Pagina 1 van 1

RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 13:18
door Zweitse
Omdat mijn nieuwe Purifi eindversterker enkel een XLR aansluiting heeft ben ik opzoek naar een oplossing om toch gebruik te kunnen maken van een voorversterker met enkel RCA aansluitingen. Nu kan ik natuurlijk een RCA naar XLR kabel kopen, maar kom ook deze adapters van Neutrik tegen als oplossing. Zij er forumleden die ervaring hebben met deze adapters?

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 15:52
door douwebakker
1 en 3 doorverbinden en aan afscherming en 2 voor het signaal.

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 16:02
door ray5150
Nee, geen ervaring mee, maar het is Neutrik, naar mijn mening kun je dat blindelings vertrouwen.

https://www.neutrik.com/en/product/na2mpmf

Doorverbinding tussen pin 1 en 3 is al uitgevoerd in de fabriek, volgens de datasheet.

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 16:28
door MarcelvdG
Afscherming aan 1 en 3 hangen is inderdaad de beste oplossing als dat geen problemen met aardlussen oplevert. Als je wel problemen met aardlussen krijgt, kun je de afscherming beter alleen aan 3 hangen, of aan 3 hangen en ontkoppelen naar 1 met een condensator van 100 nF met kleine afmetingen.

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 17:17
door Henkjan
ff zelf kabeltje maken
RCA - Balanced Cable.jpg

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 17:41
door Zweitse
Henkjan schreef: di 28 dec 2021, 17:17
ff zelf kabeltje maken
RCA - Balanced Cable.jpg
Dat is zeker een optie, maar met een adapter kun je ook gebruik maken van de RCA kabels die al in je bezit zijn.

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 18:32
door dre
Ik gebruik die adapters van Neutrik ook:totaal geen problemen.

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: di 28 dec 2021, 19:00
door Pjotr
douwebakker schreef: di 28 dec 2021, 15:52
1 en 3 doorverbinden en aan afscherming en 2 voor het signaal.
Dat zit al zo bij deze. Is een verloop naar XLR ingang. Bij een vrouwtjes verloop is het oppassen. Daar zijn het uitgangen en wordt zowel pin 2 als pin 3 soms hard actief gestuurd en kun je die actieve uitgang beter niet gaan kortsluiten naar massa. Dan moet je pin 3 juist open laten.

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 16:25
door Chocomel
MarcelvdG schreef: di 28 dec 2021, 16:28
Afscherming aan 1 en 3 hangen is inderdaad de beste oplossing als dat geen problemen met aardlussen oplevert. Als je wel problemen met aardlussen krijgt, kun je de afscherming beter alleen aan 3 hangen, of aan 3 hangen en ontkoppelen naar 1 met een condensator van 100 nF met kleine afmetingen.
Meer info: https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... oblems.pdf

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 17:03
door hannesie
Ik heb verschillende van die adapters en er zijn wel verschillen tussen goedkope en de betere.

Advies:
de betere/duurdere gebruiken, die niet ongewenst klemmen en soepele precieze passing hebben.

Begint met een N. :lol:

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 17:27
door Zweitse
hannesie schreef: wo 19 jan 2022, 17:03
Ik heb verschillende van die adapters en er zijn wel verschillen tussen goedkope en de betere.

Advies:
de betere/duurdere gebruiken, die niet ongewenst klemmen en soepele precieze passing hebben.

Begint met een N. :lol:
:goedzo:

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 17:32
door Henkjan
hannesie schreef: wo 19 jan 2022, 17:03
Ik heb verschillende van die adapters en er zijn wel verschillen tussen goedkope en de betere.
in dat Hypex document (of was t nou een andere) zegt Bruno dat je vooral geen adapters moet gebruiken, maar gewoon zelf een kabel klussen

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 18:16
door hannesie
Ik heb ze 2 kanten op, en Bruno moet zijn mond houden. :D

Re: RCA naar XLR adapter

Geplaatst: vr 21 jan 2022, 0:07
door MarcelvdG
Henkjan schreef: wo 19 jan 2022, 17:32
in dat Hypex document (of was t nou een andere) zegt Bruno dat je vooral geen adapters moet gebruiken, maar gewoon zelf een kabel klussen
Zijn advies met een RC-netwerkje aan poot 1 is heel verstandig als je anders problemen met aardlussen krijgt. Als er toch nergens een aardlus te bekennen valt, kan het net zo goed met zo'n adapter.