Pagina 1 van 2
Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: ma 15 nov 2021, 21:02
door diymartin
Wie heeft er wel eens push-pull uitgangtrafo's van Toroidy gebruikt en wil zijn ervaringen delen
Ik wil een PP el84 gaan bouwen en zoek hiervoor een paar mooie uitgangen

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: ma 15 nov 2021, 21:09
door SSassen
Voor hetzelfde geld haal je een set nette Ognowski trafo’s en da’s toch echt de betere optie.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: ma 15 nov 2021, 21:39
door douwebakker
Ik heb geen ervaring met Toroidy transformatoren. Wel met de ringkerntrafo’s van amplitude. Daar heb je al een prima transformator voor EL 84 pap voor € 64.00 Kijk maar eens op hun site
www.ringkerntrafo.nl
@Sander waar koop je trouwens die ognowski trafo’s?
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: ma 15 nov 2021, 21:44
door SSassen
douwebakker schreef: ↑ma 15 nov 2021, 21:39@Sander waar koop je trouwens die ognowski trafo’s?
Direct bij Ogonowski in Polen, of via één van de Poolse DIY audio webshops.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: ma 15 nov 2021, 21:45
door OpaBert
diymartin schreef: ↑ma 15 nov 2021, 21:02
Wie heeft er wel eens push-pull uitgangtrafo's van Toroidy gebruikt en wil zijn ervaringen delen
Ik wil een PP el84 gaan bouwen en zoek hiervoor een paar mooie uitgangen
Ik heb de 5k PPCFB in mn versterker en dat presteert heel goed was vooral verbaasd hoe ver het i n het laag door ging of dat nu 5 of 10 hz was weet ik niet meer Zou hier op forum moeten staan bij de P(oolse)M Bill dus met KT88 en in het hoog rond 50Khz
Ogonofskie heb ik nog geen ervaring mee
Ben er wat voorzichtiger tegen aan gaan kijken om dat er maar bar weinig specificaties erbij staan

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: ma 15 nov 2021, 22:01
door jwvanwijngaarden
Dag Sander, ik heb de transformatoren van de door jou aanbevolen Leszek Ogonowski in mijn Annastasia van Triode Dick. Ben er erg tevreden mee, maar mijn vraag puur uit nieuwsgiergheid aan jou is: kun je uitleggen waarom deze transformatoren in jouw ogen beter zijn dan die transformatoren van Toroidy? Uit een ver verleden ken ik nog iemand die erg overtuigd was van de superioriteit van ringkernen boven bloktrafo` s. Toch zie je ook bloktrafo`s in erg dure versterkers van Audio Research en Conrad Johnson. In Japan heb je zeer gewaardeerde bloktrafo s van Tango en Tamura.
Douwe, ik heb mijn Ogonowski trafo`s direct via zijn site besteld. Mailcontact verliep vlot. Levertijd was iets van 14 dagen. Voor mijn EL84 PP project heb ik op advies van Anne trafo s gekocht bij TBT Trafobau in Troisdorf, Duitsand. De uitgangstrafo`s kosten € 38,50.
Dit project is voor mijn werkkamer en daar kan het wel iets eenvoudiger. De uitgangstrafo`s zien er netjes uit. Hoe dat gaat spelen weet ik dus nog niet. Verschil met de Ogonowski`s is in ieder geval dat de lamellen in de laatstgenoemde trafo`s heel veel dunner zijn, en dus veel meer lamellen.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 9:26
door diymartin
Het is een lastige keuze
Ognowski ben ik bekent mee , daar gebruik ik een aantal voedingstrafo's en smoorspoelen van echter geen uitgangen.
Bij mijn voorgaande projecten gebruikte ik Tribute uitgangen met grote tevredenheid , maar die maak niets meer.
Misschien toch maar een C-kern trafo laten te maken bij Vlaartronic
Hoewel Toroidy wat prijs en spec's erg interessant blijft !
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 10:11
door SSassen
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 13:25
door timpert
Die Indel trafo's zijn ook bij TME te koop.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 13:31
door SSassen
timpert schreef: ↑di 16 nov 2021, 13:25
Die Indel trafo's zijn ook bij TME te koop.
Klopt! Alleen bij TME zijn ze wel iets duurder.
https://www.tme.eu/nl/details/tgl20_002 ... gl-20-002/
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 15:09
door Henkjan
SSassen schreef: ↑ma 15 nov 2021, 21:09
Voor hetzelfde geld haal je een set nette Ognowski trafo’s en da’s toch echt de betere optie.
leg eens uit?
op bling-bling wint Toroidy in elk geval makkelijk

