Pagina 1 van 1

Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: di 14 sep 2021, 20:19
door ray5150
Iedereen die wel eens een stuk elektronica heeft bekeken weet dat fabrikanten heel vaak een kwak lijm gebruiken om wat grotere elco's te fixeren.
Na een jaar of 35 kan dat wel eens voor problemen gaan zorgen. zo ook bij het apparaat dat op mijn werkbank belande.
Eerste wat mij opviel was dat de voeding erg warm werd als het apparaat idle stond. stroommetingen bevestigden dat.
Na het uitbouwen van de voeding eens wat beter gekeken. en wat ik zag werd ik niet blij van.
Het bleek dus dat de lijm die rondom de elco's zat gezellig allemaal componentjes daar rondom was gaan aanvreten...
Tenminste, het lijkt me niet dat het lekkende elco's waren, het zat er niet onder de elco's op de pcb, maar wel op plekken een paar mm hoger.
Close up.jpg
Gelukkig liet het bruine spul zich goed verwijderen met een kleine schroevendraaier en daarna de print schoongemaakt met kwastje en wattenstaafje met Dasty.
Close up (1).jpg
Close up (2).jpg
Close up (3).jpg
Close up (4).jpg
Daarna zijn er vervangen, 4 weerstanden, 3 dioden , en een stuk of 4 draadbruggen. na het insolderen van een hand nieuwe elco's werkte de voeding weer goed. (de pootjes van de dioden waren zo verrot dat bij het voorzichtig demonteren, de pootjes spontaan afbraken.)
Alles hersteld.jpg

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 8:28
door Chocomel
Niet fijn dat de lijm vergaat. Toch is 35 jaar een respectabele leeftijd voor elektronica. Naar welk apparaat kijken we?

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 9:23
door Pjotr
Chocomel schreef:
Niet fijn dat de lijm vergaat. Toch is 35 jaar een respectabele leeftijd voor elektronica. Naar welk apparaat kijken we?
Dat is misschien met de huidige consumenten elektronica het geval. Die is ontworpen op een levensduur van 5 jaar. Maar 35 jaar geleden werd alle elektronica in principe nog ontworpen voor de eeuwigheid. Ik heb spullen uit de jaren '50 gezien waarvan de PVC bedrading nog even soepel is als toen het er destijds in ging. En recent Chinees spul waarvan de isolatie al na een paar jaar verkruimelt.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 11:42
door ray5150
Chocomel schreef:
Niet fijn dat de lijm vergaat. Toch is 35 jaar een respectabele leeftijd voor elektronica. Naar welk apparaat kijken we?
Het betreft hier een Harman/Kardon CD491 cassette deck. 3 koppen, 3 motoren, dual capstan. de hele reutemeteut.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... d491.shtml

Hier een overzichts foto van de voeding en de schakellogica.
Overzicht voeding en logica.jpg
(nog in oude staat, dus voor het schoonmaken, de reparaties, en de recap.)

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 11:49
door Henkjan
serieus deck zeg, wel de moeite waard

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 12:04
door OWC
Het is een beetje een keuze tussen twee evils.

Of de solderingen scheuren op den duur (door bv trillingen in transport), of je hebt problemen met lijm.
Zo op het gevoel gaan de soldeerverbindingen eerder heen. Aan de andere kant staat zo'n ding ook maar gewoon te staan.
Dat is een beetje ander verhaal bij een actieve speaker/subwoofer.

In je PCB ontwerp kun je daar trouwens wel rekening mee houden, door de elco's dichter bij elkaar te zetten en ze aan de zijkanten/bovenkant vast te zetten.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 12:39
door Kappa7
OWC schreef:
Dat is een beetje ander verhaal bij een actieve speaker/subwoofer.
Gut nu wel en als ik aangeef dat het een bekend probleem is bij geïntegreerde systemen dan is dat in eens niet waar.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 12:45
door Pjotr
Het is maar een verhaal George :mrgreen:

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 12:45
door OWC
Kappa7 schreef:
OWC schreef:
Dat is een beetje ander verhaal bij een actieve speaker/subwoofer.
Gut nu wel en als ik aangeef dat het een bekend probleem is bij geïntegreerde systemen dan is dat in eens niet waar.
Ik heb werkelijk geen idee waar jij het nu over hebt?

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 12:50
door OWC
Ik probeer net als anderen gewoon mensen te helpen met de kennis en ervaring die ik heb,

Zou eens fijn zijn dat zoiets gewaardeerd gaat worden op een positieve manier, in plaats van dat compleet negatieve kansloze kleuter gedrag en gegeit non-stop.

