Advies gevraagd audio naar hoger level in woonkamer
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 21:19
Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer qua versterker/receiver/streamer.
Sinds een jaar of 10 maak ik gebruik van een onkyo TX-SR508 receiver, in principe voldoet deze nog steeds. maar...
Ik wil een keer iets meer audiokwaliteit, met name het laag van de Daudio C1 is altijd vrij treurig in 'pure audio'. Bij hogere volumes kan de versterker het niet goed trekken, daarmee wordt het laag een grote brei. Nu heb ik een crossover op 200 Hz ingesteld. Ja ik weet dat dat belachelijk hoog is, maar ik heb het met een reden. Namelijk, de output heb ik gemeten op de luisterplek, net als de output van de (virtuele miniDSP) subwoofer. De subwoofers corrigeren alles wat de fronts niet goed doen tot aan 200 Hz. Het is vast niet de beste oplossing, maar het laag is er echt extreem van opgeknapt! Alle storende staande golven zijn in ieder geval gefixt.
Verder, de akoestiek in huis heb ik wel wat aangepakt, we hebben een zwaar hoogpolig tapijt van 330x240 tussen de luidsprekers en de bank. Achter de luisterpositie hangt een rocksono solid paneel van 3x1m. We hebben zware gordijnen voor de ramen. Veel kussens, stoffen meubilair, etc. Qua akoestiek is er niet veel meer mogelijk, WAF.
Gezien ik nu iets beter weet wat ik wel weet kunnen jullie mij misschien helpen de juiste keuzes te maken qua apparatuur.
De huidige setup is dus C1 + multisub miniDSP 2x4HD (3 subs). Ik heb twee actieve subs (10") en een passieve (15"). De passieve sub wordt vervangen door twee impulsgecorrigeerde subs met Dayton SD215A-88 (4 stuks dus). Dat moet via de nieuwe setup dus wel te gebruiken zijn.
Huidige aansluitingen via de TX-SR508 zijn de Nvidia Shield pro, TV-doosje (KPN) en BD player. Die drie HDMI's zouden evt ook rechtstreeks in de TV kunnen indien de versterker/streamer geen HDMI ingangen heeft.
Ik zoek dus eigenlijk een goede versterker met evt streamfunctionaliteit. De kanttekening is dat de stream beter moet zijn dan de Shield, ander heeft het geen zin.
- Moet gemakkelijk en intuitief in gebruik zijn, via een app te bedienen is een must (indien versterker nvt)
- Moet de TV aan kunnen laten gaan (tegenwoordig bijna standaard in HDMI, maar toch)
- MOET een ruimtecorrectie kunnen doen die ook fatsoenlijk werkt. Mijn onkyo laat mij hier volledig in de steek. NAD en Lyngdorf kunnen dit?
- Moet overweg kunnen met 4 subwoofers (mag ook via één LFE of L+R uitgang, dan blijf ik mijn miniDSP voor het laag gebruiken.
- zelf instelbare XO voor subs, 80/100/120 LR24 of LR48 db/oct bijvoorbeeld.
- Zelf instelbare DSP functionaliteit is een pre.
- Moet er gelikt uit zien.
- Energieverbruik mag niet de pan uit rijzen.
- mag maximaal €2000 kosten.
- mag niet groter zijn dan de huidige onkyo, met name de diepte is lastig ivm audiomeubel (connecties achter tegen de wand).
Mogelijke kandidaten
- Lyngdorf TDAI 1120 (stereo, heeft mijn voorkeur) Roomperfect schijnt goed te werken, iemand echte ervaring? Vermogen is 2x120 watt op 4 ohm, dat zou voldoende moeten zijn.
- Cambridge Audio EVO 75 (stereo +)
- Marantz SR7015 (totale AVR, veel opties die ik nooit gebruik, maar audessey ok?)
Sinds een jaar of 10 maak ik gebruik van een onkyo TX-SR508 receiver, in principe voldoet deze nog steeds. maar...
Ik wil een keer iets meer audiokwaliteit, met name het laag van de Daudio C1 is altijd vrij treurig in 'pure audio'. Bij hogere volumes kan de versterker het niet goed trekken, daarmee wordt het laag een grote brei. Nu heb ik een crossover op 200 Hz ingesteld. Ja ik weet dat dat belachelijk hoog is, maar ik heb het met een reden. Namelijk, de output heb ik gemeten op de luisterplek, net als de output van de (virtuele miniDSP) subwoofer. De subwoofers corrigeren alles wat de fronts niet goed doen tot aan 200 Hz. Het is vast niet de beste oplossing, maar het laag is er echt extreem van opgeknapt! Alle storende staande golven zijn in ieder geval gefixt.
Verder, de akoestiek in huis heb ik wel wat aangepakt, we hebben een zwaar hoogpolig tapijt van 330x240 tussen de luidsprekers en de bank. Achter de luisterpositie hangt een rocksono solid paneel van 3x1m. We hebben zware gordijnen voor de ramen. Veel kussens, stoffen meubilair, etc. Qua akoestiek is er niet veel meer mogelijk, WAF.
Gezien ik nu iets beter weet wat ik wel weet kunnen jullie mij misschien helpen de juiste keuzes te maken qua apparatuur.
De huidige setup is dus C1 + multisub miniDSP 2x4HD (3 subs). Ik heb twee actieve subs (10") en een passieve (15"). De passieve sub wordt vervangen door twee impulsgecorrigeerde subs met Dayton SD215A-88 (4 stuks dus). Dat moet via de nieuwe setup dus wel te gebruiken zijn.
Huidige aansluitingen via de TX-SR508 zijn de Nvidia Shield pro, TV-doosje (KPN) en BD player. Die drie HDMI's zouden evt ook rechtstreeks in de TV kunnen indien de versterker/streamer geen HDMI ingangen heeft.
Ik zoek dus eigenlijk een goede versterker met evt streamfunctionaliteit. De kanttekening is dat de stream beter moet zijn dan de Shield, ander heeft het geen zin.
- Moet gemakkelijk en intuitief in gebruik zijn, via een app te bedienen is een must (indien versterker nvt)
- Moet de TV aan kunnen laten gaan (tegenwoordig bijna standaard in HDMI, maar toch)
- MOET een ruimtecorrectie kunnen doen die ook fatsoenlijk werkt. Mijn onkyo laat mij hier volledig in de steek. NAD en Lyngdorf kunnen dit?
- Moet overweg kunnen met 4 subwoofers (mag ook via één LFE of L+R uitgang, dan blijf ik mijn miniDSP voor het laag gebruiken.
- zelf instelbare XO voor subs, 80/100/120 LR24 of LR48 db/oct bijvoorbeeld.
- Zelf instelbare DSP functionaliteit is een pre.
- Moet er gelikt uit zien.
- Energieverbruik mag niet de pan uit rijzen.
- mag maximaal €2000 kosten.
- mag niet groter zijn dan de huidige onkyo, met name de diepte is lastig ivm audiomeubel (connecties achter tegen de wand).
Mogelijke kandidaten
- Lyngdorf TDAI 1120 (stereo, heeft mijn voorkeur) Roomperfect schijnt goed te werken, iemand echte ervaring? Vermogen is 2x120 watt op 4 ohm, dat zou voldoende moeten zijn.
- Cambridge Audio EVO 75 (stereo +)
- Marantz SR7015 (totale AVR, veel opties die ik nooit gebruik, maar audessey ok?)