Pagina 1 van 1

Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Geplaatst: ma 16 aug 2021, 19:21
door marcovandoorn
Hallo,

ik weet niet of ik hier op de juiste plaats dit onderwerp plaats, maar mijn Quad 606 MK2 eindversterker, die ik enkele jaren geleden tweedehands heb gekocht, heb ik enkele maanden geleden eens opgemeten met een energieverbruikmeter. Nu meet ik een verbruik van 55 Watt als de versterker wel aan staat maar er geen muziek speelt. Ik vind dat een flink verbruik. Ik vraag mij af of dit wel correct is, want ik lees op een ander forum dat het verbruik in "stand-by" ongeveer 30 Watt zou moeten zijn.

Hebben jullie nog een idee wat te doen? Ik zou de kast eens kunnen openen en bijv. de elektrolytische condensatoren visueel inspecteren op bolling. Doe ik er goed aan de versterker te laten controleren?

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Geplaatst: ma 16 aug 2021, 20:33
door Pjotr
Bij mijn weten is het het nullastverbruik van de 606 ca 15W. Weet je zeker dat je energiemeter klopt? Zit ook veel brak spul tussen. Hier vind je het service manual (wel eerst registreren om te kunnen downloaden): https://www.hifiengine.com/manual_libra ... /606.shtml

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Geplaatst: di 17 aug 2021, 19:56
door RNacoustics
Je kan ook alle informatie vinden op: https://www.dadaelectronics.eu/uploads/ ... l-V2.6.pdf

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Geplaatst: do 19 aug 2021, 10:33
door ray5150
marcovandoorn schreef:
Hallo,

ik weet niet of ik hier op de juiste plaats dit onderwerp plaats, maar mijn Quad 606 MK2 eindversterker, die ik enkele jaren geleden tweedehands heb gekocht, heb ik enkele maanden geleden eens opgemeten met een energieverbruikmeter. Nu meet ik een verbruik van 55 Watt als de versterker wel aan staat maar er geen muziek speelt. Ik vind dat een flink verbruik. Ik vraag mij af of dit wel correct is, want ik lees op een ander forum dat het verbruik in "stand-by" ongeveer 30 Watt zou moeten zijn.

Hebben jullie nog een idee wat te doen? Ik zou de kast eens kunnen openen en bijv. de elektrolytische condensatoren visueel inspecteren op bolling. Doe ik er goed aan de versterker te laten controleren?
Nee, als de voedings elco's in slechte staat zouden zijn zal zich dit in principe manifesteren als een brom uit de luidsprekers.
Ik lees in de service manual uit de link van Pjotr dat er bij de specificaties staat aangegeven dat het opgenomen vermogen minimaal 30 Watt bedraagt.
hfe_quad_606_service_data.pdf
(2.19 MiB) 196 keer gedownload
Dat gecombineerd met een eventuele afwijking van de energiemeter zoals Pjotr zou dat best kunnen kloppen.

Re: Quad 606 MK2 energieverbruik tijdens rust

Geplaatst: ma 30 aug 2021, 11:32
door marcovandoorn
Dank voor jullie reacties! Dan ga ik er voorlopig maar van uit dat het apparaat goed werkt.