Rogers Monitor 8.1
Geplaatst: ma 30 mei 2022, 14:59
Hallo mensen,
Nadat ik jaren 80 een stel nieuwgebouwd KEF 3 weg systeem van een luidsprekerbouwer (die vele luidsprekers van Remo heeft gebouwd) had aangeschaft ergens 1984, was mijn aandacht gewekt mbt echte kwaliteit muziek. Nadat ik jarenlang had genoten van deze 40k per stuk Kef, heb ik een stel Rogers Monitor 6.0 van een meubelmaker gekocht, die zo kritisch was met bouwen en al zoveel luidsprekers van Remo heeft gebouwd, maar die ook fouten had ontdekt in de Rogers, die Remo direct in het concept heeft aangepast. Maar goed, zulke prachtige Rogers Monitor 6.0 en had daar een voor en eindversterker aan hangen van zo'n 35.000 gulden. Afijn, in no time waren mijn vrouw en ik na beluisteren eigen muziek compleet over de streep en hebben ze aangeschaft. Na een tijdje te hebben genoten van de Rogers, kwam mijn broer (hifi specialist pur sang) op het idee om de Rogers actief te maken wat betreft laag. Hiervoor bouwde mijn broer een actieve versterker en werden de Davis woofers actief gemaakt met zo'n giga verschil waarvan je spontaan een driedubbele salto zou maken. Het laag is nog nooit zo laag uit een Rogers of welke andere soort luidspreker ten gehore gebracht. Mijn broer gaf al aan, dat hij het zonde vond, dat zo'n transmissielijn zoveel power miste in het laag en gaf aan, dat zo'n 70% wordt weggevreten door het scheidingsfilter. Nou mensen, mijn broer heeft dit meer dan bewezen. Ik wilde never meer terug naar passief. Afijn, jaren later kreeg ik een mooi bedrag van mijn werkgever ivm einde dienst en in overleg met mijn vrouw, heb ik Alex van Remo een stel Rogers versie 8 laten bouwen, maar wel op mijn manier. Ik gaf aan, dat ik niet zijn woofers erin wilde hebben, maar de Engelse Volt B2500.1 van bijna 9kg per stuk die buitengewoon geschikt zijn voor transmissielijn en waar ik mij al anderhalf jaar in had verdiept. Eerst wilde Alex niet toegeven omdat hij vond dat zijn woofers net zo goed waren, wat ik direct bestreed omdat ik wel degelijk wist dat B2500.1 de beste 10 inch woofers ter wereld waren. Afijn ik gaf aan, dat de bouw alleen doorgang kon krijgen middels die woofers. Uiteindelijk ging Alex overstag maar kon de Volt woofers alleen nog bestellen in Amerika en daarvan waren alleen al de transportkosten bijna 400 dollar. Maar goed, Alex heeft het model aan de voorkant mbt de Woofers aangepast. Omdat ik de woofers actief wilde hebben, adviseerde Alex mij de Hypex DS 4.0 actieve versterkers van 210 watt RMS per versterker. Deze versterkers werden verbonden met de woofers middels de Kimber 8tc kabel die uitzonderlijke kwaliteit leveren in het laag. Na 3 maanden kon ik de luidsprekers eindelijk ophalen voor 5500 euro. Thuis geïnstalleerd en genieten maar. Het was niet muziek beluisteren maar beleven. Resumerend: Het laag wordt actief aangestuurd door de Hypex DS 4.0 op beide Rogers en het midlaag t/m superhoog wordt aangestuurd door de Denon PMA 2010ae versterker van 24kg. Tevens heb ik in die opstelling ook de Denon A1UD beste blue ray ever built van 19kg. De hele set is voorzien van Verastarr bekabeling. Omdat ik de enige was met actief laag, heeft Alex er Rogers Monitor 8.1 van gemaakt. Toen Alex mij belde dat ze gereed waren, sprak hij met grote verbaasdheid en bewondering over de Volt B2500.1. en zei: Ongelooflijk Peter hoe jij dit hebt aangedurfd. Maar ik moet eerlijkzeggen, dat deze woofers heel veel beter zijn dan die van mij en dat was eerlijk. Tevens was hij verbaasd over het mooi strakke laag, maar ook over de plaatsing die hij nooit eerder zo mooi heeft vernomen. Naderhand heb ik het midlaag laten vervangen door een 250 watt speaker en het scheidingsfilter laten aanpassen en nu heb ik een echt werkend 4-wegsysteem en dat verschil is net zo groot als het verschil tussen de woofers van Remo en de Volt B2500.1. De midlaag kunnen nu eindelijk meekomen met de Volt.
