Pagina 1 van 3

Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: ma 08 nov 2021, 21:19
door Thomox
Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer qua versterker/receiver/streamer.
Sinds een jaar of 10 maak ik gebruik van een onkyo TX-SR508 receiver, in principe voldoet deze nog steeds. maar...

Ik wil een keer iets meer audiokwaliteit, met name het laag van de Daudio C1 is altijd vrij treurig in 'pure audio'. Bij hogere volumes kan de versterker het niet goed trekken, daarmee wordt het laag een grote brei. Nu heb ik een crossover op 200 Hz ingesteld. Ja ik weet dat dat belachelijk hoog is, maar ik heb het met een reden. Namelijk, de output heb ik gemeten op de luisterplek, net als de output van de (virtuele miniDSP) subwoofer. De subwoofers corrigeren alles wat de fronts niet goed doen tot aan 200 Hz. Het is vast niet de beste oplossing, maar het laag is er echt extreem van opgeknapt! Alle storende staande golven zijn in ieder geval gefixt.

Verder, de akoestiek in huis heb ik wel wat aangepakt, we hebben een zwaar hoogpolig tapijt van 330x240 tussen de luidsprekers en de bank. Achter de luisterpositie hangt een rocksono solid paneel van 3x1m. We hebben zware gordijnen voor de ramen. Veel kussens, stoffen meubilair, etc. Qua akoestiek is er niet veel meer mogelijk, WAF.

Gezien ik nu iets beter weet wat ik wel weet kunnen jullie mij misschien helpen de juiste keuzes te maken qua apparatuur.

De huidige setup is dus C1 + multisub miniDSP 2x4HD (3 subs). Ik heb twee actieve subs (10") en een passieve (15"). De passieve sub wordt vervangen door twee impulsgecorrigeerde subs met Dayton SD215A-88 (4 stuks dus). Dat moet via de nieuwe setup dus wel te gebruiken zijn.

Huidige aansluitingen via de TX-SR508 zijn de Nvidia Shield pro, TV-doosje (KPN) en BD player. Die drie HDMI's zouden evt ook rechtstreeks in de TV kunnen indien de versterker/streamer geen HDMI ingangen heeft.

Ik zoek dus eigenlijk een goede versterker met evt streamfunctionaliteit. De kanttekening is dat de stream beter moet zijn dan de Shield, ander heeft het geen zin.
- Moet gemakkelijk en intuitief in gebruik zijn, via een app te bedienen is een must (indien versterker nvt)
- Moet de TV aan kunnen laten gaan (tegenwoordig bijna standaard in HDMI, maar toch)
- MOET een ruimtecorrectie kunnen doen die ook fatsoenlijk werkt. Mijn onkyo laat mij hier volledig in de steek. NAD en Lyngdorf kunnen dit?
- Moet overweg kunnen met 4 subwoofers (mag ook via één LFE of L+R uitgang, dan blijf ik mijn miniDSP voor het laag gebruiken.
- zelf instelbare XO voor subs, 80/100/120 LR24 of LR48 db/oct bijvoorbeeld.
- Zelf instelbare DSP functionaliteit is een pre.
- Moet er gelikt uit zien.
- Energieverbruik mag niet de pan uit rijzen.
- mag maximaal €2000 kosten.
- mag niet groter zijn dan de huidige onkyo, met name de diepte is lastig ivm audiomeubel (connecties achter tegen de wand).

Mogelijke kandidaten
- Lyngdorf TDAI 1120 (stereo, heeft mijn voorkeur) Roomperfect schijnt goed te werken, iemand echte ervaring? Vermogen is 2x120 watt op 4 ohm, dat zou voldoende moeten zijn.
- Cambridge Audio EVO 75 (stereo +)
- Marantz SR7015 (totale AVR, veel opties die ik nooit gebruik, maar audessey ok?)

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: ma 08 nov 2021, 21:23
door Shadow

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: ma 08 nov 2021, 22:10
door John P
Iets duurder, maar ik vind dit op het moment een van de mooiste aanbiedingen: NAD C658 & C268.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: ma 08 nov 2021, 22:14
door Shadow
Mooi John!

