Pagina 1 van 1

Brom voorversterker

Geplaatst: do 10 feb 2022, 22:01
door monjet
Hallo audioliefhebbers,

Graag uw mening over onderstaand probleem/verschijnsel!

Ik heb een zelfbouw voorversterker die geleidelijk gaat brommen bij het opendraaien van de potmeter tot driekwart van de uitslag en bij het laatste stukje van de potmeterstand tot maximaal is de brom helemaal weg?!?

Wie kent dit (vervelende!) verschijnsel.
Het is geen buizenversterker maar een Fet voortrap!
Ik heb de potmeter Alps Blue verplaatst naar achteren met een verlengstang van 6mm en een koppelstuk op de as van de potmeter. Als ik de aluminium stang vastpak neemt de brom toe?!?.

Wie kent het verschijnsel en de oplossingsrichting? Moet de Alps Blue Potmeter ook geaard worden?

Graag uw reactie.

Peter

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: do 10 feb 2022, 22:54
door Ah!buis
De metaaldelen van de potmeter wel geaard ?
Anne

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 9:17
door OpaBert
Donleo had het zelfde
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 12:55
door monjet
OpaBert schreef: vr 11 feb 2022, 9:17
Donleo had het zelfde
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert
Hoi hoi, weer wat geleerd! Heel erg bedankt voor deze waardevolle tips!!!! Ik ga aan de slag

Groeten Peter

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 18:26
door Chocomel
Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: za 12 feb 2022, 21:15
door monjet
Chocomel schreef: vr 11 feb 2022, 18:26
Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.

In dit geval was er geen apparatuur aangesloten!

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: za 12 feb 2022, 23:47
door MarcelvdG
Als de tip van Anne geen soelaas biedt, moeten we eens gaan nadenken wat ertoe zou kunnen leiden dat er een bromstroom de loper van de potmeter in of uit loopt.

Met het volume op 50 %, en dat is bij een logaritmische potmeter veel verder dan half open gedraaid, is de uitgangsweerstand van de potmeter maximaal en leveren stromen die de loper in of uit gaan de grootste spanningsval op.

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: ma 14 feb 2022, 19:26
door Chocomel
monjet schreef: za 12 feb 2022, 21:15
Chocomel schreef: vr 11 feb 2022, 18:26
Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.
In dit geval was er geen apparatuur aangesloten!
Heeft je voorversterker een geaard chassis? En je versterker? Zo niet, dan kan je dit inderdaad uitsluiten.

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: ma 09 mei 2022, 20:52
door monjet
Ik heb de potmeter geaard. Ik gebruikte een verlengstuk voor de as van de potmeter, waardoor die die niet geaard was. Nadat ik de metalen potmeter geaard had, was de brom weg! Dank allen voor de hulp!!

Re: Brom voorversterker

Geplaatst: ma 09 mei 2022, 21:13
door ray5150
:yeah: :goedzo: