Pagina 1 van 4
VFD voor boormachine
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 14:32
door Henkjan
ray5150 schreef: ↑za 06 nov 2021, 17:27
Nette machine, zo te zien.
Enkel of 3 fasen ? die stekker verward mij wat.
3 fasen.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 14:36
door Pjotr
Frequentie regelaar er aan

Pas wel op met die dingen dat bij laag toerental de motor nog voldoende koeling krijgt.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 15:05
door Henkjan
Pjotr schreef: ↑zo 07 nov 2021, 14:36
Frequentie regelaar er aan

Pas wel op met die dingen dat bij laag toerental de motor nog voldoende koeling krijgt.
ligt al klaar
in de handleiding van de vfd staat dat ook al idd
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 16:47
door AntonZ
Mooie nieuwe kolomboor HJ!
Als je wel geregeld traag zou willen draaien met de vfd, dan zou je nog geforceerde koeling op de motor kunnen overwegen. Waarschijnlijk niet nodig als je naast de vfd ook voldoende met v-snaar en poelies kunt spelen.
op het werk wordt ons dat ook steeds aangeraden door de leveranciers van motoren, alleen de omgeving waarin die draaien zorgt ervoor dat geforceerde koeling daar niet heel blijft
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 16:54
door Pjotr
Dat is bij continue gebruik zoals b.v. grote mengmachines. Denk dat het met intermitterend gebruik zoals voor de hobby wel mee valt als je een beetje oplet. Meestal gebruik je hem toch meer op volle snelheid.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 16:58
door Lnsadnoh
Henkjan schreef: ↑za 06 nov 2021, 15:08
IMG_20211106_132427Z_HDR.jpg
IMG_20211106_132449Z_HDR.jpg
Oud degelijk spul!

Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 17:15
door Henkjan
als het goed is , is de laagste snelheid (met de poelies dus) op 50Hz 200rpm, ik denk laag genoeg.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 21:47
door Shadow
Henkjan schreef: ↑zo 07 nov 2021, 17:15
als het goed is , is de laagste snelheid (met de poelies dus) op 50Hz 200rpm, ik denk laag genoeg.
Voor klein spul wel hoor, maar echt grote spiraalboren willen nog wat minder...
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 22:12
door Henkjan
ja, denk ik ook wel. vind wat langzaam ook wel fijn
volgens de handleiding van de vfd kan je een PTC in de motor zetten die dan de vsd gebruikt als overtemp bescherming (maar wat voor ptc staat er dan weer niet b ij)
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 22:21
door Pjotr
Gewoon zelf even opletten. Als je je vingers aan de motor brandt is het tijd hem hem even af te laten koelen. Maar ik neem toch aan dat je geen 16 mm in massief staal gaat boren? Voor hout hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet met de gatenzaag.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: zo 07 nov 2021, 22:54
door Shadow
Die sensor is achteraf wat lastiger te installeren en zoals Peter al zegt, onnodig voor hobbygebruik, langer als een uur onder de 20hz draaien, da's vragen om gedonder

Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 9:58
door Henkjan
ah mooi. hout met de gatenzaag en alu met de stappenboor zullen de zwaarste toepassingen zijn
is het nog zinvol om (zoals de handleiding suggereert) om de VFD in een metalen kastje te doen?
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 10:34
door Pjotr
Zit ie dat niet dan? Welke is het, linkje? Het is sowieso wel slim om te zorgen voor je veiligheid qua netspanning. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen

Het zou dan vanwege EMC zijn. Maar dan moet je eigenlijk ook afgeschermde kabel naar de motor gebruiken.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 13:06
door Henkjan
Siemens Micromaster Vector 6SE3213-6BA40
Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 13:10
door Henkjan
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 13:24
door Pjotr
Tja, is dus voor de EMC afscherming. Zou het even bekijken met je mobiel of DECT. Heb je geen bereik meer dan zeker in een metalen kast + afgeschermde kabel (4 aderig Lapp kabel van Conrad b.v.). Maar uiteindelijk wil je meestal toch met een potmeter de frequentie in kunnen stellen. En wil je een aparte aan/uit schakelaar met nulspanningsbeveiliging. Dus dan is sowieso een metalen kast wel slim. Zou gewoon zoveel mogelijk de handleiding volgen.
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 18:37
door AntonZ
Yep, EMC afscherming is wel verstandig voor een VFD, en daarbij ook afgeschermde motorkabel gebruiken. Kijk even na of de drive een netfilter heeft. Op sommige drives is dat optioneel. Als je dan het netfilter weg laat, dan kan de hele buurt meegenieten als je de boormachine gebruikt. Dat stoort als een malle
Let op:
De mantel van een afgeschermde motorkabel op een VFD verbind je aan
beide kanten goed met de massa/aarde. Dat is anders dan wij gewend zijn van afgeschermde signaalkabels, die we doorgaans eenzijdig aarden.
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 18:52
door Henkjan
AntonZ schreef: ↑ma 08 nov 2021, 18:37
.... Kijk even na of de drive een netfilter heeft. Op sommige drives is dat optioneel. Als je dan het netfilter weg laat, dan kan de hele buurt meegenieten als je de boormachine gebruikt. Dat stoort als een malle

...
er zit een beperkt filter in, daarmee is die class 1 (industry). er is ook nog een extern filter waarmee die op class 3 (residential) komt, die kon ik zowaar vinden bij een wepsjop en heb ik dus maar besteld.
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: di 09 nov 2021, 17:48
door AntonZ
Dat is top

Re: Je nieuwste aanwinst...
Geplaatst: di 09 nov 2021, 18:08
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑ma 08 nov 2021, 9:58
ah mooi. hout met de gatenzaag en alu met de stappenboor zullen de zwaarste toepassingen zijn
is het nog zinvol om (zoals de handleiding suggereert) om de VFD in een metalen kastje te doen?
tegen t stof is dat kastje mss ook wel een goed idee
nog ff puzzelen met stekkers enzo, dat t wel een beetje verplaatsbaar blijft
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: di 09 nov 2021, 18:19
door Pjotr
Hoezo? Ga je die boormachine mee naar klussen sjouwen? Zou dat kastje gewoon vlakbij onder handbereik aan de muur hangen met een kort snoer naar de machine. Dat zou ik vast bedraden i.v.m. afscherming --> dus een kast met wartels. Die machine kun je toch ook beter met M10 vast op de werkbank bouten.
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: di 09 nov 2021, 19:43
door Henkjan
het zal niet vaak gebeuren, maar ik voorzie dat ik t ding wel eens op een andere plek op de werkbank wil hebben, of mss zelfs er even vanaf (m'n schuur is niet zo groot). normaal staat de boor aan de linkerkant van de werkbank (stukje uit de hoek), maar als ik in het midden van een wat langer werkstuk wil boren, dan zal ik 'm wel willen kunnen verschuiven. optie is om de 230V met een stekkerverbinding (IEC of Powercon?) aan t kastje te maken, dan kan de motor kabel vast bedraad aan t kastje.
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: di 09 nov 2021, 20:43
door Shadow
Ik heb hem ook niet vast staan, gaat nergens naar toe...
Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: di 09 nov 2021, 21:13
door OpaBert
Shadow schreef: ↑di 09 nov 2021, 20:43
Ik heb hem ook niet vast staan, gaat nergens naar toe...

Re: VFD voor boormachine
Geplaatst: di 09 nov 2021, 21:48
door Pjotr
Stel je voor, wil je even een gaatje boren, is je boormachine een patatje halen...
