Pagina 1 van 1

Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 18:01
door bart Luyckx
Op een print zijn enkele componenten opgebrand.

Welke componenten zijn dit?

De SMD weerstand met opschrift is een weerstand 56R
maar wat is het ander componentje? een spoeltje? of diode? of ...

Het staat over een condensator


Condesators omcirkelt in zwart (1-tje in orange)
Aanduiding weerstand 56R in orange
Aanduiding transistor met E-C-B

Ik heb een weestandje van 47R geplaatst en een brugje tss 2 condensatoren omdat ik niet weet of de geleider nog voldoende is onder het verbrande componentje

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 19:34
door OWC
Die andere is een diode.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.

Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 19:56
door bart Luyckx
OWC schreef:
Die andere is een diode.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.

Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.
ja dacht ik ook. Hoe plaatst je die over de condensator? Anode aan de + v/d condensator?

Er zit ook een transistor BD534 op. Ik zag kleine vonkjes tss Emittor en Collector.
Denk dat die ook de geest gegeven heeft, maar kan hem nergens vinden.
Zijn er alternatieve voor?

Het is een printje van mijn video intercom. Deurbel is gisteren defect gegaan :-(

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 20:17
door ray5150
Het zou mij verbazen als er niet meer stuk zou zijn.

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 20:34
door bart Luyckx
ray5150 schreef:
Het zou mij verbazen als er niet meer stuk zou zijn.
Ja dat is het moeilijke om te bepalen.

ik heb enkele condensatoren gemeten of ze kortsluiten maar dat is niet zo.

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 20:37
door bart Luyckx
Wat is eigenlijk het nut van een zenwer over een condensator? En waarom zou hij "opfikken"?

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 20:53
door Barry2001
Zonder schema wordt dit een moeilijk verhaal.

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 21:14
door bart Luyckx
Barry2001 schreef:
Zonder schema wordt dit een moeilijk verhaal.
Is italiaanse makelei...niet veel over te vinden. :( Type BPT XKP/200
https://pdfslide.net/documents/system-2 ... anual.html

Na het aanbrengen van het brugje en weerstand, had ik even beeld, maar dat ging snel volledig wit. Ook het geluid was even goed en ik kon de deur openen via de voorziene drukknop .
Maar dit was maar eventjes, daarom denk ik dat de BD534 ook defect is.
Deze geeft ook enkele kleine vonkjes tussen E en C.

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: ma 30 aug 2021, 19:42
door bart Luyckx
Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. :(
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.

Enig idee welke als alternatief kan dienen?

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: ma 30 aug 2021, 22:08
door Ah!buis
bart Luyckx schreef:
Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. :(
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.

Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Blijkt een ouwetje (obsolite).
Doet me denken aan een BD202 of een TIP42A, iets minder oud ? de MJE15031.
Even gekeken, ze staan in de lijst bij OEO (voorheen EOO).
Maar of het vervangen gaat helpen ...
Anne

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: di 31 aug 2021, 8:01
door bart Luyckx
Ah!buis schreef:
bart Luyckx schreef:
Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. :(
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.

Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Blijkt een ouwetje (obsolite).
Doet me denken aan een BD202 of een TIP42A, iets minder oud ? de MJE15031.
Even gekeken, ze staan in de lijst bij OEO (voorheen EOO).
Maar of het vervangen gaat helpen ...
Anne
bedankt voor de info.
Ik weet ook niet of het zal werken of niet, maar een euro-tje voor een transistor is me wel het proberen waard ipv direct meer dan 300 te betalen voor een nieuwe

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: di 31 aug 2021, 11:01
door ray5150
Zijn de voedingsspanning(en) nog in orde ?

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: di 31 aug 2021, 20:28
door bart Luyckx
ray5150 schreef:
Zijn de voedingsspanning(en) nog in orde ?
welke spanning bedoel je? Er komt 17V binnen op de print. Moeilijk om iets anders te meten.
De print moet met connector ingeplugt worden op de muurbevestiging en dan kan je nergens meer aan. :(

Re: Welke componenten zijn dit?

Geplaatst: wo 01 sep 2021, 18:22
door bart Luyckx
Ik had de bd534 vervangen door een bd536. 1 condensator vervangen want er was een pootje los. Ook weerstand, diode en enkele bruggetjes gelegd waar de banen doorgebrand waren, maar helaas geen leven in te krijgen.

Zal dus een nieuwe worden. Kostelijke grap :(