Pagina 1 van 1

130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 19:02
door WrineX
Ooit verteld op een van de meetings dat ik nog eens een ribbon zou maken voor de Planars.

op het moment heb ik ze gemaakt als standalone :) om te kijken hoe het werkt (krijgen hun eigen voetje etc , en dan zie ik wel), wat ik er nog meer mee kan doen.


Deel 1 frezen van frame (kleine puzzle)

[ Bekijk op youtube ]

Deel 2 Ribbon maken , en magneten plaatsen.


[ Bekijk op youtube ]

Deel 3 wat muziekjes samen met de planars in mijn kamer met slechte acoustiek , ach ja :)

[ Bekijk op youtube ]

Happy newyear ! hopelijk snel weer eens een meeting ! ben benieuwd naar wat iedereen gemaakt heeft !

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 19:18
door WrineX
Hier te horen wat de ribbons doen vs het laag. :)

[youtu_be]https://youtu.be/g5DIYU0_JQc?t=911[/youtu_be]

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: ma 03 jan 2022, 17:26
door richard
Toch leuk om te zien. Over mijn pc speakertjes klinkt het ook nog best wel goed.

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: ma 03 jan 2022, 19:15
door SSassen
Lekker bezig Joppe! Ik wil binnenkort ook weer verder met m’n magnetostaten!

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: di 04 jan 2022, 17:46
door Rob Dingen
Hoi Joppe ik zag dat je je afvroeg waarom je ribbon afvalt in het hoog.
Dat heeft te maken met de lengte van je geleider dus speaker kabel aluminium ribbon en retour draden.
Ook een rechte kabel heeft inductie en met dat soort lengtes gaan die tellen.
Ik gebruik een pure aluminium ribbon en heb mijn versterkers bijna tegen de speakers staan om de kabel zo kort mogelijk te houden.

Rob

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: di 04 jan 2022, 20:06
door WrineX
Kut heb je gereport met mijn reply.... wou quoten exuses. (hele lap tekst dus zal geen probleem zijn maar toch vervelend)

ik denk dat inductie niet het grootste probleem is maar met name de lengte van de driver. het hoog telt op den duur neit meer op, maar het laag wel.

Maar het is vrij makkelijk te testen (iets wat ik toch al wou doen) dus ik zal even wat 2 mm2 bestellen of 2.5mm2 , kijken wat het doet :)

gebruik je nog een trafo met je pure ribbons ? want vermoed kwar inductie dat die vleugje meer doen ?

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 0:00
door Rob Dingen
Het maakt niet uit hoe dik de draad is het gaat om de lengte.
Probeer eens een ribbon met 3 geleiders en zo kort mogelijke speaker kabel en meet maar eens.
Het is natuurlijk wel zo dat hoe lager de impedantie is hoe meer last van inductie bedenk ik me nu, maar bij mij was het duidelijk meetbaar.
Ik heb geen trafo maar een versterker gebouwd die de lage impedantie kan sturen.
Alles wat jij nu aan het doen bent heb ik al gedaan en ben uiteindelijk op een puur aluminium ribbon uitgekomen met versterker er rechtstreeks op.
Heb ook een trafo gehad en alleen een weerstand in serie.

Rob

Re: 130 cm lange ribbon :)

Geplaatst: do 06 jan 2022, 23:15
door WrineX
Rob Dingen schreef: wo 05 jan 2022, 0:00
Het maakt niet uit hoe dik de draad is het gaat om de lengte.
Probeer eens een ribbon met 3 geleiders en zo kort mogelijke speaker kabel en meet maar eens.
Het is natuurlijk wel zo dat hoe lager de impedantie is hoe meer last van inductie bedenk ik me nu, maar bij mij was het duidelijk meetbaar.
Ik heb geen trafo maar een versterker gebouwd die de lage impedantie kan sturen.
Alles wat jij nu aan het doen bent heb ik al gedaan en ben uiteindelijk op een puur aluminium ribbon uitgekomen met versterker er rechtstreeks op.
Heb ook een trafo gehad en alleen een weerstand in serie.

Rob
Per trace is een impedantie van boven de 1 ohm, kan me niet voorstellen dat het heel veel invloed heeft. maar ik ga er eens naar kijken.
als het goed is zou ik het moeten kunnen meten met de DATS