Trafo-draad met een emaille-isolatielaag?
Ik heb wel vaker horen zeggen dan een dikke enkel-aderige kabel op de een of andere manier beter zou klinken dan een multi-strand kabel.
Een stukje uit de technische kant van het verhaal :
"The problem is that any insulating material next to a conductor acts like a capacitor which stores and later releases energy. This is true of circuit board materials, cables, resistors and of course capacitors. The ideal wire is one with no insulation except for air."
Voor het gemak vergeet men even dat we het nog steeds over een *parallelcapaciteit* hebben.
Theoriën over een dielectricum van een condensator 1:1 overzetten naar een kabel vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd.
De uitgangsimpedantie van de versterker sluit die capaciteit kort, en, zoals eerder gezegd, de Zobel capaciteit is vele malen groter, ook al zit daar een weerstandje van 10 ohm tussen.
En vervolgens gaan we naar het wisselfilter van de speaker, waar we minimaal een *seriecondensator* tegenkomen, en misschien ook nog wel een seriespoel, of meerdere als het een hogere orde filter betreft.
Heeft de ontwerper zijn best gedaan, dan zit daar ook nog eens een impedantie correctienetwerkje bij.
As with any audio cables, they tend to sound better when kept a few inches away from everything, including the carpeted floor. The stiffness of the Anti-Cable wires can help you to keep them suspended in the air. Extra long Anti-Cable runs can be better managed using cable isolators. Twisting the (+)&(-) wires together (3-4 full twists per foot) also works well as a free "tweak". As this will turn two separate wires into one twisted pair (easier to manage), and the lower inductance (see specs below) may provide additional top end extension.
Geen uitleg over het waarom, helaas.
Ik twist mijn kabels ook, meer ondat ik het dan practischer vind om ze te verwerken, en om er later een kous overheen te schuiven, dan om eventuele inductie te verminderen.
Maar goed, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen als het om lange lengtes gaat en we 4 of meer strengen in parallel twisten.
Specifications
With the two wires spaced about 6-12 inches away from each other:
* Resistance = 0.00318 Ohms/foot run
* Inductance = 0.82uH/foot run
* Capacitance = 0.002nF/foot run
With the two wires twisted 3-4 full turns per foot the specifications change to this:
* Resistance = 0.00318 Ohms/foot run
* Inductance = 0.30uH/foot run
* Capacitance = 0.048nF/foot run
Tja, heel kleine dingetjes, op het eerste gezicht.
48 pF per foot = zeg even 150 pF/meter, worst case.
0.3 uH per foot is ruwweg 1 uH per meter.
Dus 1.5 nF en 10 uH op 10 meter.
De DC weerstand is 0.1 ohm.
Hoe hoorbaar zal dat zijn?
CODE: Selecteer alles
|-----^^^^^---------------|
| L//Rdc | |
O amp C = < SP
| | |
|------------------------------
Argh, die code tags ook, het zal duidelijk zijn dat L//Rdc in serie staat en C in parallel met SP, het geheel kortgesloten door de spanningsbron met een lage Ri.
Stellen we SP op 8 ohm, Rout van de versterker en Rdc van de kabel op 0.1 ohm, L op 10 uH en C op 1500 pF bij 10 m kabel, bekomen we:
Een resonantiepunt op 1.30 MHz, zwaar gedempt door de speakerimpedantie en Rdc(als er geen imp. correctie is, maar anders doet Zzobel dat wel).
Doe eens gek, en stel F-3dB op 40 kHz, dan geeft 10 uH een 2.5 ohm aan serie-impedantie, bij 20 kHz is dat 1.3 ohm. Rdc is daar 0.1 ohm mee in parallel.
De C geeft een parallel-impedantie van 2652 ohm op 40 kHz, op 20 kHz is dat natuurlijk 5305 ohm.
Lijkt erop dat de ineengevlochten kabel alleen inductief iets beter doet, en capacitief niet.
Met niet-ineengevlochten kabel komt de inductie er nog slechter af, en wel
6.2 ohm op 40 kHz, en 3.1 op 20 kHz...................Rdc nog steeds in parallel van 0.,1 ohm.
C vergeten we maar, dat is alleen maar nog beter geworden....
Alles bij Rout van 0.1 ohm van de versterker, totaal 0.2 ohm in serie met de speaker.
Het lijkt erop dat noch zelfinductie, noch capaciteit er iets toe doen, t.o.v. de Rdc van 0.1 ohm.
Ik denk dat capaciteiten en zelfinducties van printplaten meer roet in het eten kunnen gooien...........
Ik zal wel e.e.a. over het hoofd zien.
't Is laat, ik heb koppijn, ik ga naar bed
Morgen zie ik misschien het licht wel.