Pagina 1 van 9
Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: zo 16 jan 2022, 18:50
door hardbats
afgelopen tijd ben ik bij Holco en Jeroen_D gaan luisteren naar de Daudio C1 omdat ik opzoek ben naar een nieuwe speaker die wat praktischer is als de kleine straks geboren is. De speaker heeft zeker indruk gemaakt maar de versterker waarmee beide heren spelen ook. Thuis heb ik alleen maar buizen versterkers staan en dat bevalt prima. Klasse D vermeed ik veel al omdat mijn ervaringen met klasse D niet mijn smaak waren.
Maar de Purifi versterkers die ik hoorde gaven toch een hele andere indruk dan in verwachte en dus werd er een interesse gewekt.
Even kijkend op het internet zijn er wat opties, de losse componenten komen bij Soundimports, de Purifi versterker van Audiophonics, de Purifi versterker van Daudio of een van de vele andere al gebouwde bakjes.
De zelfbouwer en de gierige Hollander in mij hadden een overleg en daaruit kwam een zoekopdracht op marktplaats
Afgelopen week popte er een interessante advertentie op en sinds dien ben ik de bezitter van wat componenten om een versterker te bouwen.
zie daar:
-1x Hypex SMPS1200A400
-2x Purifi 1ET400A
-2x Mircosim buffer met OPA1656
-en een deel van de benodigde bekabeling
Wat is wil gaan doen:
-het geheel moet in een mooie, goede behuizing komen. Van wat ik heb gezien is er niet veel koeling nodig voor deze versterker. Wat is goed en waar te halen? Ik heb al bij Audiophonics gekeken en dat vond ik mwa.
-ik zat in een ander topic te lezen over een stand-by schakelaar, dat wil ik graag implementeren
-graag zou ik ook de opties hebben om zowel RCA als XLR te hebben. De versterker van Audiophonics heeft dat maar die bordjes verkopen ze niet los. Ik krijg ze niet gevonden iig. Hoe zou ik dit kunnen doen?
-ik zoek nog een stekker om de net spanning aan te sluiten op de SMPS, deze zat er niet bij. Weet iemand welke stekker dit is en of deze ergens los te krijgen is?
-Laten we kijken hoe de Purifi omgaat met de Liionidas

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: zo 16 jan 2022, 18:52
door dre
Weer een mooi project!

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: zo 16 jan 2022, 20:12
door ray5150
hardbats schreef: ↑zo 16 jan 2022, 18:50
-ik zoek nog een stekker om de net spanning aan te sluiten op de SMPS, deze zat er niet bij. Weet iemand welke stekker dit is en of deze ergens los te krijgen is?
Volgens mij is dat de rechter kabel en connector op de foto.
https://www.diyclassd.com/product/cable-set-smps1200/96
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: zo 16 jan 2022, 20:32
door hardbats
Dat is inderdaad de stekker die ik zoek. Kan hem dus eventueel nog bij hypex zelf bestellen.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 7:22
door MarcelvdG
De Purifi 1ET400A heeft een ontzettend ongevoelige (9,6 V voor maximale uitsturing) en nogal laagimpedante (4,4 kohm) differentiële ingang. Als je daar een differentieel versterkertrapje voor zet met twee op-amps per kanaal, een wisselschakelaar met vier moedercontacten en een paar XLR- en tulpchassisdelen, heb je een XLR- en een tulpingang.
Heb je ook een volumeregelaar nodig?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 8:53
door hardbats
Volume regeling is niet nodig.
Wat ik heb gelezen over deze specifieke buffer (er is niet veel over te vinden) zou je de 1ET400A met zowel XLR als RCA tot clipping uit moeten kunnen sturen. Dan zou je zeggen dat je toch wel tot het maximale uit stuurt?
Is een board zoals jij beschrijft te koop of moet dat op maat gemaakt worden?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 9:51
door Shadow
MarcelvdG schreef: ↑ma 17 jan 2022, 7:22
De Purifi 1ET400A heeft een ontzettend ongevoelige (9,6 V voor maximale uitsturing) en nogal laagimpedante (4,4 kohm) differentiële ingang. Als je daar een differentieel versterkertrapje voor zet met twee op-amps per kanaal, een wisselschakelaar met vier moedercontacten en een paar XLR- en tulpchassisdelen, heb je een XLR- en een tulpingang.
Heb je ook een volumeregelaar nodig?
Als je de originele buffer die bij de Eval1 kit zit in de juiste positie zet heb je juist heel veel gain; dan is 1,5V genoeg.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 9:54
door Shadow
hardbats schreef: ↑zo 16 jan 2022, 18:50
-het geheel moet in een mooie, goede behuizing komen. Van wat ik heb gezien is er niet veel koeling nodig voor deze versterker. Wat is goed en waar te halen? Ik heb al bij Audiophonics gekeken en dat vond ik mwa.
Ik heb de Ghent audio kit gekocht voor de Purify Eval1 kit, daar zit alles bij, ik moet er wel nog een 12v trigger in zetten, maar de versterker gedraagt zit met in en uitschakelen vrij goed als dat gewoon hard aan en uit is.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 11:42
door hardbats
Bij Ghent audio heb je ook alleen maar XLR in. En ik heb geen eval1.
Zat hier eerst wel naar te kijken maar ik heb geen gebalanceerde bron dus dan is XLR nogal overbodig lijkt mij?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 12:21
door Shadow
Ik heb ook geen gebalanceerde bron - nog niet - dus draai nu even met adapterkabels.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 12:40
door MarcelvdG
hardbats schreef: ↑ma 17 jan 2022, 8:53
Volume regeling is niet nodig.
Wat ik heb gelezen over deze specifieke buffer (er is niet veel over te vinden) zou je de 1ET400A met zowel XLR als RCA tot clipping uit moeten kunnen sturen. Dan zou je zeggen dat je toch wel tot het maximale uit stuurt?
Is een board zoals jij beschrijft te koop of moet dat op maat gemaakt worden?
Geen idee, het zou zomaar al op jouw "Microsim buffer met OPA1656" kunnen zitten. Kun je een paar links plaatsen naar de informatie die je daarover gevonden hebt?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:09
door SSassen
Die Microsim buffer loopt de kantjes er wel vanaf als ik het goed zie? Allergoedkoopste Chinese elco's, zelfs in de signaalweg, keramische C's voor compensatie en een layout zonder grondvlak?