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 0:03
door SSassen
De Lyngdorf wordt door Daudio aanbevolen en gebruikt, ik zou even een audio winkel benaderen en informeren of je die een paar dagen thuis mag proberen?

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 7:09
door holco
Wat is het budget?

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 7:46
door FR_Aad
Knip/plak
- mag maximaal €2000 kosten

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 8:14
door holco
Denk ook dat de Lyngdorf de beste keuze is, maar ik vermoed dat je dan nog steeds wensen blijft houden vwb het laag.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 10:44
door toetertje
Of een Arcam sa of avr met dirac?

Qua mogelijkheden en bedieningsgemak, staat de marantz sr wel echt bovenaan.
Ik heb hem zelf ook, maar ik gebruik hem dan wel met een eindversterker, het geluid
van de sr zelf is zeker acceptabel, maar de astin trew die ik erachter heb, doet dat toch een stuk beter.
Audyssey gebruik ik zelf niet, wel vaak geprobeerd, maar het is het net niet. Je kunt tegenwoordig met
een app audyssey wel verder tunen, dat heb ik nog niet geprobeerd, de app kost 20 euro. :hide:
Ik denk toch dat dirac op dit moment de beste roomcorrectie biedt.

Met name een surroundreciever biedt wel als voordeel, dat je de timing in kunt stellen. Je kunt dus de
C1's vertragen t.o.v. je subs, en dat is echt wel een pre in stereo.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 22:23
door Thomox
Iedereen bedankt voor de adviezen :proost:
Shadow schreef: ma 08 nov 2021, 21:23
Minidsp SHD power?
Ik ga er naar kijken. Puur op gevoel ben ik niet echt enthousiast over het versterkergedeelte. De inregelmogelijkheden zijn bij miniDSP wel weer heel goed!

John P schreef: ma 08 nov 2021, 22:10
Iets duurder, maar ik vind dit op het moment een van de mooiste aanbiedingen: NAD C658 & C268.
dit valt helaas wel echt buiten budget, jammer! Bedankt voor de info. Wie weet valt de eindejaarsbonus goed uit :hide:

SSassen schreef: di 09 nov 2021, 0:03
De Lyngdorf wordt door Daudio aanbevolen en gebruikt, ik zou even een audio winkel benaderen en informeren of je die een paar dagen thuis mag proberen?
Goed advies. Ik was sowieso van plan om het apparaat eerst uit te proberen, het is niet iets wat je zo even koopt. Is de gemiddelde hi-fi zaak moeilijk met dit soort dingen?

holco schreef: di 09 nov 2021, 8:14
Denk ook dat de Lyngdorf de beste keuze is, maar ik vermoed dat je dan nog steeds wensen blijft houden vwb het laag.
Bedoel je naast het gebruik van multisub?

toetertje schreef: di 09 nov 2021, 10:44
Of een Arcam sa of avr met dirac?

Qua mogelijkheden en bedieningsgemak, staat de marantz sr wel echt bovenaan.
Ik heb hem zelf ook, maar ik gebruik hem dan wel met een eindversterker, het geluid
van de sr zelf is zeker acceptabel, maar de astin trew die ik erachter heb, doet dat toch een stuk beter.
Audyssey gebruik ik zelf niet, wel vaak geprobeerd, maar het is het net niet. Je kunt tegenwoordig met
een app audyssey wel verder tunen, dat heb ik nog niet geprobeerd, de app kost 20 euro. :hide:
Ik denk toch dat dirac op dit moment de beste roomcorrectie biedt.

Met name een surroundreciever biedt wel als voordeel, dat je de timing in kunt stellen. Je kunt dus de
C1's vertragen t.o.v. je subs, en dat is echt wel een pre in stereo.
Hmm, ik verwacht van een versterker in deze prijscategorie dat alles prima aan te sturen is. Als het echt niet anders kan heb ik nog een stereo Hypex eindversterker (ucd400mp), maar die wilde ik voor de impulsgecorrigeerde subwoofers gaan gebruiken.

