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 18:03
door OWC
Henkjan schreef: do 25 aug 2022, 17:17
ja, nu een uurtje muziek op. 't geen hifi uiteraard, maar plezierig om naar te luisteren. correctie dus niet nodig. zo e.e.a. dus netjes dicht maken, beetje akotherm er in nog, en dan is t ding klaar voor da rood
Shelving filtertje is anders ook makkelijk te maken voordat je de power amp in gaat.
Op die manier win je ook wat laag terug.

Aan de andere kant, kun je dat ook gewoon met EQ op de telefoon doen natuurlijk.

Leuk projectje trouwens!

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 18:06
door Pjotr
Je wilt op de camping helemaal geen laag. Dat blijft in de open lucht toch nergens. Vanaf 100Hz - 200Hz is al heel mooi.

Re: Bamboe Flip

Geplaatst: do 25 aug 2022, 18:12
door Henkjan
:rofl: power amp :rofl:
wat zal t ding hebben? 0.1W?