Pagina 1 van 2

Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 15:58
door Zweitse
Zoals in de topictitel aangegeven ben ik bezig met het in elkaar zetten van een Purifi versterker (Eval1 Kit & Hypex SMPS 1200A400), maar gaandeweg heb ik toch een aantal vragen.

1 Ik heb een net-entree met ingebouwde zekering, maar is dat niet nodig? Op de SMPS zit namelijk ook al een zekering en mag dit überhaupt, twee zekeringen in de spanningslijn?

2 Op de Eval 1 kit zit een standby schakelaar, maar wat schakelt deze dan, is dat de voeding of de versterker modules in standby?

3 Ik zou graag een trigger in willen inbouwen, maar weet niet precies hoe ik dat moet integreren. Mijn gedachte is dat wanneer de schakelaar in de net-entree in de nul/uit stand staat
Purifi 4.jpg
deze middels en relais te overbruggen bij een trigger signaal van bijvoorbeeld een voorversterker. Is dat de manier om een trigger in te bouwen, of denk ik nu helemaal in de verkeerde richting?

Ik hoop dat er forumleden zijn die mij hier verder mee kunnen helpen, liefst in Jip en Janneke taal :hide:

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 16:05
door ds23man
Punt twee: die schakelaar zet alleen de versterkers in mute/standby. De SMPS heeft geen ingebouwde standby voeding.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 16:10
door Zweitse
ds23man schreef: vr 24 dec 2021, 16:05
Punt twee: die schakelaar zet alleen de versterkers in mute/standby. De SMPS heeft geen ingebouwde standby voeding.
Oké :goedzo:

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 16:22
door hsmeets
Zoals ds23man schrijft gaat de SMPS in standby helemaal uit op alle uitgangen. Heb zelf een printje gemaakt met een kleine eigen voeding die de SMPS1200 dan via de standby-ingang bestuurd. Bij de SMPS1200 is het zo dat een spanning op de Stanby ingang hem juist in Standby zet. Dus andersom dan bij de gebruikelijke 12v trigger. De UCD's hangen weer aan de amp_enable uitgang van de SMPS. Gaat allemaal plop vrij.

Ik heb ook in de netentree nog een zekering zitten, dubbel genaaid houdt beter?

Ik zou zeker niet een relais over de hoofdschakelaar zetten. Die kan mijn inziens ook helemaal achterwegen blijven omdat je met de Standby ingang van de SMPS al hebt wat je beoogd (denk ik dan).

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 20:12
door Pjotr
Ware het niet dat naar de CE veilgheidseisen een apparaat wat meer dan 10W verbruikt, een deugdelijke aan/uit schakelaar moet hebben op en makkelijk bereikbare plaats. Met een relais over de schakelaar en of geheel weglaten wordt niet aan die eis voldaan.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 20:18
door hsmeets
Voor alle duidelijkheid, "die" had betrekking op het relais, niet de schakelaar.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 20:31
door Pjotr
Ah ok. Maar dan nog is alleen de remote stby van de Hypex SMPS niet voldoende. Al doen sommigen het wel zo.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 20:52
door Kappa7
Maar de hoofdschakelaar zit toch al op de netentree?
Daar achter kan je prima een schakeling klussen die al of niet via een remote trigger de boel in standby zet.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 21:01
door Pjotr
Klopt... :D

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 12:07
door Zweitse
Misschien heb ik mijn vraag over de trigger in niet helemaal duidelijk omschreven, vandaar deze tekening, een plaatje zegt tenslotte meer dan woorden :mrgreen:
Mag ik op deze manier een trigger in maken?

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 12:17
door Henkjan
zo kan je m dus niet met de schakelaar uit zetten

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 12:35
door Kappa7
Nee, kan zo niet.
Misschien even goed de gebruiksaanwijzing van Hypex lezen.
Ik heb hier onder even een stukje gezet waar bij het duidelijk moet worden wat de bedoeling is.
Knipsel.JPG
Daar onder (5.4) staat nog wat aanvullende info die je even goed moet lezen om te weten hoe de voeding werkt.

Als je dat gelezen hebt dan zie je dat de netentree die je nu hebt prima is als hoofdschakelaar voor het geheel.
Die blijft dus in principe altijd aanstaan,
Het in en uitschakelen van de versterker wordt dan door een externe spanning verzorgd, Daar is dus geen relay voor nodig.
Is overigens ook niet aan te bevelen, het in een keer inschakelen of uitschakelen van de voedingspanning kan ploppen veroorzaken.
Het is dus raadzaam om het in en uit schakelen met de SMPS standby te doen.
Daar kan je dus ook de externe triger gebruiken die je al uit je voorversterker komt.
Let wel op het is hier omgekeerd, het aanbieden van een 5V dc zorgt ervoor dat de versterker in standby gaat valt de spanning onder de 0.8V dan gaat de versterker aan.
Je zult dus de schakelende spanning dus moeten inverteren.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 12:52
door Pjotr
Psies George! Ware het niet dat het enable signaal voor de Hypex SMPS-en geïnverteerd is: Hoog/open is stby, laag/gesloten is actief. Moet dus nog een stuur relaisje tussen bij een VV met b.v. een +12V stuursignaal.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 12:55
door Kappa7
Klopt heb dat net aangevuld.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 12:59
door hsmeets
Kan melden dat de 6 UCD180 die aan een SMPS1200A180 hangen hier bij mij geen enkele bijgeluid maakt met in en uitschakelen.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 13:10
door Kappa7
hsmeets schreef: za 25 dec 2021, 12:59
Kan melden dat de 6 UCD180 die aan een SMPS1200A180 hangen hier bij mij geen enkele bijgeluid maakt met in en uitschakelen.
Kan natuurlijk maar gaat niet altijd goed.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=29300
En als je toch gebruik wil maken van de remote trigger uit je voorversterker waarom dan niet gewoon netjes doen zo als het bedacht is?