Nadat ik jaren 80 een stel nieuwgebouwd KEF 3 weg systeem van een luidsprekerbouwer (die vele luidsprekers van Remo heeft gebouwd) had aangeschaft ergens 1984, was mijn aandacht gewekt mbt echte kwaliteit muziek. Nadat ik jarenlang had genoten van deze 40k per stuk Kef, heb ik een stel Rogers Monitor 6.0 van een meubelmaker gekocht, die zo kritisch was met bouwen en al zoveel luidsprekers van Remo heeft gebouwd, maar die ook fouten had ontdekt in de Rogers, die Remo direct in het concept heeft aangepast. Maar goed, zulke prachtige Rogers Monitor 6.0 en had daar een voor en eindversterker aan hangen van zo'n 35.000 gulden. Afijn, in no time waren mijn vrouw en ik na beluisteren eigen muziek compleet over de streep en hebben ze aangeschaft. Na een tijdje te hebben genoten van de Rogers, kwam mijn broer (hifi specialist pur sang) op het idee om de Rogers actief te maken wat betreft laag. Hiervoor bouwde mijn broer een actieve versterker en werden de Davis woofers actief gemaakt met zo'n giga verschil waarvan je spontaan een driedubbele salto zou maken. Het laag is nog nooit zo laag uit een Rogers of welke andere soort luidspreker ten gehore gebracht. Mijn broer gaf al aan, dat hij het zonde vond, dat zo'n transmissielijn zoveel power miste in het laag en gaf aan, dat zo'n 70% wordt weggevreten door het scheidingsfilter. Nou mensen, mijn broer heeft dit meer dan bewezen. Ik wilde never meer terug naar passief. Afijn, jaren later kreeg ik een mooi bedrag van mijn werkgever ivm einde dienst en in overleg met mijn vrouw, heb ik Alex van Remo een stel Rogers versie 8 laten bouwen, maar wel op mijn manier. Ik gaf aan, dat ik niet zijn woofers erin wilde hebben, maar de Engelse Volt B2500.1 van bijna 9kg per stuk die buitengewoon geschikt zijn voor transmissielijn en waar ik mij al anderhalf jaar in had verdiept. Eerst wilde Alex niet toegeven omdat hij vond dat zijn woofers net zo goed waren, wat ik direct bestreed omdat ik wel degelijk wist dat B2500.1 de beste 10 inch woofers ter wereld waren. Afijn ik gaf aan, dat de bouw alleen doorgang kon krijgen middels die woofers. Uiteindelijk ging Alex overstag maar kon de Volt woofers alleen nog bestellen in Amerika en daarvan waren alleen al de transportkosten bijna 400 dollar. Maar goed, Alex heeft het model aan de voorkant mbt de Woofers aangepast. Omdat ik de woofers actief wilde hebben, adviseerde Alex mij de Hypex DS 4.0 actieve versterkers van 210 watt RMS per versterker. Deze versterkers werden verbonden met de woofers middels de Kimber 8tc kabel die uitzonderlijke kwaliteit leveren in het laag. Na 3 maanden kon ik de luidsprekers eindelijk ophalen voor 5500 euro. Thuis geïnstalleerd en genieten maar. Het was niet muziek beluisteren maar beleven. Resumerend: Het laag wordt actief aangestuurd door de Hypex DS 4.0 op beide Rogers en het midlaag t/m superhoog wordt aangestuurd door de Denon PMA 2010ae versterker van 24kg. Tevens heb ik in die opstelling ook de Denon A1UD beste blue ray ever built van 19kg. De hele set is voorzien van Verastarr bekabeling. Omdat ik de enige was met actief laag, heeft Alex er Rogers Monitor 8.1 van gemaakt. Toen Alex mij belde dat ze gereed waren, sprak hij met grote verbaasdheid en bewondering over de Volt B2500.1. en zei: Ongelooflijk Peter hoe jij dit hebt aangedurfd. Maar ik moet eerlijkzeggen, dat deze woofers heel veel beter zijn dan die van mij en dat was eerlijk. Tevens was hij verbaasd over het mooi strakke laag, maar ook over de plaatsing die hij nooit eerder zo mooi heeft vernomen. Naderhand heb ik het midlaag laten vervangen door een 250 watt speaker en het scheidingsfilter laten aanpassen en nu heb ik een echt werkend 4-wegsysteem en dat verschil is net zo groot als het verschil tussen de woofers van Remo en de Volt B2500.1. De midlaag kunnen nu eindelijk meekomen met de Volt.