Pagina 1 van 1
Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 8:08
door dre
'Toevallig' kwam ik de Beyma NMF serie tegen :
https://www.beyma.com/nmf/
Dat ziet er best goed uit!
Met een flinke x-max trouwens.
Nu nog de prijzen....

Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 9:36
door wouter
Xmax is wel wat we kennen van hifi + 29%. Hierdoor is 7mm ineens 9mm
Maar mooie dingen zitten er zeker bij!
Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 9:53
door Walt
Die 10 incher zou best eens de Faital 10RS eruit kunnen spelen met die veel langere coil…
Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 12:27
door wouter
Is een subwoofer, hoger belastbaar en wil ca 50 liter kast en afstemming rond 35hz. Dat is wat anders dan 30 liter, en 42hz. Zeker gaat deze binnen Xmax en daarbuiten luider, bij voldoende sap. Faital heeft ook wel woofers die 50 liter kunnen hebben, maar bij beyma zou ik dan die 15" lex nemen...
Zo blijf je bezig. Dit eindigt bij 18" gesloten en 3kW DSP

Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 14:55
door OWC
wouter schreef: ↑zo 05 jun 2022, 9:36
Xmax is wel wat we kennen van hifi + 29%. Hierdoor is 7mm ineens 9mm
Maar mooie dingen zitten er zeker bij!
Ja dat zijn "sound-reinforcement of PA millimeters" geen "hi-fi millimeters"

Daar denk je eerder vanuit het oogpunt voordat dingen kapot gaan, ipv dat je optimaliseert voor maximale geluidskwaliteit.
Op die geluidsniveaus vervormt het gehoor zelf ook nog eens significant meer, dus mag het ook wel een onsje meer zijn.
(buiten het feit dat een gemiddelde festivalganger er weinig om zal geven waarschijnlijk)
Ik kwam deze idd ook al tegen bij AudioXpress. Ben wel benieuwd naar de prijs.
Bij Beyma gaat dat namelijk alle kanten op.
Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 17:04
door markbakk
Had ze ook gezien. 18sound-like rolrand en een “heel fijn” achthoekig chassis. Maar toch geen extreme Xmax?
Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 05 jun 2022, 17:14
door OWC
markbakk schreef: ↑zo 05 jun 2022, 17:04
en een “heel fijn” achthoekig chassis.
Ja voor DIY mensen is dat niet zo optimaal.
In de PA wereld maakt dat de korf net even iets kleiner wat veel mensen prettig vinden.
Ze worden daar maar zeer zelden verzonken gemonteerd, meestal direct op of achter de baffle.
Voor de 8 inch en 6.5 inch, 7mm xmax is niet heel slecht met deze gevoeligheid en power rating.
De 10 inch heeft 12.5mm xmax
Ze zijn alleen wel lomp zwaar en groot.
Maar goed, uiteindelijk gaat het allemaal afhangen van de prijs.
Er zijn namelijk in deze categorie best wel wat alternatieven
Re: Beyma NMF
Geplaatst: ma 06 jun 2022, 15:36
door wouter
Ik heb de Beyma's even door WinISD gehaald. Mooie resultaten maar los van de absurde Xmech die Beyma opgeeft is het wel heel goed maar niet baanbrekend.
Het zit meer in de hifi hoek, de gevoeligheid is niet top en dan vraag ik me af wat een praktisch gebruik is.
De 6,5" zou in een heel kleine kast moeten en laag afgestemd moeten worden. De Peerless SLS6.5 is al onpraktisch wat dat betreft maar wel gevoeliger en met zijn echte 8,2mm Xmax binnen Xmax niet zwakker. SPL max binnen Xmax is dan voor beide 107-108 dB half space.
De 8" is een stuk minder gevoelig dan bijv een B&C 8" en dat is in de praktijk wel een nadeel.
De 10" is mega krachtig, maar bij Lavoce vond ik een meer praktisch alternatief, gevoeliger.
De Beyma's zijn echt heel goed, maar je moet wel heel specifiek deze units gebruiken om ze als optimale unit te beschouwen.
Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 10 jul 2022, 22:06
door OWC
De prijzen zijn inmiddels bekend, het valt voor mij wel in de categorie; nevermind.
Vooral de tweeters, maar ook voor de woofers weet ik genoeg alternatieven.
De Peerless SLS is natuurlijk geen alternatief in dezelfde categorie, maar ik snap de vergelijking.
Re: Beyma NMF
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 22:59
door wouter
https://strattonacoustics.com/element-6/
Lijkt me met deze 6,5" Beyma, a 15.000 per pair kan dat er wel van af. De 8" variant zit op 20k per paar... Ik zeg niets
Re: Beyma NMF
Geplaatst: do 24 apr 2025, 0:51
door hannesie
Wat zijn dat verschrikkelijke lelijke dingen, ik krijg er de kriebels van, een baksteen is mooier.
Re: Beyma NMF
Geplaatst: do 24 apr 2025, 1:10
door Henkjan
ja, echt zum.kotzen
Re: Beyma NMF
Geplaatst: do 24 apr 2025, 6:12
door Shadow
48Hz F3 met 87dB is ook niet bijzonder...
Re: Beyma NMF
Geplaatst: do 24 apr 2025, 9:04
door satefan
Daar is iemand heel blij met z'n CNC masjien.
Re: Beyma NMF
Geplaatst: do 24 apr 2025, 9:06
door Shadow
Dat wel weer ja
Re: Beyma NMF
Geplaatst: zo 27 apr 2025, 14:52
door wouter
Wel leuk dat de pro audio woofers die geschikt zijn voor home audio, ook daarvoor gebruikt worden.
Met zo'n prijskaartje denk ik dat een deel van de opsmuk nodig is, maar het zal toch ook wel moeten klinken wil je er zoveel geld voor vragen - anders is het alleen voor de website gemaakt.
De kasten zouden erg klein moeten zijn voor deze woofers, ik denk dat ze dat niet gedaan hebben, en omdat de poorten niet heel groot ogen zou een extended shelf afstemming me niet verbazen. Heb je ook geen paar honderd watt nodig om het systeem goed te gebruiken.
Edit: ik denk dat het kastje toch niet super groot is, en -6dB@42Hz maakt dat het vermoedelijk een afstemming rond 45hz heeft in een netto volume van minder dan 10 liter. Gewoon erg netjes en passend bij T/S parameters.