1100 volt!
Geplaatst: vr 19 nov 2021, 0:04
Beste forumleden,
Ik ben een GM70 versterker aan het bouwen met een hoogspanning van 1100 volt!
Ik ben redelijk ervaren met het bouwen van buizenversterkers en heb zelfs al eens een 211SE gebouwd maar dat was waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid. Nu wat meer wijsheid, dus!
Regelmatig zie ik op dit forum waarschuwingen langs komen over het werken met hoogspanning. En terecht natuurlijk.
Ik heb echter weinig concrete beschrijvingen kunnen vinden over het bouwen van versterkers met spanningen boven 1000 volt.
Bestaat er een praktische handleiding of boek (pdf?) over hoe je de hoogspanningsvoeding van een dergelijke versterker het best en veilig bouwt? Ik gebruik een brugschakeling met buizen en een CLC filter berekend met behulp van PSU Designer II (Duncan Munro).
Een paar vragen:
Wat voor kabel en montagedraad gebruik je?
Wat voor isolatie moet die kabel hebben? Misschien dubbele isolatie?
Koperlakdraad in (dubbele) teflon isolatieslang?
Hoe isoleer je soldeerverbindingen? Krimpkous? Dubbele isolatie? Teflon?
"Scherpe"soldeerverbindingen niet toegestaan?
Kan ik een soort isolatielak gebruiken?
Hoe voer ik het best de verbinding uit tussen voeding en versterker (2 aparte kasten)? Amphenol connectoren en kabel die hoge spanningen aan kan of coax connectoren, zoals bij zenders?
Verder alle info welkom!
hjhjazz MM
Ik ben een GM70 versterker aan het bouwen met een hoogspanning van 1100 volt!
Ik ben redelijk ervaren met het bouwen van buizenversterkers en heb zelfs al eens een 211SE gebouwd maar dat was waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid. Nu wat meer wijsheid, dus!
Regelmatig zie ik op dit forum waarschuwingen langs komen over het werken met hoogspanning. En terecht natuurlijk.
Ik heb echter weinig concrete beschrijvingen kunnen vinden over het bouwen van versterkers met spanningen boven 1000 volt.
Bestaat er een praktische handleiding of boek (pdf?) over hoe je de hoogspanningsvoeding van een dergelijke versterker het best en veilig bouwt? Ik gebruik een brugschakeling met buizen en een CLC filter berekend met behulp van PSU Designer II (Duncan Munro).
Een paar vragen:
Wat voor kabel en montagedraad gebruik je?
Wat voor isolatie moet die kabel hebben? Misschien dubbele isolatie?
Koperlakdraad in (dubbele) teflon isolatieslang?
Hoe isoleer je soldeerverbindingen? Krimpkous? Dubbele isolatie? Teflon?
"Scherpe"soldeerverbindingen niet toegestaan?
Kan ik een soort isolatielak gebruiken?
Hoe voer ik het best de verbinding uit tussen voeding en versterker (2 aparte kasten)? Amphenol connectoren en kabel die hoge spanningen aan kan of coax connectoren, zoals bij zenders?
Verder alle info welkom!
hjhjazz MM