Pagina 1 van 1

Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 20:53
door ray5150
Een schaamteloze kopie van het Paaskuiken van pappaleo.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... =3&t=29691

Ik heb het origineel enige tijd geleden kunnen beluisteren, en was hier echt van onder de indruk.
Zo klein, maar zooo muzikaal. echt een heel fraai ontwerp, alsook heel betaalbaar natuurlijk.
Eerste probleem was natuurlijk om aan een setje Mission CP104 te komen.
Want die wordt niet meer nieuw geleverd door de luidspreker zelfbouw winkels.

Ik probeerde het eens via de importeur. dat is de firma TES Audio gevestigd in Ermelo.
Leveren was geen probleem. 47 euro per stuk Ex. BTW en transport.
Eh, let wel, het speakertje kostte destijds iets van 15 euro, naar ik begreep.

Dus een andere route gezocht, uit wat onderzoek bleek dat Mission deze unit destijds ook zelf gebruikte in een simpel boekenplank modelletje genaamd de M30.
Beetje op MP neuzen, en een zoekopdracht uitgezet, ze worden best wel regelmatig aangeboden, niet echt zeldzaam of zo.
Na een paar dagen, bingo, een setje gevonden voor iets van 25 euro en een paar knaken voor het opsturen.
De rest van de spullen komen bij Rumoh vandaan.

Paar fotootjes dan maar.
(01) Mission M30.jpg
(02) Bingo ! de CP-104.jpg
Beetje plankjes zagen, en in de klemmen gezet.
(03) 20210729_142634.jpg
(04) 20210729_172043.jpg
(05) 20210801_142254.jpg
De units moeten natuurlijk verzonken worden, en de Mission heeft natuurlijk niet echt een makkelijke vorm.
Gelukkig heeft pappaleo een paar plaatjes triplex voor me gefreesd. :yeah: :goedzo:
(06) 20210805_210930.jpg
(07) 20210806_152329.jpg
(08) 20210822_215102.jpg
Filterprintjes op de ouderwetse manier gemaakt, tape op het koper plakken, wat ge-etst moet worden uitgesneden, en vervolgens in de etsbak laten zakken.
(10) 20210823_230410.jpg

(11) 20210826_171355.jpg
(12) 20210903_210947.jpg
Na het fineren, de voorkant word eerst een aantal malen gegrond, en daarna grijs gespoten.
Het fineer krijgt een paar laagjes kleurloze matte Glitsa lak.
(13) 20210916_205923.jpg
(14) 20210917_165057.jpg
(15) 20211014_175233.jpg
Daarna afmonteren, om de gaatjes voor de drivers voor te boren hebben Leo en ik enige tijd geleden enkele setjes van deze aangeschaft :

https://www.amazon.nl/scharnierboorset- ... 5035&psc=1

Gek genoeg zijn ze nu bijna twee keer zo duur...
Maar ze werken wel heel goed, de gaatjes worden automatisch gecentreerd, en je werkt en heel vlot mee.
(16) 20211217_220648.jpg
(17) 20211218_214810.jpg
(18) 20211218_220318.jpg
(19) 20211219_170634.jpg
(20) 20211219_170438.jpg
(21) 20211218_224531.jpg
(22) 20211218_224713.jpg
En daarna ernaar luisteren. ik ben ervan onder de indruk. dit is een combinatie waarvan de som meer is dan de delen.
Het laag is warm, rijk en vol, midden en hoog zijn gedetailleerd en precies zonder scherp te klinken. kortom, een heerlijk muzikale luidspreker.

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:05
door Kappa7
Ik heb de speakers van Leo hier gehoord en ik snap helemaal wat je bedoelt.
Dit zijn echt super muzikale speakers.
Leuk dat het je gelukt is om een set drivers te vinden.
Snel gebouwd overigens.

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:06
door ray5150
Mwa, maandje of 5 ongeveer. ik ben geen Ton v/d Acker. :mrgreen:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:11
door Kappa7
Dat moet je er nou niet bij zeggen, aan de foto's kan je dat niet zien :mrgreen:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:12
door Barry2001
Mooie set geworden zo Ray, Mission setje van MP, beetje mazzel moet je hebben.. heb je er een doel voor, woonkamer?

