Kerstkuiken.
Geplaatst: vr 24 dec 2021, 20:53
Een schaamteloze kopie van het Paaskuiken van pappaleo.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... =3&t=29691
Ik heb het origineel enige tijd geleden kunnen beluisteren, en was hier echt van onder de indruk.
Zo klein, maar zooo muzikaal. echt een heel fraai ontwerp, alsook heel betaalbaar natuurlijk.
Eerste probleem was natuurlijk om aan een setje Mission CP104 te komen.
Want die wordt niet meer nieuw geleverd door de luidspreker zelfbouw winkels.
Ik probeerde het eens via de importeur. dat is de firma TES Audio gevestigd in Ermelo.
Leveren was geen probleem. 47 euro per stuk Ex. BTW en transport.
Eh, let wel, het speakertje kostte destijds iets van 15 euro, naar ik begreep.
Dus een andere route gezocht, uit wat onderzoek bleek dat Mission deze unit destijds ook zelf gebruikte in een simpel boekenplank modelletje genaamd de M30.
Beetje op MP neuzen, en een zoekopdracht uitgezet, ze worden best wel regelmatig aangeboden, niet echt zeldzaam of zo.
Na een paar dagen, bingo, een setje gevonden voor iets van 25 euro en een paar knaken voor het opsturen.
De rest van de spullen komen bij Rumoh vandaan.
Paar fotootjes dan maar.
Beetje plankjes zagen, en in de klemmen gezet.
De units moeten natuurlijk verzonken worden, en de Mission heeft natuurlijk niet echt een makkelijke vorm.
Gelukkig heeft pappaleo een paar plaatjes triplex voor me gefreesd.
Filterprintjes op de ouderwetse manier gemaakt, tape op het koper plakken, wat ge-etst moet worden uitgesneden, en vervolgens in de etsbak laten zakken.
Na het fineren, de voorkant word eerst een aantal malen gegrond, en daarna grijs gespoten.
Het fineer krijgt een paar laagjes kleurloze matte Glitsa lak.
Daarna afmonteren, om de gaatjes voor de drivers voor te boren hebben Leo en ik enige tijd geleden enkele setjes van deze aangeschaft :
https://www.amazon.nl/scharnierboorset- ... 5035&psc=1
Gek genoeg zijn ze nu bijna twee keer zo duur...
Maar ze werken wel heel goed, de gaatjes worden automatisch gecentreerd, en je werkt en heel vlot mee.
En daarna ernaar luisteren. ik ben ervan onder de indruk. dit is een combinatie waarvan de som meer is dan de delen.
Het laag is warm, rijk en vol, midden en hoog zijn gedetailleerd en precies zonder scherp te klinken. kortom, een heerlijk muzikale luidspreker.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... =3&t=29691
Ik heb het origineel enige tijd geleden kunnen beluisteren, en was hier echt van onder de indruk.
Zo klein, maar zooo muzikaal. echt een heel fraai ontwerp, alsook heel betaalbaar natuurlijk.
Eerste probleem was natuurlijk om aan een setje Mission CP104 te komen.
Want die wordt niet meer nieuw geleverd door de luidspreker zelfbouw winkels.
Ik probeerde het eens via de importeur. dat is de firma TES Audio gevestigd in Ermelo.
Leveren was geen probleem. 47 euro per stuk Ex. BTW en transport.
Eh, let wel, het speakertje kostte destijds iets van 15 euro, naar ik begreep.
Dus een andere route gezocht, uit wat onderzoek bleek dat Mission deze unit destijds ook zelf gebruikte in een simpel boekenplank modelletje genaamd de M30.
Beetje op MP neuzen, en een zoekopdracht uitgezet, ze worden best wel regelmatig aangeboden, niet echt zeldzaam of zo.
Na een paar dagen, bingo, een setje gevonden voor iets van 25 euro en een paar knaken voor het opsturen.
De rest van de spullen komen bij Rumoh vandaan.
Paar fotootjes dan maar.
Beetje plankjes zagen, en in de klemmen gezet.
De units moeten natuurlijk verzonken worden, en de Mission heeft natuurlijk niet echt een makkelijke vorm.
Gelukkig heeft pappaleo een paar plaatjes triplex voor me gefreesd.
Filterprintjes op de ouderwetse manier gemaakt, tape op het koper plakken, wat ge-etst moet worden uitgesneden, en vervolgens in de etsbak laten zakken.
Na het fineren, de voorkant word eerst een aantal malen gegrond, en daarna grijs gespoten.
Het fineer krijgt een paar laagjes kleurloze matte Glitsa lak.
Daarna afmonteren, om de gaatjes voor de drivers voor te boren hebben Leo en ik enige tijd geleden enkele setjes van deze aangeschaft :
https://www.amazon.nl/scharnierboorset- ... 5035&psc=1
Gek genoeg zijn ze nu bijna twee keer zo duur...
Maar ze werken wel heel goed, de gaatjes worden automatisch gecentreerd, en je werkt en heel vlot mee.
En daarna ernaar luisteren. ik ben ervan onder de indruk. dit is een combinatie waarvan de som meer is dan de delen.
Het laag is warm, rijk en vol, midden en hoog zijn gedetailleerd en precies zonder scherp te klinken. kortom, een heerlijk muzikale luidspreker.