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:09
door hardbats
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:14
door hardbats
SSassen schreef: ↑ma 17 jan 2022, 16:09
Die Microsim buffer loopt de kantjes er wel vanaf als ik het goed zie? Allergoedkoopste Chinese elco's, zelfs in de signaalweg, keramische C's voor compensatie en een layout zonder grondvlak?
Kan er niets over vinden of ze goed zijn, het was een beetje een gok. Een paar componenten wisselen voor beter kwaliteit is geen probleem. op 2 van de condencators staat iig nog nichicon maar of dat waar is blijft ook maar de vraag.
Als het niks blijkt te zijn kan ik altijd nog overstappen op een andere buffer.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:15
door SSassen
Ik ben bang dat er weer misbruik wordt gemaakt van de onkunde en gebrek aan kennis van mogelijke 'klanten' als ik die topics even vlot doorlees. Ik kan echter nergens een schema vinden?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:21
door hardbats
Ik heb hem zojuist een bericht gestuurd of hij meer info kan geven over deze buffer. Hopelijk komt er wat nuttigs uit.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:33
door Pjotr
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:36
door satefan
SSassen schreef: ↑ma 17 jan 2022, 16:15
Ik ben bang dat er weer misbruik wordt gemaakt van de onkunde en gebrek aan kennis van mogelijke 'klanten' als ik die topics even vlot doorlees. Ik kan echter nergens een schema vinden?
Net als de spaghetti die je in een aantal van de Purifi-based amps ziet die worden aangeboden. Dan schieten de tranen je in de broek. Maar ja, is Purify dus moet wel goed zijn...
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 17:26
door MarcelvdG
Het lijkt me een simpel differentieel versterkertje van het soort waar ik het over had, het heeft tenminste een common-modeonderdrukking en een versterking. Om precies te weten te komen wat het is, zou hardbats het schema kunnen optekenen aan de hand van de printsporen, aangenomen dat het een enkelzijdig bordje is.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 17:31
door hardbats
Dat kan ik wel even gaan proberen. De man die het verkoopt in de topics die ik geplaatst heb weet ook niet meer dan de specs in het topic.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 19:15
door Shadow
satefan schreef: ↑ma 17 jan 2022, 16:36
SSassen schreef: ↑ma 17 jan 2022, 16:15
Ik ben bang dat er weer misbruik wordt gemaakt van de onkunde en gebrek aan kennis van mogelijke 'klanten' als ik die topics even vlot doorlees. Ik kan echter nergens een schema vinden?
Net als de spaghetti die je in een aantal van de Purifi-based amps ziet die worden aangeboden. Dan schieten de tranen je in de broek. Maar ja, is Purify dus moet wel goed zijn...
Die eerste Audiophonics amps op basis van het Purify bord waren om te huilen, maar dat waren de Hypex varianten uit hun stal ook...
SSassen schreef: ↑ma 17 jan 2022, 16:09
Die Microsim buffer loopt de kantjes er wel vanaf als ik het goed zie? Allergoedkoopste Chinese elco's, zelfs in de signaalweg, keramische C's voor compensatie en een layout zonder grondvlak?
Daarom heb ik voor de Eval1 kit gekozen, wat ze bij de kitjes er zelf bij gehobbyed hebben...
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 20:00
door hardbats
valt toch tegen om een schematje te tekenen. de PCB is dubbel zijdig en door het zwart zie je de banen amper, ik staar mezelf er helemaal scheel op
dit heb ik tot nu toe
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 20:03
door Shadow
hardbats schreef: ↑ma 17 jan 2022, 20:00
valt toch tegen om een schematje te tekenen. de PCB is dubbel zijdig en door het zwart zie je de banen amper, ik staar mezelf er helemaal scheel op
dit heb ik tot nu toe
Microsim buffer V2.1.JPG
Als ik me niet vergis heeft Jeroen toch zelf een mooie ingangsbuffer ontworpen? Kun je daar geen setje van kopen?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 20:09
door hardbats
ik heb Jeroen als een mailtje gedaan

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Geplaatst: ma 17 jan 2022, 20:43
door MarcelvdG
Als R12 nou aan poot 3 zou zitten, zou het wel min of meer kloppen met wat ik verwachtte.