Pagina 1 van 2
Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 18:55
door DeeDub
Hoi
Ben vanmorgen tegen even heel mooi verhaal en aanbod aangelopen. Had laatst mijn Hakko desoldeer station gekocht bij even man uit Maastricht. Had hem vanmorgen aan de telefoon. De man is eind 70 en heeft tot 2004 een winkel/werkplaats gehad die door zijn opa in 1902 is opgericht. Hij wil nu afstand doen van de werkplaats om van het leven the Gaan genieten

Hij zou het jammer vinden als alles weggegooid gaat worden of naar een opkoper gaat. Zijn kinderen hebben geen interesse.
Wat je op de foto´s ziet is maar een deel. Er zijn 4 van die ladekasten en nog een wasmand met vele honderden gebruikte buizen. We zijn tot een prijs gekomen wat voor mij haalbaar is. Nu vraag ik me af of mensen met ervaring kunnen inschatten wat het ongeveer is? Zijn er dingen bij die mensen op dit forum af en toe nodig hebben? De hobby zit er voor mij ook in om alles te gaan uitzoeken en meten.
De nostalgie van de ladekasten en het verhaal alleen is me al wat waard. De werkelijke inhoud is een vraagteken. Kan iemand wat uitleg geven voordat ik het ja-woord geef?

Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 19:05
door dre
Pfff,weet je wel waar je aan gaat beginnen?

Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 19:44
door DeeDub
Hoi Dre, niet echt eigenlijk haha. Maar dat maakt het leuker dan een enkele goede versterker te kopen voor dat geld. Ik zit nu met zo´n ding die in de kooi zit.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 19:46
door jvenema
Wel mooie ladekast op zich, in engeland als ik TV mag geloven zijn dat soort dingen al redelijk wat waard.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 19:51
door John P
Ik heb het idee dat de meeste onderdelen in de lades zijn van het nivo: "je weet nooit wanneer je het nodig hebt". Als je dagelijks repareert is dat nog wel eens het geval, de meeste amateurs hebben genoeg aan een standaard setje weerstanden en condensators. Alle bijzondere onderdelen zijn toch afhankelijk van het project. Als je kijkt hoeveel verschillende transistors en opamps er zijn, dan is de kans klein dat je de juiste ergens in een laatje hebt liggen. De prijs wordt bepaalt door de waarde van de kastjes, aldus deze gemankeerde antiquair.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 19:56
door DeeDub
Heb bijna 20.000 boeken van 1900 tot nu. Ben al een paar jaar bezig om de instrumenten te verzamelen. Nu komt een kans voorbij om iets te kunnen kopen wat al 3 generaties sinds 1902 in de families zat. In 2004 gestopt. Dat gedeelte vind ik ook mooi. Ik kan het kopen omdat ik oprecht interesse heb. Heb net ja geven
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 20:05
door Henkjan
DeeDub schreef: ↑wo 06 apr 2022, 19:56
Heb bijna 20.000 boeken van 1900 tot nu. Ben al een paar jaar bezig om de instrumenten te verzamelen. Nu komt een kans voorbij om iets te kunnen kopen wat al 3 generaties sinds 1902 in de families zat. In 2004 gestopt. Dat gedeelte vind ik ook mooi. Ik kan het kopen omdat ik oprecht interesse heb. Heb net ja geven

Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 20:10
door DeeDub
Bedankt! Die lades hebben een rol gespeeld. De man wil me ook wat kneepjes bijbrengen en is enthousiast dat er iemand is die zijn leven wil overnemen. Hier schuilt dus ook wel een verantwoordelijkheid richting jullie. Zijn doel is het laten voortleven van de winkel. Dat neem ik letterlijk. Niet voor dikke winst doorstoten dus. Ik zie dat als een verantwoordelijkheid.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 20:22
door ray5150
Ik denk dat de kastjes nog het meest waardevolle onderdeel zijn van het het geheel...
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 20:56
door DeeDub
Ray, het meest waardevolle is het contact met die ouwe baas. Iemand van 77 horen zeggen dat hij alles verkoopt om van het leven te gaan genieten zet je eigen leven wel in perspectief.
Wellicht kunnen we op dit forum iets organiseren om zijn werkplaats leeg te kopen op een respectvolle manier. De zweem van de winkel uit Maastricht 1902 zal ons dan voor altijd verbinden.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: wo 06 apr 2022, 22:55
door DeeDub
De buizentester is verkocht
Net als jullie allemaal jaag ik op koopjes. Met dit vraag ik advies van gelijkgestemden. Bedankt voor de antwoorden
Soms zet je alles opzij omdat je een groter doel ziet. De winkel uit 1902 moet verder gaan. In 2004 was het niet meer rendabel. Nu in ´22 komt het bij iemand die het als hobby voort wil zetten. Zag op het nieuws ook dat AH naar dispensers gaat om verpakking te besparen.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: do 07 apr 2022, 3:04
door DeeDub
Moet ik dit alles doen of laten gaan? HEB ik Al Dat buizenspul nodig? Neeee
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: do 07 apr 2022, 4:13
door Olaf Analogue
Het merendeel van de onderdelen zullen nooit meer toepasbaar zijn, deze zijn allen bestemd voor niet meer bestaande consumenten elektronica zoals buizen radio's en tv's..
Dit zijn niet de buizen welke in de nu populaire ontwerpen worden toegepast.
Als je deze "handel" overneemt, dan blijf ook jij er tot aan je 77e mee zitten.
Hoe nostalgisch of sentimenteel dit soort spullen ook kunnen wezen, dit is gewoon uit vervlogen tijden en kent gewoon geen toepassing meer.
Dus de enige vraag die je jezelf kunt stellen is of je het een goed idee vind om in de rommel te gaan zitten, of dat je je gaat richten op een vruchtbare hobby
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: do 07 apr 2022, 11:32
door Jerommel
DeeDub schreef: ↑do 07 apr 2022, 3:04
Moet ik dit alles doen of laten gaan? HEB ik Al Dat buizenspul nodig? Neeee
Ik zou het niet doen.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: do 07 apr 2022, 12:06
door ray5150
+1.
Als het in 2004 niet meer rendabel was, is dat in 2022 zo niet meer het geval.
De enkele kleinschalige elektronika handel die nu nog bestaat , doet echt niet meer alleen in componentjes.
daar is simpelweg geen droog brood meer mee te verdienen.
Computer accesoires, satelliet TV, domotica, car audio, noem maar op word er bij gepakt voor wat extra's.
Zoals al eerder geschreven, die kastjes zijn leuke handel. de inhoud word in de kliko gekieperd en vervangen door gangbaar spul.
Ik zie weleens dat Britse programma over die rondreizende antiekhandelaar. leuk geleuter over spullen van vroeger.
Puntje bij paaltje is het ook gewoon handel en word er keihard onderhandeld over de prijs.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: do 07 apr 2022, 12:18
door Pjotr
Alleen van een
boeken antiquariaat kun je redelijk met plezier leven. Oude elektronica zooi stink alleen maar en ligt in de weg.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 0:31
door Jerommel
Oh, ik vind het juist heerlijk ruiken.

Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 3:10
door DeeDub
Het is waar wat jullie zeggen. Ik wil hier iets tegenover stellen. 2 jaar geleden heb ik een voor ongeveer dit geld een versterker gekocht die ik graag wilde hebben. Omdat ik voor alles moet sparen was dit ook een grote aankoop. Op mijn flatje blijkt zo´n zware versterker niet uit de verf te komen. De waarde van die versterker is in die 2 jaar enorm gestegen. Heb nu een in 2018 gereviseerde Kenwood die ik een paar weken terug op MP gekocht heb spelen en dat klinkt echt zoals het moet. Dat voor 32,50 inclusief verzenden. Het is een KA 30 en echt een sleeper.
Het hele gebeuren komt wel van een winkel die in 1902 opgestart is door de oude man van bijna 80 nu. Heb goed contact met hem nu en heb toegezegd dat ik het ga doen dus er is geen weg meer terug Hij heeft vanmorgen de gebruikte buizen lopen tellen. Zijn er ongeveer 560. Dan zijn er nog heel veel NOS aanwezig waaronder enkele vooroorlogse. De onderdelen op de foto´s is echt maar een fractie van wat er aanwezig is verzekerde hij mij. Als het dan niet het meest gangbare is, komt het wel overeen met mijn interesse. Radio´s en andere buizen apparatuur uit de jaren ´50 en ´60.
Kan voor dat geld ook een weekje naar een all-in resort in bijvoorbeeld Turkije gaan. Mijn invulling is een tijdreis terug naar 1902. De man vind het heel fijn dat er iemand is die interesse heeft in dit oude spul. Zijn kinderen gaan het niet overnemen. Zijn zoon zit in laadpalen. Dit mag gewoon niet verloren gaan! We gaan dit doen
Ga jullie op de hoogte houden.
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 3:52
door DeeDub
Een beetje klikken maar dit is toch fantastisch?
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20181003_00075341
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 5:38
door Olaf Analogue
DeeDub schreef: ↑za 09 apr 2022, 3:10
Zijn kinderen gaan het niet overnemen.
Snap ik

Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 10:27
door ray5150
Best wel knap dat iemand die bijna 80 jaar is, in 1902 een winkel is begonnen...
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 10:34
door SSassen
ray5150 schreef: ↑za 09 apr 2022, 10:27
Best wel knap dat iemand die bijna 80 jaar is, in 1902 een winkel is begonnen...
Ik verbaasde mij daar ook al over

...
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 10:35
door DeeDub
ray5150 schreef: ↑za 09 apr 2022, 10:27
Best wel knap dat iemand die bijna 80 jaar is, in 1902 een winkel is begonnen...
Zijn opa is in 1902 die winkel begonnen...
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 10:36
door DeeDub
Re: Advies bij een grote aankoop
Geplaatst: za 09 apr 2022, 10:41
door DeeDub
Denk wat jullie denken. Ik ga binnenkort tijdreizen