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 16:36
door OpaBert
Kan door de bomen het bos niet vinden
Maar toch wel wat
Over die Torroidy Tafo in een PP KT88 versterker welke ik een paar jaar geleden met hulp van Anne gebouwd heb
viewtopic.php?p=1866860#p1866860
De buizen KT88 waren gebruikte
Edit 19.45
Bijna Heel het frequentie bereik in stapje gemeten met 2,8 volt rms op de uitgang
20 Hz 2,72 Volt
70 hz 2,94 volt
1kz 2,74 volt
8khz 2,92
27 kHz 2.76 Volt
33 kHz 2,78
40 kHz 2,77 volt
Ik heb van 20 tot 100 hz in stapjes van 10 Hz
Van 100 tot 1 kHz in stapjes van 100 hz
Van 1 kHz tot 40 kHz in stapjes van 1 kHz
Je kan er een liniaal langs leggen Super

20 hz tot 40 kHz binnen 1 dB

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 16:49
door SSassen
Henkjan schreef: ↑di 16 nov 2021, 15:09
SSassen schreef: ↑ma 15 nov 2021, 21:09
Voor hetzelfde geld haal je een set nette Ognowski trafo’s en da’s toch echt de betere optie.
leg eens uit?
op bling-bling wint Toroidy in elk geval makkelijk
Ogonowski zijn o.a. bifilair gewikkeld waardoor de capaciteit tussen de secties veel kleiner is en dus netto de bandbreedte hoger, ook gebruiken ze 0.3mm stalen lamellen ipv. de standaard 0.45-0.5mm, dus de kern gedraagt zich daardoor een stuk netter. Ringkern is best leuk, maar ze verzadigen veel sneller bij een kleine onbalans in de DC stromen van een PP eindtrap. Voordeel van bloktrafo's is ook dat ze (zeker bij de Ogonowsi) onder vacuum geïmpreneerd zijn met lak, de windingen gaan dus nergens heen, ook niet bij hogere uitsturing. Bij een ringkern liggen de windingen er gewoon los omheen en da's toch niet ideaal, ik heb een Van der Veen gehad die je kon horen spelen met de dummy load op de versterker. En dan is er nog een heel verhaal over flux dichtheid, hysteresis etc. waarvan de details zijn weggezonken en ik dus nu niet paraat heb, maar de IE kern wint het ook daar van de ringkern.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 17:16
door OpaBert
SSassen schreef: ↑di 16 nov 2021, 16:49
Henkjan schreef: ↑di 16 nov 2021, 15:09
SSassen schreef: ↑ma 15 nov 2021, 21:09
Voor hetzelfde geld haal je een set nette Ognowski trafo’s en da’s toch echt de betere optie.
leg eens uit?
op bling-bling wint Toroidy in elk geval makkelijk
, ik heb een Van der Veen gehad die je kon horen spelen met de dummy load op de versterker.
Ik heb de afgelopen 8 jaar een hoop versterkers gebouwd En ik kon ze allemaal horen spelen op een Dummy Load als ik ze zwaar belaste
Dat was met Hammond ,Philips, Torroidy Ringkern, AE , Lafayette Bocama, trafo,s , en nog een Duits merk lowe of zoiets
Maar dan is het stil en hoor je zoiets
Ik hoor het Niet als je 1 Watt in een speaker stuur en zeker niet als 40 Watt in een grote luidsprekerbox stuurt
Waarbij ik het meest tevreden over ben is de Torroidy TTG-CFB5000PP - Tube output CFB transformer [5kOhm] Cathode Feedback Push-pull
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/-TTG-C ... h-pull/659
Niet Goedkoop Geen idee wat zo iets van Ogonofski

