Pagina 1 van 1

Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 16:28
door monjet
Goedemiddag,

Is er iemand die weet wat voor een onderdeel dit is en misschien de waarde ook? Als het een koppelcondensator is, loont het dan de moeite om deze te vervangen door een betere mkp oid? Hij zit tussen een ecc83 en een el95 en koMt uit een portable pickupkoffer van, jawel hoor…Philips! Graag uw reactie en advies! Groeten Peter

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 17:39
door Pjotr
Is een Philips "Pin Up" ceramische buiscondensator van ik meen 3.3nF

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 18:40
door Ah!buis
Voor 3n3 zouden de kleurbanden oranje-oraje-rood moeten zijn.
Ik zie geen kleurverschil, zal wel rood-rood-rood zijn ofwel 2,2nF, type BA/H2K2.
Voor koppel-C wat erg klein, zal wel wat anders zijn, (hoge)toon regeling ?
Anne

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 19:36
door molekuul
Een pickup versterker, dus idd 2n2 natuurlijk, onderdeel in de riaa correctie.

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 19:36
door Pjotr
Philips hield er af en toe een rare codering op na. I.i.g. werden deze niet in grotere waarden over de 10nF gemaakt dacht ik. Denk toch 2,2nF zoals je zegt Anne?

[edit]
In die koffer pick-up's zaten volgens mij gewoon kristal of keramische elementen. Die hadden geen RIAA, de correctie zat inherent in het element ingebakken :D

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 19:45
door monjet
Dank voor jullie leerzame reacties. Weten jullie ook hoe de ecc83 gekoppeld is met de el95? Of is deze gelijkstroomgekoppeld? Groeten Peter

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 21:06
door timpert
Als je weet welk type grammofoon het was kan je op de site van de NVHR waarschijnlijk wel een schema vinden.

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 21:20
door ray5150
Nu heb ik zelf nooit met condensatoren met een kleurencodering gewerkt, maar werkt dat ook volgens dezelfde volgorde als bij weerstanden ?
Zoals, "zij brengt rozen op gerrits graf bij vies grauw weer", zal ik maar zeggen.

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Geplaatst: vr 22 okt 2021, 22:22
door Ah!buis
ray5150 schreef:
Nu heb ik zelf nooit met condensatoren met een kleurencodering gewerkt, maar werkt dat ook volgens dezelfde volgorde als bij weerstanden ?
Zoals, "zij brengt rozen op gerrits graf bij vies grauw weer", zal ik maar zeggen.
Zoiets O:)
Zit nogal wat verschillen in naar gelang de soort ceramische, temp-coëf enz.
In dit geval ziet 't er zo uit,
Ccode.png
Anne