Pagina 1 van 5
Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 11:48
door hardbats
Sinds dat ik de Lii-Audio Crystal-6 hier thuis had liggen en het bewezen is dat deze niet in de Liionidas werkt heeft hij alleen de doos van binnen gezien. Zonde, want het is best een lekkere driver als je hem goed filtert.
Door contact met Stefano van ons Lii-Audio clubje ben ik begonnen aan zijn BR ontwerp voor de Crystal-6.
Zijn ontwerp:
En mijn render daarvan:
En dan de bouw:
Zaterdag ga ik de plaat halen voor de voet, dan kan ik weer verder. Ga ze ook nog wat fijner schuren en dan goed schoon maken zodat het wat donkerder wordt.
Ook moet ik de acryl plaatjes nog opnieuw maken, ze zijn iets te lang en niet goed gebogen.
Ach we zijn van de straat

Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 11:50
door hardbats
Het filterschema nog vergeten zag ik:
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 12:08
door Walt
En hoe klinkt dat?
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 12:11
door hardbats
Het valt niet te vergelijken met de Liionidas natuurlijk.
Ik laat eerste de drivers nog wat langer inspelen voordat ik wat ga zeggen over de klank van de speakers, de Crystal-6 schijnt nogal wat te veranderen wanneer hij los gespeeld is.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 12:15
door OWC
Mooi kastje hoor!
Beetje achteraf, maar ik bouw tegenwoordig zulke lange grotere BR kasten eigenlijk altijd als een MLTL (mass loaded transmission line)
Die werken eigenlijk zo goed als hetzelfde als een BR, maar je kunt de verticale staande golf wat beter weg krijgen.
Standaard zit vaak bij zulke kasten het dempingsmateriaal in de weg, waardoor de poort niet zo goed meer werkt.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 12:21
door hardbats
Wat is daar het fysieke verschil tussen?
Tevens zit er in deze kasten geen dempings materiaal
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 12:29
door OWC
Geen dempingsmateriaal?
Het simpele antwoord, is dat er een schot bij komt
In de praktijk zul je iets meer moeten doen, maar dat is heel goed te doen.
Hier even snel een voorbeeld. Je kunt hem ook helemaal afsluiten en daadwerkelijk een BR poort gebruiken.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 12:31
door hardbats
Nope, het is wat je op de foto's ziet. Ik bouw alleen maar na wat Stefano bedacht heeft en daar zit niks in qua dempingsmateriaal.
Zou altijd nog wat kunnen proberen natuurlijk maar zonder kennis van ontwerpen of meten is dat niet te doen.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 13:15
door Douwe84
Leuk met het filter zo
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 13:21
door Pjotr
Tja, als je een "kist geluid" mooi vindt... Ben het wel met OWC eens dat je met een mass-loaded TL i.g.g. een schoner geluid zult krijgen. Of je dat ook nastreeft is een ander verhaal.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 13:49
door hardbats
Als de ontwerper zegt dat hij het niet nodig vind en daarom niet gebruikt dan plaats ik het er ook niet in.
Tevens heb ik niet de indruk dat ik een "kist geluid" hoor.
Maar ik neem ze wel mee naar een luisterdag, kan iedereen zelf oordelen.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 13:50
door Shadow
Of probeer zelf eens wat BAF?
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 13:52
door hardbats
Hoe zou ik dat aan moeten pakken? Gewoon willekeurig wat BAF er in stoppen lijkt me niet de meest elegante manier.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 14:00
door Pjotr
Om te beginnen zou reflecties dempen door de wanden te bekleden met pritex o.i.d. In dit geval zou ik 4cm Terchnocell of ander open schuim nemen. Daarmee heb je vaak de staande golven ook al redelijk goed gedempt en is vulling meestal niet nodig verder.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 14:15
door Barry2001
Ziet er goed uit! Leuk gevonden, dat compartiment voor het filter.
Demping is gewoon een kwestie van proberen. Je kunt via het gat vd unit er bij toch? Neem aan dat de kasten verder verlijmd zitten.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 14:18
door OWC
Alle wanden met pritex doet idd al wat, laat wel even een stuk van ongeveer 20cm ofzo boven de poort vrij.
Achter de woofer kun je dan nog wat meer opvullen met BAF
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 14:32
door Pjotr
Echt, als je er 4cm Technocell of
Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 15:00
door satefan
Bestaan er metingen van dit ontwerp?
Satefan
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 15:11
door hardbats
Nee alleen simulaties. Ik ben buiten de ontwerpen de enige die een set gemaakt heeft.
Als er iemand metingen wilt doen sta ik daar zeker voor open

Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 16:08
door satefan
hardbats schreef:Nee alleen simulaties. Ik ben buiten de ontwerpen de enige die een set gemaakt heeft.
Als er iemand metingen wilt doen sta ik daar zeker voor open

Lijkt me leuk. Luisterdag Breda? Ff duimen dat er binnenkort weer 1 komt!
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 16:22
door Henkjan
Pjotr schreef:Echt, als je er 4cm Technocell of
Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
ja, bv in een U achter de driver, vastzetten met een paar nietjes
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 16:23
door OWC
Henkjan schreef:Pjotr schreef:Echt, als je er 4cm Technocell of
Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
ja, bv in een U achter de driver, vastzetten met een paar nietjes
Dan wel een U met gat naar beneden, anders doet gelijk de poort bijna niets meer.
De verticale staande golf van ongeveer 190Hz ga je er ook niet echt mee oplossen.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 16:24
door Henkjan
OWC schreef:Henkjan schreef:Pjotr schreef:Echt, als je er 4cm Technocell of
Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
ja, bv in een U achter de driver, vastzetten met een paar nietjes
Dan wel een U met gat naar beneden, anders doet gelijk de poort bijna niets meer.
ja dat bedoel ik, de open kant van de U naar de driver toe (liggende U dus)
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 16:38
door Pjotr
Is een kwestie van proberen en luisteren. Hopelijk heeft Bas de kast dan nog niet geheel verlijmd: Een schroefbare achterwand is dan wel prettig.
Re: Stefano's Crystal-6
Geplaatst: do 26 aug 2021, 16:43
door hardbats
satefan schreef:Lijkt me leuk. Luisterdag Breda? Ff duimen dat er binnenkort weer 1 komt!
Eerst volgende luisterdag neem ik ze sws mee
Pjotr schreef:Is een kwestie van proberen en luisteren. Hopelijk heeft Bas de kast dan nog niet geheel verlijmd: Een schroefbare achterwand is dan wel prettig.
Jij kunt natuurlijk wel raden dat ze al volledig verlijmt zijn natuurlijk
Ik zou een U met dempingsmateriaal achter de driver wel kunnen proberen al zit daar niet veel ruimte achter. Daar zijn namelijk het schuine schot in waar het filter op gemonteerd zit.