Pagina 1 van 1

Kist voor een Dubbele ground zero 8 inch

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 21:26
door Stefanovitch
Bertje,

Ik wil graag een Nieuwe kist gaan bouwen voor twee GroundZero SQ woofers.
Je hebt me de laatste keer goed geholpen met die Kist voor mijn Rockford woofer, mag ik je nog een keer om hulp vragen als ik de T/S parameters doorgeef aan jou?
Ik heb namelijk twee Audison versterkers gekocht, waarvan de Mono versterker 500 op 4ohm, 800 op 2ohm en 1000 op 1ohm leverd.
Graag wil ik deze op 2 ohm aansluiten en een gepoorte kist en twee 8 inch subs van groundzero.
Ik had al in WinISD gekeken maar kan daar toch niet zo goed uitkomen.
De Fs van deze woofers is 56.4 Hz en dat vond ik nogal hoog, vandaar gaarne jou advies.
Ik wil wel zo rond de 40Hz uitkomen op de F3, maar weet niet of dit mogelijk is met deze Woofers en ik wil graag redelijk vlak uitkomen.
De kist had ik bedacht op 36ltr aangezien één woofer op 18 ltr zit voor een behuizing.
Tevens weet ik niet of de Tuning frequentie heel veel lager mag zijn als de Fs.

https://www.ground-zero-audio.com/wp-co ... 022018.pdf

Bij voorbaat dank voor je hulp,

Mvgr, Stefanovitch.

Re: Kist voor een Dubbele ground zero 8 inch

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 23:16
door Bertje
Kom er morgenavond op terug...maar in het algemeen stem je op, of net iets onder de Fs af, maar één en ander hangt af van manier van gebruik, danwel "hufterproofheid" en nog een paar andere variabelen. Op 40Hz f3 wordt lastig denk ik.

Re: Kist voor een Dubbele ground zero 8 inch

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 9:25
door Bertje
Ik kom op het volgende uit voor 2 subs totaal:
40L netto (inhoud zonder poort /subs / bracings etc.)
2x ronde poort 7cm binnen diameter, standaard flared uiteinde. Lengte poorten 26cm

Of slotpoort 5cm breed, 25cm hoog en 41,3cm lang (poort met een hoek in de kist past dat wel...). Deze slotpoort heeft een groter oppervlak dan 2x ronde poort en daarmee wat minder snel last van poortruis. Eventueel uiteinde flink afschuinen.
Afstemming is dan ca. 43Hz

Een highpass subsonic filter is wel aan te raden, want onder die 43Hz neemt de conusuitslag flink toe en dus de belastbaargheid af.

Re: Kist voor een Dubbele ground zero 8 inch

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 13:52
door Stefanovitch
Bertje,

Bedankt voor je hulp, mocht ik een keer iets voor je kunnen beteken dan hoor ik het graag.

Mvgr,

Stefanovitch.