Om maar eens een basis regel van dit forum te herhalen, je hoeft niet te reageren als je niks te melden hebt.
Het valt wel op dat bepaalde mensen heel veel dingen posten, maar nooit iets te melden hebben.
Ik snap nu ook wel waarom mensen hier niet meer komen op die manier.

Zo ongelofelijk jammer altijd weer en tevens zeer respectloos.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 13:04
door ray5150
OWC schreef:
Kappa7 schreef:
OWC schreef:
Dat is een beetje ander verhaal bij een actieve speaker/subwoofer.
Gut nu wel en als ik aangeef dat het een bekend probleem is bij geïntegreerde systemen dan is dat in eens niet waar.
Ik heb werkelijk geen idee waar jij het nu over hebt?
Denk dat George hier op doelt :
posting.php?mode=quote&f=6&p=2012170

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 13:11
door Pjotr
OWC schreef:
Ik probeer net als anderen gewoon mensen te helpen met de kennis en ervaring die ik heb,

Zou eens fijn zijn dat zoiets gewaardeerd gaat worden op een positieve manier, in plaats van dat compleet negatieve kansloze kleuter gedrag en gegeit non-stop.

Om maar eens een basis regel van dit forum te herhalen, je hoeft niet te reageren als je niks te melden hebt.
Het valt wel op dat bepaalde mensen heel veel dingen posten, maar nooit iets te melden hebben.
Ik snap nu ook wel waarom mensen hier niet meer komen op die manier.

Zo ongelofelijk jammer altijd weer en tevens zeer respectloos.
Bart, ter overweging: Praat ook eens MET anderen i.p.v. voortdurend TEGEN anderen.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 13:12
door OWC
Wijsneus, je kunt me een hoop andere dingen verwijten, maar alles behalve dat ik niet de kant van anderen probeer te begrijpen.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 15:08
door Chocomel
Pjotr schreef:
Chocomel schreef:
Toch is 35 jaar een respectabele leeftijd voor elektronica.
Dat is misschien met de huidige consumenten elektronica het geval. Die is ontworpen op een levensduur van 5 jaar. Maar 35 jaar geleden werd alle elektronica in principe nog ontworpen voor de eeuwigheid. Ik heb spullen uit de jaren '50 gezien waarvan de PVC bedrading nog even soepel is als toen het er destijds in ging. En recent Chinees spul waarvan de isolatie al na een paar jaar verkruimelt.
Ja, helaas is de levensduur waarop het ontworpen wordt beperkt. Het speelt denk ik ook mee dat we tegenwoordig goed kunnen voorspellen wanneer een component (of functie) kapot gaat. Daarmee hoeft er een kleinere veiligheidsmarge op de componenten toegepast te worden, om de gekozen levensduur te halen met een bepaalde zekerheid. Dat zijn dus slechtere componenten en die gaan gemiddeld korter mee.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 18:55
door Kappa7
ray5150 schreef:
OWC schreef:
Kappa7 schreef:
Gut nu wel en als ik aangeef dat het een bekend probleem is bij geïntegreerde systemen dan is dat in eens niet waar.
Ik heb werkelijk geen idee waar jij het nu over hebt?
Denk dat George hier op doelt :
posting.php?mode=quote&f=6&p=2012170
Klopt :goedzo:

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 15 sep 2021, 20:13
door ray5150
OWC schreef:
Het is een beetje een keuze tussen twee evils.

Of de solderingen scheuren op den duur (door bv trillingen in transport), of je hebt problemen met lijm.
Zo op het gevoel gaan de soldeerverbindingen eerder heen. Aan de andere kant staat zo'n ding ook maar gewoon te staan.
Dat is een beetje ander verhaal bij een actieve speaker/subwoofer.

In je PCB ontwerp kun je daar trouwens wel rekening mee houden, door de elco's dichter bij elkaar te zetten en ze aan de zijkanten/bovenkant vast te zetten.
Goed punt dit, er is zeker wat voor te zeggen.
Wel is het zo natuurlijk dat veel elco's tegenwoordig beduidend kleiner zijn geworden ten opzichte van een jaar of 40 terug.
Wat weer de noodzaak om lijm te gebruiken weer verminderd want kleiner is ook lichter, en dus minder kans op beschadiging van de soldeerverbinding.
(tenminste, dat is mijn mening.)