mij pools is erg goed
Die Torroidy kan ik niet zo hard afspelen dat ik vervorming kan horen
Ik heb de THD vervorming gemeten dat was bij 25 Watt iets van 0.2% met een Keithley 2015
IM meting nog niet gedaan omdat ik niet goed weet wat de producten moeten zijn in de test
Of dat nu 60 hz en 7000 hz moet zijn dat is iets uit 1950 - 1960 wat ik ooit gevonden heb van genalex als ik het goed onthouden heb
Kan daar geen Nederlandse of engeltalig recente beschrijving over vinden
Ken jij die misschien Sander ?
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 17:37
door Pjotr
Klop Bert, dat is de oficiele Amerikaanse SMPTE test: 60Hz en 7 kHz in een 4:1 verhouding. Die is nog steeds geldig als standaard test. Maar er zijn er meer.
https://sound-au.com/articles/intermodulation2.htm (helaas in het Egels)
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 17:40
door douwebakker
SSassen schreef: ↑di 16 nov 2021, 16:49
Ogonowski zijn o.a. bifilair gewikkeld waardoor de capaciteit tussen de secties veel kleiner is en dus netto de bandbreedte hoger
Kun je iets duidelijker zijn Sander? Ik meen dat bifilair wikkelen juist de inductie tot 0 reduceert. Dus dat je geen magnetisch veld krijgt. Dan zullen de wikkelingen ook niets doen.
Douwe
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:01
door SSassen
Bij bifilair wikkelen van een trafo liggen de primaire en secundaire wikkeling naast elkaar en worden samen gewikkeld, dit zorgt voor een optimale koppeling tussen de windingen met als voordeel beter hoogfrequent gedrag. Vervolgens wordt er in lagen op elkaar gestapeld, ipv. b.v. eerst de primaire winding in één keer te wikkelen en daaroverheen de secundaire. Hoe het precies zat met de netto winst, of verlies, in inductiviteit en capaciteit t.o.v. een blikpakket weet ik niet meer, da's te lang geleden dat ik mij daarin verdiept heb, je kunt uiteraard eindeloos spelen met hoe je de wikkelingen stapelt, maar ook hoe je ze daarna weer aan elkaar knoopt. Je ziet bij de betere UTG's dat de secties aan elkaar gekoppeld worden via de soldeerlippen op de trafo.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:03
door OpaBert
Pjotr schreef: ↑di 16 nov 2021, 17:37
Bedankt Peter

, het is niet helemaal duidelijk,
Maar over de signaal verhouding de 4-1 bedoel je dat in spanning 60hz 4x sterker dan 7 khz toon moet zijn zeg 200 mV-50 mV
Of is de sterkte ook gespecificeerd ?
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:11
door douwebakker
SSassen schreef: ↑di 16 nov 2021, 18:01
Bij bifilair wikkelen van een trafo liggen de primaire en secundaire wikkeling naast elkaar en worden samen gewikkeld, dit zorgt voor een optimale koppeling tussen de windingen met als voordeel beter hoogfrequent gedrag. Vervolgens wordt er in lagen op elkaar gestapeld, ipv. b.v. eerst de primaire winding in één keer te wikkelen en daaroverheen de secundaire. Hoe het precies zat met de netto winst, of verlies, in inductiviteit en capaciteit t.o.v. een blikpakket weet ik niet meer, da's te lang geleden dat ik mij daarin verdiept heb, je kunt uiteraard eindeloos spelen met hoe je de wikkelingen stapelt, maar ook hoe je ze daarna weer aan elkaar knoopt. Je ziet bij de betere UTG's dat de secties aan elkaar gekoppeld worden via de soldeerlippen op de trafo.
Oh, bedoel je het zo. Ik dacht even aan het wikkelen van draadweerstanden vandaar.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:22
door SSassen
douwebakker schreef: ↑di 16 nov 2021, 18:11Oh, bedoel je het zo. Ik dacht even aan het wikkelen van draadweerstanden vandaar.
Da's ook een toepassing idd. je ziet ook veel bifilair gewikkelde spoelen en trafo's in de RF techniek waar de zelfinductie natuurlijk zo laag mogelijk moet blijven ivm. de hoge frequenties waarmee gewerkt wordt.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:31
door SSassen
OpaBert schreef: ↑di 16 nov 2021, 17:16
Ken jij die misschien Sander ?
IMD en THD zijn uiteraard gerelateerd alleen de insteek is anders. THD, harmonische vervorming, geeft een maat voor hoeveel harmonischen (veelvouden) van de test frequentie er door de versterker zelf gegenereerd worden en op welke nivo's. Bij een single ended versterker zie je in de regel meer 2e harmonische, bij een balans versterker meer 3e en hogere harmonischen omdat de 2e harmonische, doordat de eindtrap in tegenfase opereert, een flinke reductie krijgt. IMD is feitelijk een stap verder, want nu kijk je gericht naar de som- en verschilproducten van de twee test frequenties die je uitstuurt. Het mechanisme is voor beide gelijk: niet lineair gedrag van de versterker. Echter als je je THD omlaag weet te krijgen verbetert ook de IMD en vice versa, ik kijk daarom feitelijk alleen naar de THD, als die laag is, zal de IMD dit ook zijn en vice versa.
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:41
door Gerrittube
Ik gebruik ook Toroidy’s (op maat gemaakt in mijn geval). Zeer tevreden mee, klinken erg goed!
Groeten, Gerrit
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:42
door OpaBert
SSassen schreef: ↑di 16 nov 2021, 18:31
OpaBert schreef: ↑di 16 nov 2021, 17:16
Ken jij die misschien Sander ?
IMD en THD zijn uiteraard gerelateerd alleen de insteek is anders. THD, harmonische vervorming, geeft een maat voor hoeveel harmonischen (veelvouden) van de test frequentie er door de versterker zelf gegenereerd worden en op welke nivo's. Bij een single ended versterker zie je in de regel meer 2e harmonische, bij een balans versterker meer 3e en hogere harmonischen omdat de 2e harmonische, doordat de eindtrap in tegenfase opereert, een flinke reductie krijgt. IMD is feitelijk een stap verder, want nu kijk je gericht naar de som- en verschilproducten van de twee test frequenties die je uitstuurt. Het mechanisme is voor beide gelijk: niet lineair gedrag van de versterker. Echter als je je THD omlaag weet te krijgen verbetert ook de IMD en vice versa, ik kijk daarom feitelijk alleen naar de THD, als die laag is, zal de IMD dit ook zijn en vice versa.
Ja kan heel eenvoudig THD meten met die Keithley 2015
IMD ook maar is wat meer werk met de scope/ Functie Generator / Spectrum Analyzer
Maar ik vermoed dat de ruis van spectrum analyzer te hoog is om echt diep te kunnen kijken
Maar toch wel leuk om eens te proberen ermee

