Pagina 1 van 1
LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 20:07
door marcus
Beste mensen,
ik heb het niet kunnen laten om een stereo versterkerboard met LM1875 aan te schaffen bij Aliexpress.
Het ziet er mooi uit en het werkt.(Wat wil je nog meer?)
Wel, ik stel vast dat de LM1875 als inverterende versterker is geschakeld. Al de schema's die ik tegenkom zijn niet-inverterende versies.
Ik ben er dus niet helemaal gerust in...zijn er voor of nadelen om dit anders aan te pakken?
Ben benieuwd...
Re: LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 20:38
door Ah!buis
Op deze manier is de (ingangs)gevoeligheid afhankelijk van de impedantie (uitgangsweerstand) van de bron (waar het signaal vandaan komt).Met een te grote ingangsweerstand (bijv niks aangesloten) kan de boel gaan oscilleren, de versterking mag niet onder 10x komen volgens datablad.
De schakeling van het datablad heeft een vaste gevoeligheid, zolang de versterking op meer dan 10x is ingesteld gaat alles goed.
Anne
Re: LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 20:56
door Pjotr
Klopt helemaal Anne. Met niet aangesloten ingang heb je een oscillator annex tweeter killer. Isniedejuiste manier. Het is ook een cultus die je vaker tegenkomt. Ook bij de LM3886. Ooit heeft iemand beweerd dat een inverterend opgetuigde LM1875 beter klonk. En als iemand zoiets hard roept in audioland, tja....

Het is daarmee ook geen kloon van de oorspronkelijke Gaincard van 47-Labs meer. Die was gewoon volgens de datasheet opgebouwd.
Re: LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 21:35
door marcus
Aha, ik heb die oscillatie reeds veroorzaakt...op de uitgang zit een filter (4.7ohm en 100nF naar massa) en die weerstand begon plots te roken...
Nu weet ik ook waarom, bedankt. (Gelukkig stond er een vermogenweerstand van 8 Ohm op de uitgang en geen LS).
Als ik een vaste voorversterker inbouw dan heb ik de gevoeligheid onder controle.
Ik had toch liever een standaard versie gehad, maar ik heb me laten verblinden door die mooie pcb en heb het schema pas bij het testen goed bekeken.
Veel dank voor de reactie.
Re: LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 22:02
door markbakk
Spoeltje aan de uitgang, vóór de parallelcondensator plus weerstand? Is toch redelijk goed gebruik in versterkerland. Ik zou trouwens ook een 47k weerstand aan de ingang zetten.
Re: LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 22:14
door ray5150
Als je nou een écht goed doordachte en net ontworpen chipamp wil zou je er goed aan doen eens te kijken naar de CA versterker van Pjotr.
Kost wat, (alles bij elkaar, dus) maar dan heb je ook wat goeds staan.
viewtopic.php?t=29248
Re: LM1875 van de Chinees
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 23:13
door Pjotr
markbakk schreef: ↑zo 10 jul 2022, 22:02
Spoeltje aan de uitgang, vóór de parallelcondensator plus weerstand? Is toch redelijk goed gebruik in versterkerland. Ik zou trouwens ook een 47k weerstand aan de ingang zetten.
Helluptnie...

ding is niet unity gain stable en niet ontworpen voor deze configuratie. Maar er zijn nou eenmaal lui...
Maar geen man overboord. Je kunt met de onderdelen ook een echte bouwen volgens het schema in het databoek! Veel mensen hebben hem gewoon hard wired gebouwd. En anders zijn er wel goede printjes los op Ebay te vinden. Misschien moet je even wat nieuwe weerstandjes bestellen bij EOO.
Maar zelf zou ik dit een gevalletje van "Werkt niet naar behoren" noemen en geld terug vragen.