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:29
door Pjotr
Das mooi geworden Ray [img]https://www.cosgan.de/images/more/bigs/c006.gif[/img]

Gaat nog een trend worden die minispeakers met een groots geluid :D

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:46
door pappaleo
Mooi man :goedzo:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 22:21
door Henkjan
mooi geworden Ray

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 23:38
door Douwe84
Leuk hoor! Waar komen ze te staan?

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 25 dec 2021, 10:42
door Rick76
:goedzo:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 25 dec 2021, 15:58
door wouter
Nice! Ik heb ook een setje M30 staan, exact voor dezelfde plannen. Alleen heb ik ze nog niet gehoord, maar voldoende over geleden om ze in huis te willen hebben. Misschien dat er deze kerstvakantie wat van komt, maar ik heb wat meer dingen parallel :hide:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 25 dec 2021, 16:12
door ray5150
Allen dank voor de complimenten. :goedzo:

Ik had de M30 voordat ze gedemonteerd zijn eerst een paar weken op de set staan, ze klinken netjes, maar niet zo goed als het Kerstkuiken.

Uitgangspunt was om ze in de studio te gaan gebruiken, samen met de Inimini's (met een schakelsysteem oid)

Maar het zou zomaar kunnen dat ze nog een paar jaar in de huiskamer blijven staan...

20211220_230103.jpg

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 12:20
door ray5150
Van wat restanten multiplex maar eens een set standaards gebouwd voor de Paaskuikens.
Alles is gezaagd met de lintzaagmachine.
1.jpg
De voeten worden uit 3 lagen opgebouwd en zijn hol.
Ik wilde eerst een zak droog zand halen, maar bedacht me dat ik nog een zakje droge voegspecie had staan.
2.jpg

3.jpg
Afdekplaatjes erop schroeven.
4.jpg
Ook in de onderste helft van de paaltjes komt zand-cement te zitten.
5.jpg
De bevestiging van de plateau's en de voeten heb ik als volgt gedaan : ik heb 4 stukjes multiplex 18 mm uitgezaagd met de binnen afmetingen van de palen.
Die plaatjes van binnenuit geschroefd op de plateau's en de voeten, en het geheel vervolgens van buitenaf weer aan de palen vast geschroefd.

De ruwbouw klaar na een rondje schuren.
6.jpg
En daarna alles schilderen, gronden en plamuren, meerdere lagen, om het zo strak mogelijk te krijgen.

En zo staan ze er al een paar weken bij in de huiskamer. toen het een paar weken geleden zo hard ging vriezen kon er ook niet meer geschilderd worden, en ik wilde toch graag in de kerstvakantie wat muziek kunnen luisteren.
7.jpg

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 12:31
door Henkjan
is helemaal in toch die look zo?

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 12:42
door Barry2001
Fraai! bekende MD speler :mrgreen:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 13:15
door ray5150
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 12:31
is helemaal in toch die look zo?
Nou ja, het plan is om ze uiteindelijk zwart te schilderen, geen hoogglans. alles van de Action. grondverf, plamuur , deklak.
De grondverf en de plamuur zijn watergedragen, en mag eigenlijk niet onder de 10 graden gebruikt worden, dus ergens in het voorjaar daar weer mee verder,.

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 13:16
door ray5150
Barry2001 schreef: za 31 dec 2022, 12:42
Fraai! bekende MD speler :mrgreen:
Yep, word regelmatig gebruikt. :mrgreen:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 14:38
door satefan
ray5150 schreef: za 31 dec 2022, 13:15
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 12:31
is helemaal in toch die look zo?
en mag eigenlijk niet onder de 10 graden gebruikt worden, dus ergens in het voorjaar daar weer mee verder,.
Vandaag is je kans :yeah:

Re: Kerstkuiken.

Geplaatst: za 31 dec 2022, 14:43
door pappaleo
satefan schreef: za 31 dec 2022, 14:38
ray5150 schreef: za 31 dec 2022, 13:15
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 12:31
is helemaal in toch die look zo?
en mag eigenlijk niet onder de 10 graden gebruikt worden, dus ergens in het voorjaar daar weer mee verder,.
Vandaag is je kans :yeah:
Die kans is niet zo groot.
In het immer zonnige Den Haag is het vandaag nammelijk zeikregenweer, hetgeen ook mij weerhoudt om met een project verder te gaan. :(