Pagina 1 van 1

Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 16:50
door PimDriessen
Beste Forum Leden,
Ben bezig met het bouwen van 2 mono buizen versterkers, nu vraag ik me af of er als kathode Elco`s i.p.v. 100 uf ook 270 uf in de versterker kan worden geplaatst, het gaat om C2 en C3.
De waarde 270 uf heb in n.l. nog liggen van Mundorf.
Het betreft het volgende schema.
Groet,
Pim
ScreenShot335.jpg

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 18:45
door douwebakker
Dat kan gewoon.

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 19:41
door PimDriessen
Dag Douwebakker,
Dat is mooi, als je gaat kijken naar oudere ontwerpen dan kom je vaak 50 uF tegen, en in sommige nieuwe ontwerpen zelfs 1000 uF.
Wat is nou de minimale waarde en wat de maximale toegestane capaciteit op die plek?.
Groet,
Pim

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 22:10
door Ah!buis
Er zijn daar twee kantelpunten.De tijdkonstante van weerstand die de kathode van de buis veroorzaakt = ~1/S met de ontkoppel-C en dan die van de kathodeweerstand met diezelfde C.
De eerste is waar de verzwakking van de laagste frequenties begint (-3dB punt) en de tweede waar het niet verder zakt omdat de impedantie van de C dan in dezelfde orde van grootte komt als de kathodeweerstand.
De S van een EL84 zit iets boven 10mA/V en is 1/S een kleine 100Ω.
Omdat -3dB al half vermogen voorsteld leggen we de grens minstens een oktaaf lager dan de laagste frequentie, bijv 10Hz.
De kantelfrequentie is f = 1 / 2π R.C ofwel C = 1 / 2π R.f Met R=100Ω en f=10Hz krijg je dan 160µF.
Met meer krijg je een lager -3dB punt.
Maar ook weer niet overdrijven, bij opstarten is de C ontladen en krijgt de EL84 geen negatieve roosterspanning.Bij het opwarmen loopt de boel wel geleidelijk op zonder erg.
Maar met vertraagt inschakelen van de HS, als de buis al op temperatuur is, krijg je wel een flinke stroomstoot die bij een erg dikke C wel 's ongezond kan zijn voor de buis.
Anne

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 22:19
door IkBenIk
Veel ontwerpers plaatsen deze condensatoren niet, ze staan effectief in de signaalweg. Bovendien, bij een niet ontkoppelde kathode beweegt de neg. biasspanning mee met het aangeboden signaal. Lokale tegenkoppeling, de vervorming daalt (de versterking ook).

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 22:37
door PimDriessen
Dag Anne,
Bedankt voor de uitgebreide uitleg,
Groet,
Pim

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 22:39
door PimDriessen
Dag IkbenIk,
Bedankt voor je reactie,

Groet,
Pim

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 26 sep 2021, 22:57
door Ah!buis
IkBenIk schreef:
Veel ontwerpers plaatsen deze condensatoren niet, ze staan effectief in de signaalweg. Bovendien, bij een niet ontkoppelde kathode beweegt de neg. biasspanning mee met het aangeboden signaal. Lokale tegenkoppeling, de vervorming daalt (de versterking ook).
Dat geeft stroomtegenkoppeling, en een hogere uitgangsimpedatie.En daarmee minder demping van de LS beweging wat (meer) naflodderen van de conus geeft.
Anne

Re: Kathode condensator EL84

Geplaatst: zo 03 okt 2021, 14:14
door PimDriessen
Dag Anne,

De kathode condensator wordt dus een 100 uF type,
Nu komt er een andere vraag om de hoek kijken, dat betreft de 100 ohm weerstanden die vanaf pootje 9 van de 2 EL84 naar de uitgangstransformator gaan, dat is als ik het goed heb de ultraliniaire aansluiting van de uitgangstransformator.
Die weerstanden zitten niet in alle ontwerpen met EL84 buizen.
Wat is het nut van deze weerstanden?.
Groet,
Pim
ScreenShot335.jpg