ARTA draaitafel

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Douwe84

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:Wat klieder je dan met kaarsvet? :lol:
er zitten in mijn tekeningen relatief grote tussenschijven die wrijving geven, zodoende :P
timpert schreef:Zolang je post over mogelijkheden gaat om een ARTA draaitafel te maken kaap je niks. Hoe meer ideeën hoe beter!
:goedzo:
SARK schreef:
Douwe84 schreef:
Pjotr schreef:Mijn vrouw heeft zo'n ding als boetseerdraaitafel. Gewoon met knikkers, gaat prima!
Mijn moeder heeft die dingen ook , daar heb ik het van gejat :P
Zoekterm "Lazy Susan"
Ja daar had ik op gezocht maar kwam alleen heel dure tegen, na wat langer zoeken toch ook wat minder duur spul, nog eens in duiken, dat zou een stuk makkelijker zijn namelijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah, op die fiets. Gewoon met wat ringen de schijf hoger leggen. Hij hoeft alleen maar de knikkers/kogels op zijn plek te houden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:Ah, op die fiets. Gewoon met wat ringen de schijf hoger leggen. Hij hoeft alleen maar de knikkers/kogels op zijn plek te houden.
Ja dat kan idd ook prima denk ik.

Ben nog wat aan het zoeken naar de lazy susan (wat een naam)

Deze lijkt me prima geschikt voor een 60/70cm draaitafel. Scheelt wel weer gewicht van tussenplaat/ kogels enz dus maakt het wat handelbaarder.
timpert

Bericht door timpert »

Je kan 'm ook in NL bestellen, heb je 'm (over)morgen al. Zo gek veel duurder is dat niet:
https://baptist.nl/meubelbeslag/draaipl ... aaiplateau
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

timpert schreef:Je kan 'm ook in NL bestellen, heb je 'm (over)morgen al. Zo gek veel duurder is dat niet:
https://baptist.nl/meubelbeslag/draaipl ... aaiplateau
€61 of €36 scheelt wel maar ik heb m vooral niet morgen nodig dus denk dat ik toch wel bij ome Ali bestel :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Wel heb ik ooit...

groter voor minder....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Let wel even op de levertijd. Veel spul bestellen zij ook zelf uit China en ben je soms met Ali beter/sneller af. Voordeel van Amazon vind ik wel: Is het niet naar je zin kun je het direct kosteloos terugsturen en heb je binnen een week je geld terug gestort gekregen.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

klopt, de service is erg goed. Ik heb mijn 4 maanden oude telefoon retour gedaan, zonder mokken geld terug (laadt niet meer op)
timpert

Bericht door timpert »

Vorderingen! ik heb een mooie cirkel uit het HPL tafelblad gefreesd. Dit wordt de draaitafel.
cirkel.jpg
Ik ben er blij mee, het freesje wat minder.
freesje.jpg
Ook de basis is in aanbouw, twee multiplex ringen op elkaar om het kranslager te ondersteunen. Lekker klemmen op de vrijdagmiddag...
klemmen.jpg
Het tweede HPL blad wordt de grondplaat, en er komen nog vijf steunrolletjes op om ook bij wat hogere/topzware constructies (bijvoorbeeld een 2 meter hoge standaard voor buiten meten) stabiliteit te bewaren. Wordt vervolgd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!
OWC
Ook commercieel actief

Bericht door OWC »

Ik had jaren geleden zo'n meet draaitafel.

Ook nog een tijdje iets gemaakt dat te regelen was, met motoren enzo, maar om heel eerlijk te zeggen gebruikte ik dat nooit.
Vooral een gimmick, niks meer.
Gewoon simpele gradenboog maken en handmatig draaien ging net zo makkelijker, minder gedoe.

Wieltjes werken trouwens prima, ze moeten wel van rubber zijn oid.
Anders hobbelt het wel heel erg veel.

Je zou ook net zo goed een paar groeven kunnen frezen en daar een paar kogels of knikkers in leggen.

Ik zou niet zo snel meer een ronde buis nemen.
Destijds leek dat een goed idee, maar een meter is best wel veel en aluminium gaat dan zwabberen (ook dikwandig).
Ik zou het nu rechthoekig maken, veel sterker.
Daarnaast zou ik het ook demontabel maken op 50cm. (of 50, 75, 100cm)
Voor de wat grotere speaker is een meter namelijk wel erg veel en heel erg onhandig.

Meest belangrijk van alles is het contra gewicht.
De arm (moment) is namelijk echt behoorlijk.
Ik had iets van 30mm mdf, maar dat was echt totaal niet genoeg.
Elk ander soort hout of metaal gaat ook niet genoeg zijn, er stond wel een paar kilo op (weet niet meer precies hoeveel).
Daarnaast zijn gewichten echt mega goedkoop.

Ik had het destijds opgelost met een simpele tafelpoot en gewichten.
Al met al, kun je met zo'n super simpele oplossing al heel erg goede en vooral zeer constante metingen doen in minder dan 15 minuten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
http://www.oneworldconcepts.com| Formerly known as b_force
timpert

Bericht door timpert »

De motorisatie is direct door ARTA te besturen, dus ik kan een meting in de kelder klaarzetten, de honden aanlijnen en de meting via mijn telefoon starten nadat ik de deur achter me heb dichtgetrokken. Terwijl ik er niet ben maakt ARTA automagisch een complete 360 graden meting voor me (inclusief exporteren van de FRD files voor VituixCad), in stapjes van 10 graden, met boelveel averages per meting in een verder stil huis. Beter dan dat krijg je het niet. Ik weet niet hoe vlug jij daarin bent, maar zoiets krijg ik niet foutloos voor elkaar in een kwartier.

Als ARTA die mogelijkheid niet had, en ik moest elke meting zelf starten, dan was motoriseren inderdaad zinloos geweest. Dan was ik net zo goed (zo niet beter) geholpen met een simpele draaitafel met inkepingen om de 10/15 graden. Maar het is ook een beetje mijn persoonlijkheid. Ik spendeer liever een hele zaterdag aan het repareren van een kapotte vaatwasser dan dat ik één keer te vaak de afwas doe.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Daarom heb je eigenlijk je 2 vaatwassers nodig...
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Hu? dat was toch om ze nooit te hoeven uitruimen?
timpert

Bericht door timpert »

Dan heb je er drie nodig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als ze steeds stuk gaan wel ja :lol: Normaal eentje voor de schone vaat en eentje voor de vuile vaat.
OWC
Ook commercieel actief

Bericht door OWC »

timpert schreef:Ik weet niet hoe vlug jij daarin bent, maar zoiets krijg ik niet foutloos voor elkaar in een kwartier.
Doe het inmiddels als vele jaren zo, ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Maar heh, als jij hier blij van wordt, be my guest.

Ik geef alleen aan dat het met minder gimmicks ook net zo goed kan.
Niks mis met gimmicks overigens.
http://www.oneworldconcepts.com| Formerly known as b_force