Pagina 1 van 2

Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 13:28
door DARRYL
Hoi,Heb een pushpull 2A3 kit (wat oudere kit) gekocht, maar heb een wat stevige brom op de speakers (100dB rendement).
Ff alles nagemeten en alle spanningen zijn binnen spec (is een 220 trafo die geen 240 taps heeft).

Echter staat er een aardige AC offset van 15mV op de B+.

En als ik het schema zo bekijk is de B+ voeding erg slecht afgefilterd. Toch?
Schema-2A3-PP-powrsupply.jpg

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 14:38
door Piet1950
15mV rimpel op de hoogspanning is heel erg weinig. Dus dat is prima, volgens mij. Een pushpull is verder weinig gevoelig voor bromspanning op de voeding.
Wat is overigens de feitelijke stoorspanning op de uitgang van de versterker? En wat is het maximale uitgangsvermogen van de versterker? Dan kun je signaal/stoorafstand van de versterker zelf bepalen. En nagaan, of dat reële waardes zijn voor je (oude) versterker. Dan zou je kunnen ontdekken, dat je luidsprekers gewoon te gevoelig zijn.
Het plaatsen van het complete schema kan ook helpen, om goed advies te krijgen.

Piet

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 14:55
door SSassen
Als je het hele schema kunt posten kunnen we wellicht wat gerichter advies geven? Ik mis nu een groot deel van het schema.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 15:17
door DARRYL
Komt ie.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 15:29
door DARRYL
Maar is 1 enkele C niet een beetje weinig ter afvlakking?

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 15:51
door SSassen
DARRYL schreef: ma 31 jan 2022, 15:29
Maar is 1 enkele C niet een beetje weinig ter afvlakking?
Nee, hoeft niet, netto is deze 470uf/2, de eindtrap is push-pull dus in de uitgangstrafo zie je een verdere reductie van de evt. brom. Ik ben echter bang dat dit een bedrading/layout probleem is, heb je wat foto's van hoe je de versterker hebt opgebouwd?

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 15:55
door SSassen
Ik zou wel even de gloeispanning van de voortrap aan GND leggen met twee 100R weerstanden, die zweeft nu namelijk en kan voor (veel) extra brom zorgen. Dus linksonder in je schema vanaf de 2200uF aan iedere kant een 100R naar GND, weerstanden 1 á 2W.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:02
door DARRYL
Ga ik ff doen Sander, thanks voor het snelle meedenken!!
Is een versterker met twee printen: voedingsprint en versterkergedeelte. De Spanningen worden allemaal met (getwiste voor de heaters) dikke draad los naar de pcb punten of direct op de buisvoeten gebracht.

(PS is een Stoetkit uit 1993)

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:07
door ray5150
Misschien een gekke gedachte, maar ook in een buizenversterker kunnen de elco's verslijten.
Zie hierboven staan dat deze uit 1993 stamt.
Dat is dus ongeveer 29 jaar oud.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:09
door SSassen
ray5150 schreef: ma 31 jan 2022, 16:07
Misschien een gekke gedachte, maar ook in een buizenversterker kunnen de elco's verslijten.
Zie hierboven staan dat deze uit 1993 stamt.
Dat is dus ongeveer 29 jaar oud.
Eens, als deze versterker uit 1993 stamt zijn de elco's waarschijnlijk (deels) uitgedroogd.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:13
door DARRYL
Allemaal vervangen ;-)

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:18
door timpert
Als je eindbuizen niet exact gelijk aan elkaar zijn kan je nog steeds brom op de uitgang krijgen. Voor een triode eindtrap vind ik de afvlakking wat magertjes, en enig verschil houd je altijd, hoe goed je de buizen ook matcht. Een speaker van 100dB is natuurlijk ook ongenadig in dit opzicht. Hoe meet je de ruststroom van de eindbuizen? Ik zie daar geen voorziening voor in het schema.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:19
door Robert Gribnau
SSassen schreef: ma 31 jan 2022, 15:55
Ik zou wel even de gloeispanning van de voortrap aan GND leggen met twee 100R weerstanden, die zweeft nu namelijk en kan voor (veel) extra brom zorgen. Dus linksonder in je schema vanaf de 2200uF aan iedere kant een 100R naar GND, weerstanden 1 á 2W.
De gloeispanning van de voortrappen ligt toch via de centre-tap aan GND?

Over de brom: Misschien het gevolg van het voeden van de gloeidraden van de 2A3's met AC?

Groet,
Robert

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:32
door DARRYL
Op de trafo zit enkel 3.15x2 en geen centertap. Zoals wel in het schema staat.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:32
door DARRYL
Bias gaat via de vier draaipots en het aflezen van 1,0volt dc op de kathodeweerstanden.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:34
door timpert
Maar daar stel je alleen de totale stroom mee in, je kan niet checken of de balans in orde is. Tenminste, als het echt zit zoals getekend.

Ze sturen 100mA door een paartje 2a3 bij een spanning van meer dan 400V op de anode. Dat is tamelijk ongezond voor de 2a3, die mag maximaal 300V hebben en 15W verstoken.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:43
door DARRYL
Je kan dan op vier punten ook nog de balans meten tussen de onderlinge buizen.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:45
door DARRYL
Kortom, Tijd voor een nieuwe Voedingstrafo die ook voor 240v geschikt is en dan de B+ ff temperen.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:46
door SSassen
DARRYL schreef: ma 31 jan 2022, 16:45
Kortom, Tijd voor een nieuwe Voedingstrafo die ook voor 240v geschikt is en dan de B+ ff temperen.
Nee joh, zonde van het geld (en de moeite) kwestie van wat weerstanden schalen hier en daar.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 16:53
door timpert
DARRYL schreef: ma 31 jan 2022, 16:43
Je kan dan op vier punten ook nog de balans meten tussen de onderlinge buizen.
Hoe dan? Hebben de buizen alle vier een eigen kathodeweerstand? Het zou kunnen, want op het schema zijn vier wikkelingen van 2,5V op de voedingstrafo te zien.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 18:01
door DARRYL
De te meten spanningen voor installatie van de buizen en de afstelprocedure voor de ruststroom...

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 18:23
door timpert
Bijzonder, ze instrueren je om de roosterspanning van beide buizen gelijk aan elkaar in te stellen, maar maken ze wel apart instelbaar. Dat vind ik
[ Bekijk op youtube ]
Als er onbalans is tussen de buizen ga je dat niet opsporen, dat kan alleen wanneer je per buis de stroom kan meten.
Wat voor 2a3 buizen zitten er in? Opgevoerde types zoals die van JJ kunnen dit werkpunt aan, gewone niet.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 19:38
door DARRYL
Chinese. 60mA is een mooie toch per buis? Normaliter.
Wat wel raar is: de R0 in de CRC van de 6,3volt is geen weerstand van 0,33ohm maar een draadbrug.

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 19:39
door DARRYL
Maar als C3 en C4 gelijk zijn, dan heb je dus blijkbaar balans...
Idem met C2 en C1...

Re: Karige voeding 2A3 PP

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 19:41
door DARRYL
Kan mij toch niet voorstellen dat de buizen meer dan 40% boven nominale werkstroom.