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 13:13
door hsmeets
Die zit er ook in ;-)

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 1#p1825611

en de UCD's aan de AMP-Enable van de SMPS gehangen .

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 14:03
door Zweitse
Henkjan schreef: za 25 dec 2021, 12:17
zo kan je m dus niet met de schakelaar uit zetten
Als de schakelaar in de 0 positie staat en het relais is niet actief staat de versterker toch gewoon uit?
Het gebruik van de trigger en schakelaar is of/of, niet en/en.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 14:13
door Zweitse
Kappa7 schreef: za 25 dec 2021, 12:35
Nee, kan zo niet.
Misschien even goed de gebruiksaanwijzing van Hypex lezen.
Ik heb hier onder even een stukje gezet waar bij het duidelijk moet worden wat de bedoeling is.
Knipsel.JPG
Daar onder (5.4) staat nog wat aanvullende info die je even goed moet lezen om te weten hoe de voeding werkt.

Als je dat gelezen hebt dan zie je dat de netentree die je nu hebt prima is als hoofdschakelaar voor het geheel.
Die blijft dus in principe altijd aanstaan,
Het in en uitschakelen van de versterker wordt dan door een externe spanning verzorgd, Daar is dus geen relay voor nodig.
Is overigens ook niet aan te bevelen, het in een keer inschakelen of uitschakelen van de voedingspanning kan ploppen veroorzaken.
Het is dus raadzaam om het in en uit schakelen met de SMPS standby te doen.
Daar kan je dus ook de externe triger gebruiken die je al uit je voorversterker komt.
Let wel op het is hier omgekeerd, het aanbieden van een 5V dc zorgt ervoor dat de versterker in standby gaat valt de spanning onder de 0.8V dan gaat de versterker aan.
Je zult dus de schakelende spanning dus moeten inverteren.
Bedoel je dan deze opzet George?
S1 zou dan een relais moeten zijn?

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 14:34
door Pjotr
Volgens mij gaat dat over de stby van de versterker, niet die van de voeding. Wat je moet doen is de stby van de voeding met een relaisje naar de gnd schakelen vanuit je vv. Je hebt dan ook gelijk een galvanische scheiding wat aardlussen voorkomt.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: za 25 dec 2021, 14:44
door Kappa7
Zweitse schreef: za 25 dec 2021, 14:13
Kappa7 schreef: za 25 dec 2021, 12:35
Nee, kan zo niet.
Misschien even goed de gebruiksaanwijzing van Hypex lezen.
Ik heb hier onder even een stukje gezet waar bij het duidelijk moet worden wat de bedoeling is.
Knipsel.JPG
Daar onder (5.4) staat nog wat aanvullende info die je even goed moet lezen om te weten hoe de voeding werkt.

Als je dat gelezen hebt dan zie je dat de netentree die je nu hebt prima is als hoofdschakelaar voor het geheel.
Die blijft dus in principe altijd aanstaan,
Het in en uitschakelen van de versterker wordt dan door een externe spanning verzorgd, Daar is dus geen relay voor nodig.
Is overigens ook niet aan te bevelen, het in een keer inschakelen of uitschakelen van de voedingspanning kan ploppen veroorzaken.
Het is dus raadzaam om het in en uit schakelen met de SMPS standby te doen.
Daar kan je dus ook de externe triger gebruiken die je al uit je voorversterker komt.
Let wel op het is hier omgekeerd, het aanbieden van een 5V dc zorgt ervoor dat de versterker in standby gaat valt de spanning onder de 0.8V dan gaat de versterker aan.
Je zult dus de schakelende spanning dus moeten inverteren.
Bedoel je dan deze opzet George?
S1 zou dan een relais moeten zijn?
Nee dat is de standby pin van je versterker module en stby pin van de voeding bedoel ik.
Dan met een relays zo als peter aangeeft schakelen.
Die kan je eventueel ook overbruggen met een extra losse aan uit schakelaar op het front zo dat je de versterker ook uit kan schakelen als je bvb een headphone wil gebruiken.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: zo 09 jan 2022, 14:12
door Zweitse
Nog even een vraag over de zekering in de net-entree. Op de SMPS 1200A400 zit een zekering van 12A/250Vac, moet ik in de net-entree dan de zelfde waarde aanhouden of moet deze juist kleiner zijn?

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: zo 09 jan 2022, 18:04
door Audiohome
Ik gebruik nu 5A traag voor dezelfde set en ook bij meerdere andere versterkers met de nc500 en de smps1200.
Werkt prima en geeft genoeg zekerheid.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: zo 09 jan 2022, 18:19
door Pjotr
Zekeringen slijten, zeker de trage, en moeten op de inschakelstroom berekend zijn. Is dus lastig te zeggen. Als 5A het houdt is dat prima maar je loopt kans dat hij na een jaartje alsnog piept.

Re: Bouw Purifi versterker

Geplaatst: zo 09 jan 2022, 18:24
door Zweitse
Ik gebruik nu een 6,3A, even kijken of dat goed gaat. Voor de zekerheid wil ik wel onder de 12A van de voeding blijven om schade aan de voeding te voorkomen, of werkt dat niet zo?