Pagina 1 van 3
HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 9:41
door architect
Goedemorgen forumgenoten,
Systeem :
2x UCD400STV8 (nieuwst) - laag - B&C 18SW115
2x UcD400HGV2 - midlaag - Seas Excel W22
2x UcD180HGV2 - midhoog - Scanspeak 10F
2x UcD180HGV2 HxR - hoog - Mundorf 17D2.2
allen op Hypex SMTP voedingen
aangestuurd door MiniDSP OpenDRC-DA8 - 8 kanalen crossover met DSP
Inleiding :
Enkele van mijn oude UCD modules geven problemen. Aanvankelijk had ik bij het aanzetten een stevige ruis die na een minuut inzakt. Laatst had ik daarom de modules uit de behuizing gehaald om eens te kijken of ik visueel problemen kon zien, maar niet gevonden. Daarna heb ik een middag met plezier geluisterd. De volgende dag bij het aanzetten kwam er rook uit mijn Mundorf 17d2.2 tweeter. Na controle blijkt dat er 1,3V op de uitgang stond bij het aanzetten op de HxR modules. Hypex gemaild en vlot contact: problemen met de 22uF 63V elco’s. Die wil ik dus gaan vervangen. Deze worden vrij warm door de transistoren op de onderzijde van de print. Hypex zegt: 105 graden, 25/35V minimaal.
Plan is om een bestelling te doen en onderdelen te gaan vervangen op alle 8 modules :
1. 24x - 22uF vervangen - Panasonic FC 22uF 63V EEU-FC1J220H - steek 2,5mm - 6,3mm x 11mm hoog - 105 graden 3000 uur
2. 16x - grote elco’s op de print zou ik ook kunnen vervangen - Vishay / BC Components 136 RVI 470uF 63V MAL213668471E3 - steek 7,5mm - 16mm x 25mm hoog
Vragen :
A. zijn bovenstaand goede keuzes ?
B. nu ik toch bezig ga - zijn er meer bewezen verbeteringen mogelijk ?
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 10:07
door Leeuwarden
B: Hypexen op het laag repareren en blijven gebruiken en voor de UCD 180’s iets beters gebruiken.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 11:16
door Kappa7
En een condensator tussen je versterker en je tweeter gebruiken om je tweeter te beschermen zou eigenlijk ook geen overbodige luxe zijn.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 11:35
door ds23man
Ik hoop dat je een goede desoldeerstation hebt.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 13:35
door architect
verder geen verdere optimalisaties?
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 13:54
door hannesie
Ik kan zomaar bedenken dat het klankmatig vanaf de 10F heel goed zou kunnen met de CA versterker, dus i.p.v. de 180HG, en dat durf ik dan wel te zeggen omdat ik dat zelf ook heb ervaren, in de move naar een beter geluid, vooral in klank is het duidelijk een verbetering.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 14:15
door architect
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 14:16
door ray5150
architect schreef: ↑zo 27 mar 2022, 13:35
verder geen verdere optimalisaties?
Duik eens even in het archief :
viewtopic.php?t=1767
viewtopic.php?t=1687
viewtopic.php?t=4361
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 14:21
door architect
thx ray, ik ga kijken
moet wel zeggen dat ik al helelange draadjes op diyaudio en hier heb doorlopen met vaak verschillende oplosssingen dat ikn toen dacht laat ik het hier gewoon maar even opnieuw vragen
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 14:29
door Kappa7
Lijkt me niets mis mee, met een 4 ohm tweeter geeft dat een afsnijfrequentie van 800Hz, ruim buiten het werkbereik van je tweeter en kan je de filtering gewoon in je DCP doen.
Hij heeft alleen maar tot doel om DC tegen te houden.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 15:07
door hannesie
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 15:59
door Leeuwarden
Dit zijn wel hele oude topics en sindsdien zijn er nieuwe versies uitgebracht. Dus mocht je gaan modificeren eerst wel even kijken of het voor jouw versie ook toepasbaar is.
Persoonlijk denk ik dat de laatste UCD versies met HXR niet veel aandacht behoeven qua verbetering.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 16:05
door architect
ja inderdaad, die topics zijn oud, ik hoopte dat iemand hier daar een recente kijk op had
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 16:18
door Leeuwarden
Ik heb zelf een UCD400HG HXR gehad. Ik ben van mening dat je die gewoon moet gebruiken zoals geleverd. Naar mijn bescheiden mening zijn voor het midhoog en hoog de mogelijkheden schier onbegrensd. Mijn tip zou zijn om ook dat stuk passief te filteren… maar daarover verschillen de meningen

Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 17:23
door ds23man
Als je substantieel beter wilt dan moet je op de Ncore over. Maar zijn alleen de beschuitjes beschikbaar voor de zelfbouwer.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 17:30
door Leeuwarden
Nou, daar is het toverwoord “Ncore”. Mooie versterker maar het prijsverschil met een UCD HXR niet waard.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 17:44
door ray5150
architect schreef: ↑zo 27 mar 2022, 16:05
ja inderdaad, die topics zijn oud, ik hoopte dat iemand hier daar een recente kijk op had
De meest recente kijk op het UcD principe heet "Fusion" en "Ncore".
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 17:48
door hannesie
Dan kom je voor het midden en hoog dan uit op de plateamps?
https://www.hypex.nl/product/fusionamp-fa122/92
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 18:59
door architect
toch zonde om de oude modules weg te gooien - met een paar 22uf elco'tjes kunnen ze weer jaren mee
2 plate amps kosten gauw 800 euro
4 ncores kosten 1400 euro en dan moeten er ook nog nieuwe voedingen komen
wat nieuwe onderdelen kosten niet meer dan 100 euro
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 19:11
door ds23man
En een desoldeerstation, zonder ga je die dingen er echt niet uitkrijgen zonder de print te slopen.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 19:38
door architect
met litze ook niet dsman?
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 20:10
door ds23man
Met dubbelzijdige printen kun je litzen tot een ons weegt en met een tinpompje ook. Tegen de tijd dat je de handel los hebt en het tin eruit zijn de sporen van je print afgefikt.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 20:44
door architect
bedankt voor de tip ds23man !
ik moet even kijken hoe ik dat ga aanpakken dan
mijn broertje heeft zo'n ding ook niet . . .
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 20:50
door Leeuwarden
Stuur ze gewoon even op naar Ds. Hij heeft de C’s vast wel ergens in een bakje. En hij doet het gratis en graag voor je.
Re: HYPEX UCD
Geplaatst: zo 27 mar 2022, 20:56
door FR_Aad
Neem wat zuurkool of een litertje diesel mee. Is hij helemaal blij