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:43
door Pjotr
SSassen schreef: ↑di 16 nov 2021, 18:01
Bij bifilair wikkelen van een trafo liggen de primaire en secundaire wikkeling naast elkaar en worden samen gewikkeld, dit zorgt voor een optimale koppeling tussen de windingen met als voordeel beter hoogfrequent gedrag. Vervolgens wordt er in lagen op elkaar gestapeld, ipv. b.v. eerst de primaire winding in één keer te wikkelen en daaroverheen de secundaire. Hoe het precies zat met de netto winst, of verlies, in inductiviteit en capaciteit t.o.v. een blikpakket weet ik niet meer, da's te lang geleden dat ik mij daarin verdiept heb, je kunt uiteraard eindeloos spelen met hoe je de wikkelingen stapelt, maar ook hoe je ze daarna weer aan elkaar knoopt. Je ziet bij de betere UTG's dat de secties aan elkaar gekoppeld worden via de soldeerlippen op de trafo.
Primair en secundair tegelijk samen wikkelen kan dan toch alleen maar als primair en secundair hetzelfde aantal wikkelingen heeft? Hoe doe je dat dan? Je hebt dan sowieso een hele hoge koppelcapaciteit tussen primair en secundair als beide samen tegen elkaar liggen. En zeg 400V tussen twee koperlakdraden tegen elkaar?
Re: Toroidy PP uitgangtrafo's
Geplaatst: di 16 nov 2021, 18:47
door SSassen
Pjotr schreef: ↑di 16 nov 2021, 18:43
SSassen schreef: ↑di 16 nov 2021, 18:01
Bij bifilair wikkelen van een trafo liggen de primaire en secundaire wikkeling naast elkaar en worden samen gewikkeld, dit zorgt voor een optimale koppeling tussen de windingen met als voordeel beter hoogfrequent gedrag. Vervolgens wordt er in lagen op elkaar gestapeld, ipv. b.v. eerst de primaire winding in één keer te wikkelen en daaroverheen de secundaire. Hoe het precies zat met de netto winst, of verlies, in inductiviteit en capaciteit t.o.v. een blikpakket weet ik niet meer, da's te lang geleden dat ik mij daarin verdiept heb, je kunt uiteraard eindeloos spelen met hoe je de wikkelingen stapelt, maar ook hoe je ze daarna weer aan elkaar knoopt. Je ziet bij de betere UTG's dat de secties aan elkaar gekoppeld worden via de soldeerlippen op de trafo.
Primair en secundair tegelijk samen wikkelen kan dan toch alleen maar als primair en secundair hetzelfde aantal wikkelingen heeft? Hoe doe je dat dan? Je hebt dan sowieso een hele hoge koppelcapaciteit tussen primair en secundair als beide samen tegen elkaar liggen. En zeg 400V tussen twee koperlakdraden tegen elkaar?
Hoe dat precies werkt kan ik je niet vertellen, ik koop mijn trafo's gewoon en wikkel ze niet zelf, als jij weet hoe of wat dan hoor ik het graag, en de andere forumleden ongetwijfeld ook?