Pagina 1 van 1

REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 9:40
door Jorg de Louweren
Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn subwoofer, rel strata 5, en ik heb ervaren dat hier wat kundige mensen op het forum zitten.
Het probleem is dat mijn subwoofer een harde brom/resonantie geeft tussen de 45 en 55 hz. Het maakt niet uit of ik de high of low level aansluitingen gebruik. Toen ik de sub iets kantelde om te kijken of er iets onder lag werd het minder.
Ik heb de sub opengemaakt en visueel kon ik niets ontdekken wel meteen alle schroefjes en stekkerverbindingen losgemaakt en opnieuw vastgezet. Zonder resultaat.
Ik denk dat de driver defect is, wat zijn jullie gedachten?

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 9:51
door Walt
Drivers brommen eigenlijk niet, zou eerder de versterker verdenken.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 9:53
door Shadow
Hoe lang doet ie dat al?

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 10:09
door Jorg de Louweren
Walt schreef: vr 19 nov 2021, 9:51
Drivers brommen eigenlijk niet, zou eerder de versterker verdenken.
Ok, brommen is het eigenlijk ook niet, het is meer een ffrr-geluid, zoals je over een blad papier blaast en het blad gaat trillen. Beetje lastig uit te leggen denk ik.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 10:12
door Jorg de Louweren
Shadow schreef: vr 19 nov 2021, 9:53
Hoe lang doet ie dat al?
Hij doet dit al lang, ik merkte het bij een film met helicoptergeluid het eerst. Met de frequentie sweep functie op de voorversterker heb ik het kunnen simuleren. Nu is hij afgeregeld op 40hz en hoor ik het niet. Maar ik zou hem graag wat hoger afregelen ter indersteuning van de main speakers.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 10:35
door Shadow
Waarschijnlijk spreek je de eigenfrequentie van de ruimte aan...helpt het op een andere plaats zetten van de sub?

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 11:08
door Jorg de Louweren
Shadow schreef: vr 19 nov 2021, 10:35
Waarschijnlijk spreek je de eigenfrequentie van de ruimte aan...helpt het op een andere plaats zetten van de sub?
Nee, ik heb hem al verplaatst van achter in de kamer naar voor in de kamer. Tevens heb ik dit geluid niet als ik de sweep over de main speakers doe. Als het aan de ruimte zou liggen zou ik het geluid dan ook moeten horen, toch?

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 11:13
door Walt
Als je het geluid duidelijk uit de woofer hoort komen, zal het waarschijnlijk niet de ruimte zijn.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 11:35
door Shadow
Dan is waarschijnlijk de driver defect?

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 12:15
door hsmeets
Misschien:
Korf van de driver wat los van de kast gekomen en wat lekkage
Of
Rolrand/ophanging van de driver een sneetje of zo en dus ook lekkage
Of
Ophanging/spider niet meer okay en spreekspoel schuurt langs de magneet.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 12:36
door Olaf Analogue
Ik zou even voorzichtig nagaan of de rubber rolrand misschien deels losgeraakt is van de korf, dat is een lijmverbinding die los kan raken met dergelijke klachten als gevolg.
9530-REL_Strata_II_b_wm.jpg

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:45
door Jorg de Louweren
Thanks, ga ik controleren binnenkort.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 20:00
door Kappa7
Zou ook maar zo de spider kunnen zijn die los is gaan zitten.
Heb dat met een auto speaker gehad en dat was ook alleen maar bij een bepaalde frequentie hinderlijk hoorbaar.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: za 27 nov 2021, 23:41
door BaukeR
Mijn collega heeft ook een Rel Strata die gelijk na aanschaf, dus in nieuwstaat, al bromde. Met een vinger op de woofer was een trilling te voelen.
Een high-end audiozaak in Leeuwarden heeft toen in de subwoofer een afscherming aangebracht waarna het brommen was opgelost.
Wellicht heeft jouw Rel Strata hetzelfde verschijnsel.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: za 27 nov 2021, 23:47
door Leeuwarden
Er is geen high end audiozaak in Leeuwarden…

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 0:14
door BaukeR
Nee, klopt. Ik bedoel de zaak die duurdere audio-apparatuur verkoopt.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 9:52
door Leeuwarden
Nou, dat valt ook wel mee. Lang geleden zaten ze een niveautje hoger. Ik zag trouwens dat ze een paar panden naar links zijn gegaan…

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 12:05
door BaukeR
Op de website van REL worden ook tips gegeven om brom te voorkomen/oplossen:
https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... m-humming-

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: di 12 mar 2024, 22:29
door Jorg de Louweren
Olaf Analogue schreef: vr 19 nov 2021, 12:36
Ik zou even voorzichtig nagaan of de rubber rolrand misschien deels losgeraakt is van de korf, dat is een lijmverbinding die los kan raken met dergelijke klachten als gevolg.

9530-REL_Strata_II_b_wm.jpg
Na de woofer uit de kast gehaald te hebben, bleek er toch een stukje rolrand los te zitten, deze weer vastgelijmd en het nare geluid is weg! Thanks allen voor de tips.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 7:21
door Olaf Analogue
Mooi dat het opgelost is, en dat binnen drie jaar al! :rofl:
In ieder geval kun je er weer met plezier naar luisteren, en daar gaat het om.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Re: REL strata5 brom/resonantie

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 7:46
door Jorg de Louweren
Soms moet je een project even op zolder zetten om er daarna weer met een frisse blik tegenaan te kunnen kijken! Dat "even" duurde wat langer dan gepland!