Hoe verhoudt Dirac live zich ten opzichte van RoomPerfect? Dirac schijnt wat minder goed te zijn tov RoomPerfect heb ik ergens gelezen.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 22:44
door Shadow
Praat eens met Jeroen van Daudio, volgens mij verkoopt hij ook Lyngdorf...

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: di 09 nov 2021, 23:19
door Henkjan
Shadow schreef: di 09 nov 2021, 22:44
Praat eens met Jeroen van Daudio, volgens mij verkoopt hij ook Lyngdorf...
klopt, en hij kan je ook wat praktijk ervaring met de SHD vertellen :bakkie:

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 7:04
door holco
Ik bedoelde dat de 4 woofers best wel wat power lusten, met de overstap van de FA253 naar een Purifi was dat duidelijk merkbaar.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 9:16
door Shadow
holco schreef: wo 10 nov 2021, 7:04
Ik bedoelde dat de 4 woofers best wel wat power lusten, met de overstap van de FA253 naar een Purifi was dat duidelijk merkbaar.
In welke zin? verbetering met de Purifi?

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 9:20
door holco
Meer gecontroleerd en ook meer laag.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 9:28
door Shadow
Ah duidelijk, ik ging van de CA mk1 naar Purifi en dat verschil is bij huiskamerniveau minimaal, de Purifi heeft echter wat grotere longen. Maar het geeft wel aan hoe goed Peter (Pjotr) z'n ontwerp is...

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 12:34
door Thomox
holco schreef: wo 10 nov 2021, 7:04
Ik bedoelde dat de 4 woofers best wel wat power lusten, met de overstap van de FA253 naar een Purifi was dat duidelijk merkbaar.
Ik filter ze dan toch rond 50 hz af op 48db/octaaf, dat zou dan geen probleem moeten zijn vermoed ik?

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 21:18
door Thomox
Heeft iemand ervaring tussen Dirac Live, Audyssey en RoomPerfect?

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 21:29
door Shadow
Thomox schreef: wo 10 nov 2021, 12:34
holco schreef: wo 10 nov 2021, 7:04
Ik bedoelde dat de 4 woofers best wel wat power lusten, met de overstap van de FA253 naar een Purifi was dat duidelijk merkbaar.
Ik filter ze dan toch rond 50 hz af op 48db/octaaf, dat zou dan geen probleem moeten zijn vermoed ik?
Dan nog...het is geprobeerd en ze werken het beste op transistor bakken vanaf 80W/kanaal en klasse D liefst 250W/kanaal kreeg ik de indruk van Jeroen destijds, buizen was - op een uitzondering na - geen succes dacht ik.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 21:51
door FR_Aad
In Hengelo (lang geleden) klonk het laag op een CA ook rommelig.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 21:51
door holco
Denk dat het positieve verschil van de Purifi tov de FA253 zit in het fijt dat de Purifi 2ohm stabiel is en de FA253 4ohm stabiel.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 21:57
door holco
Vergeet nog te melden dat bij mijn C1's het laag filter gescheiden is van het mid/hoog filter en dat de impedantiecorrectie nu enkel op het mid/hoog staat.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 22:06
door Pjotr
FR_Aad schreef: wo 10 nov 2021, 21:51
In Hengelo (lang geleden) klonk het laag op een CA ook rommelig.
Ja erg was dat hé? Maar dat lag er meer aan dat de CA zwaar mishandeld werd op een manier waar ie helemaal niet voor bedoeld was. Zo krijg je alles wel in de soep. Je moet niet met een 50 watt zware OB woofers ver willen uitsturen. Dan ben je gewoon niet goed wijs. Net zo min als je een Suzuki Alto een zware caravan door de Alpen zou willen laten trekken.

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 22:28
door FR_Aad
Klopt. Hans kent maar twee standen op een versterker. Uit of vol open. :lol:

Re: Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 22:30
door Shadow
Ja dat ging niet lekker, maar verder is dat wel een TOP versterker Peter…