Pagina 1 van 1

HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 16:34
door wouter_87
Hoi allemaal

Ik wil een paar speakers voor in mijn woonkamer gaan maken.
Nu is de componenten kit HiVi swans 3.1A mij opgevallen als een leuke kandidaat voor een schappelijke prijs.
Mijn idee om met een complete kit te werken is omdat dat al bij elkaar moet passen en het allemaal nog nieuw voor mij is.
Ik wil de kasten maken van 12.5mm corian.
Zijn er bij een project als dit nog extra dingen waarmee ik rekening moet houden?
Of kan ik de tekeningen volgen zoals ze gemaakt zijn voor gebruik met mdf?

Alvast bedankt gr Wouter

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 16:46
door Henkjan
in principe is hoe de kast er uit komt te zien niet afhankelijk van t gebruikte materiaal, dus tekening gewoon aanhouden.
maar is 12.5mm iet wat dun voor een 3weg met 17cm woof? of is Corian zo veel sterker dan hout?


al googlend kwam ik deze review tegen:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15802/
die heeft t over een aanpassing aan t filter ivm een te aanwezig hoog in t originele HiVi filter, mss iets om te overwegen

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 17:04
door wouter_87
hoi Henkjan

dank voor je snelle reactie ik was de review ook al tegengekomen in mijn zoektocht. deze zorgde ook voor een heel deel voor het vertrouwen in de componenten. ik had een mailtje gestuurd aan soundinports over de dikte en volgens hen is het wel het minimale maar zou het moeten kunnen. coian heeft een veel hogere dichtheid dan mdf en schijnt naar het zeggen zeer geluids dood te zijn. al heb ik nog geen speakers gehoord die hiermee gemaakt zijn.

ik weet zelf nog niets van hoe de filters werken maar dat is wel een deel waar ik zo zeker naar ga zoeken hij heeft het opgelost in een equalizer wat natuurlijk een lekker korte klap is

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 14:48
door wouter_87
als ik het corian dikker wil hebben moet ik 2 platen op elkaar lijmen en kom ik dus meteen op 25 mm daarom dat ik hoop dat te kunnen voorkomen. is er een manier waarop ik kan bepalen of het sterk genoeg? ik dacht misschien aan een kracht test om het met 18 mm mdf waar de tekening op gebaseerd is te vergelijken.

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 16:08
door Rick76
Zal waarschijnlijk sterk genoeg zijn, maar 12,5 mm dik (zeker in de grote zijkanten) lijkt mij aan de krappe kant ivm met doorgeven van resonanties aan je behuizing. ("meezingen behuizing"?) Een paar proefkasten maken van mdf kan altijd natuurlijk, dan weet je of de sound je aanstaat en je loopt dan vaak tegen dingen aan die je dan kan verbeteren/toepassen in je definitieve behuizing, want dat corian is niet echt goedkoop toch? Succes

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 16:43
door Henkjan
je kan ook wat bracing toevoegen van reststukjes

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 19:53
door wouter_87
dat zijn wel hele goede ideeën daar ga ik zeker mee aan de gang hartelijk dank hiervoor

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 21:44
door architect
bij interieurwerk doen ze vaak een dunne laag corian over een plaat heen

12,5mm lijkt mij best wel stevig en je kunt het stijver maken door bracing die naar mijn idee ook best veel dunner mag zijn dan 12,5mm - het interne volume is dan wel lstig te bepalen en komt enigszins kritisch bij een basreflex - persoonlijk zou ik kiezen voor een gesloten behuizing en dan ook voor een ander ontwerp - voor lekker laag is het wenselijk om zo groot mogelijk te gaan maar dat heeft voor velen weer esthetische nadelen :)

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 21:46
door architect
het lijkt toch best een boeiend ontwerp
als de baspoort vervelend wordt kun je hem altijd dichtstoppen

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 22:42
door wouter_87
het corian dat wij bij mij op het werk hebben is 12,5 mm wat we gebruiken voor aanrechtbladen vandaar dat mijn voorkeur daar naar uit gaat.
zo te horen moet ik dus wel goed mijn huiswerk maken voordat ik zomaar aan het lijmen ga. even een ander dingetje wat er nu ineens bij lijkt te komen is dat mijn versterker druk bezig lijkt om te overlijden. hebben jullie nog tips aan wat voor versterker ik moet denken bij deze speakers. ik zit al druk op het forum te kijken maar weet nog niet goed wat voor componenten ik dan moet gaan gebruiken

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 22:44
door architect
ik weet niet hoe de kast van binen is bedacht, maar het volume van de grote woofer is kritisch

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 22:57
door wouter_87
2022-01-08 (1).png
dit is een tekening van de kast met een doorsnede

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 22:58
door wouter_87
in de tussen plaat zit een grote ovale opening

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: za 08 jan 2022, 23:32
door architect
oke, dan zijn de midspekaer en de tweeter waarschijnlijk gesloten van achteren - dat is prima hoor, maar dan kun je eens gaan rekenen hoeveel liter deze behuizing is exclusief de drivers en de baspoort en ook eens hoe je jou behuizing zou willen maken - door de dunnere wand die je wilt maken, kmoen alle speakers wat dieper in de kast, dat neemt wat extra ruimte - afhankelijk van hoeveel bracing je wilt doen, kun je ook de buitenkant van de kast gelijk houden, dan kun je wat bracing toevoegen

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: do 13 jan 2022, 20:54
door wouter_87
ze zijn besteld hopelijk komen ze zaterdag in huis. wat voor versterker zouden jullie aanraden om deze speakers in de woonkamer te gaan gebruiken?

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: do 13 jan 2022, 22:43
door Henkjan
wouter_87 schreef: do 13 jan 2022, 20:54
wat voor versterker zouden jullie aanraden om deze speakers in de woonkamer te gaan gebruiken?
zelfbouw neem ik aan?

wat mag t kosten?
alleen eindbak? of ook pre?

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: do 13 jan 2022, 23:00
door wouter_87
Ik heb zelf er nog geen verstand van zelfbouw lijkt me erg leuk. Hierbij denk ik aan een enkele stereo versterker van max €400. Ik hoop dat dat een reëel idee is

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: do 13 jan 2022, 23:04
door Henkjan
eindversterker?

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: do 13 jan 2022, 23:04
door Henkjan
kijk eens hier:
viewtopic.php?t=6545

Re: HiVi swans 3.1A speakers bouwen in corian

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 8:01
door Rick76
De Yamaha as-301 misschien? Die heeft een optische ingang voor bijvoorbeeld je tv op aan te sluiten, en kan 4 ohm speakers aan. Heb zelf de as-501 en ben er prima te spreken over.