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 12:08
door ray5150
Nog meer door veroorzaakte lijm ellende, zelfde type cassettedeck, ander exemplaar.
Een glasbuis lampje voor de schaal verlichting. dacht eerst dat het lampje zelf stuk was. blijkt echter dat de lijm een aansluit pootje heeft aangevreten. draadje is spontaan afgebroken... ik kan proberen om een stukje koperdraad aan het stompje te solderen maar ik schat de kans dat lukt vrij laag in.

Ook de kans om een nieuw lampje te vinden is denk ik niet zo hoog. mocht iemand een adres weten houd ik mij aanbevolen.
de spanning is 8 Volt DC. vermogen onbekend.
Ombouwen naar LED kan ook nog, maar dat is een wat wittere licht kleur natuurlijk.
Lampje.jpg

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 12:18
door Barry2001
Staan trouwens nogal wat spare parts op eBay, als je nog wat anders zoekt: https://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=har ... 491&_pgn=1

Lampjes, Conrad heeft eea. Pak er zo
1, misschien met een serieweerstand voor 8V:
https://www.conrad.nl/p/tru-components- ... sert_kz=8J

Dit komt misschien nog dichter in de buurt:
https://shop.mfbfreaks.com/product/mini ... p-8v-50ma/

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 12:44
door cool
Tip@Ray: Ik heb laatst bij webe.nl in Kerketuinen draadlampjes gekocht. Prima prijsstelling!

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 12:51
door Olaf Analogue
ray5150 schreef:


Ombouwen naar LED kan ook nog, maar dat is een wat wittere licht kleur natuurlijk.

Lampje.jpg

In het geval van led zou je ook kunnen kiezen voor een mooie exotische kleur, daarmee kun je je toestel mooi een beetje pimpen =P~

Is het deze soms? ik kan op je foto niet goed zien waar de aansluitdraden zitten :

https://www.tessatronic.nl/index.php?op ... ry_id=2707

Of eentje van 9 volt, dat zal verder geen probleem zijn:

https://www.elektronicawereld.nl/catego ... 9v/details

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: do 30 sep 2021, 11:42
door ray5150
Allen dank voor de reacties, ik had er zoveel helemaal niet verwacht. :goedzo:
Barry2001 schreef:
Staan trouwens nogal wat spare parts op eBay, als je nog wat anders zoekt: https://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=har ... 491&_pgn=1

Lampjes, Conrad heeft eea. Pak er zo
1, misschien met een serieweerstand voor 8V:
https://www.conrad.nl/p/tru-components- ... sert_kz=8J

Dit komt misschien nog dichter in de buurt:
https://shop.mfbfreaks.com/product/mini ... p-8v-50ma/
Ja, zo te zien heeft iemand een heel deck uit elkaar gehaald, en alle onderdelen los te koop gezet.
Nee, het is een axiaal lampje. meer zoals in de link van Olaf hieronder.
cool schreef:
Tip@Ray: Ik heb laatst bij webe.nl in Kerketuinen draadlampjes gekocht. Prima prijsstelling!
Ja, da's een goeie, Webe ken ik wel, op de Koperwerf, jaren niet geweest daar. van de week maar eens even langs gaan.
Olaf Markus schreef:
ray5150 schreef:


Ombouwen naar LED kan ook nog, maar dat is een wat wittere licht kleur natuurlijk.

Lampje.jpg

In het geval van led zou je ook kunnen kiezen voor een mooie exotische kleur, daarmee kun je je toestel mooi een beetje pimpen =P~

Is het deze soms? ik kan op je foto niet goed zien waar de aansluitdraden zitten :

https://www.tessatronic.nl/index.php?op ... ry_id=2707

Of eentje van 9 volt, dat zal verder geen probleem zijn:

https://www.elektronicawereld.nl/catego ... 9v/details
Deze lijken er inderdaad heel erg veel op, ja. afmetingen komen ook aardig overeen.
Als het bij de Webe niks is, bestel ik wel een van de bovenstaande.

Re: Ja, leuk. lijm...

Geplaatst: do 30 sep 2021, 12:14
door VintageHarry
De webshop van MFBfreaks heeft ook axiale lampjes, zowel in 100 mA: https://shop.mfbfreaks.com/product/mini ... -8v-100ma/
als in 250 mA: https://shop.mfbfreaks.com/product/mini ... -8v-250ma/
Die laatsten heb ik zelf in gebruik, werken prima al is het voor de levensduur bij 8V wel nuttig om er een klein weerstandje voor te zetten.