Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 12:42
door mac0172
Hallo Allen,
Ik ben een leek op het gebied van akoestiek en google biedt geen uitkomst behalve een hoop dure websites dure producten/offertes en weinig uitleg. Vandaar dat ik mij tot dit forum wend, wellicht kan iemand mij adviseren?
Ik heb een tv+dolby setje aangeschaft en een frame gebouwd om deze in de muur te verwerken. Het plan is van een kleine ruimte in de uitbouw +- 8m2 een kleine thuisbios te maken.
Nu vraag ik me af hoe ik op redelijke simpele wijze de akoestiek redelijk tot goed kan krijgen.
Mijn plan is het raggelwerk vol te stouwen met steenwol.
Hier overheen gipsen, de stucadoor laten stucen en vervolgens de helft vd muren en helft plafond met geluidsabsorberende platen te beplakken. (Welke platen heb ik dan nodig?)
En/of sla ik hier de plank volledig mis?
* Ik ben bepaald geen audiofiel dus het geluid hoeft niet werelds te zijn. maar vanwege de kleine ruimte op voorhand al bang dat het wel eens flink hol zou kunnen gaan klinken.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Mac
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 13:24
door Rob Dingen
Het zou fijn zijn als je een plate grondje hebt van de ruimte en wat afmetingen er bij.
Voor een HT heb je gelukkig niet snel te veel demping maar het laag kan een probleem zijn.
Rob
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 15:15
door Henkjan
Hoi Mac, welkom hier!
voor t plafond kan je een systeemplafond doen en dan Soundstone platen gebruiken.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 16:23
door Arno
Henkjan schreef:
Hoi Mac, welkom hier!
voor t plafond kan je een systeemplafond doen en dan Soundstone platen gebruiken.
En op een simpele manier kun je die panelen ook geschikt maken voor je wandakoestiek.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 17:16
door markbakk
De tip over de systeemplafondplaten onderschrijf ik helemaal. Alleen kun je de platen van onder andere Rockfon, KCS Armstrong en Ecophon op andere plekken goedkoper kopen. En veel ontlopen ze elkaar niet in absorptie, zeker niet als je er nog minerale wol (neem die van ongeveer 20kg/m3) achter stopt.
Als alternatief kun je ook zelf geluidabsorberende wanden bouwen met Rocksono (35kg/m3), 10-12 cm dik. Dat moet je dan nog wel op een geschikte manier afwerken met een spanplafond-achtige oplossing. Wat belangrijk is, is dat je een goede absorptiewaarde bereikt, ook voor lagere frequenties. Daarvoor heb je doorgaans een pakket van minstens 10 tot 12 cm dik nodig (of, anders geredeneerd, de akoestische plaat moet minstens 10 cm van de achterwand staan).
Denk bij het isoleren wel aan het damptransport in de constructie. Als je tegen een ongeïsoleerde buitenmuur of dakconstructie aan werkt, moet je de isolatie aan de warme kant voorzien van een dampremmende folie. Dat maakt akoestisch weinig uit, maar heel veel in de schimmelvorming en de rot in bijvoorbeeld je houtwerk aan de koude zijde.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 19:29
door mac0172
Dank voor alle reacties!
Als ik het goed begrijp is een systeemplafond dus een goede optie en kan ik dit zelfde materiaal op de wanden gebruiken?
Is mijn aanname van 50% per wand dan een goeie optie?
Ik lees wisselende verhalen?
Als ik met rocksono werk dien ik dan tussen deze steenwol en de gipsplaten dan dampremmende folie te doen? Of begrijp ik dit verkeerd?
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 21:11
door Arno
In een grotere ruimte is het vaak zonde om al het leven eruit te halen met teveel absorptie. Maar in zo'n klein hokje zijn harde vlakken snel te dichtbij. Dit geeft geen gevoel van ruimte en wordt snel als vervelend ervaren. Percentages demping zeggen in jouw geval niet zoveel denk ik.
Gewoon wat uitproberen heb je waarschijnlijk het meeste aan. In het laag wordt het lastig in die ruimte. Dat ga je niet absorberen in 15cm.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 21:33
door Arno
Gekke vraag, wordt het een afgesloten ruimte?
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: wo 04 aug 2021, 21:58
door Chocomel
Ik meen me te herinneren dat je een bioscoop best dood mag laten klinken, omdat de ruimtelijkheid al in de opname zit.
Is geluidsisolatie ook van belang in jouw situatie?
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: do 05 aug 2021, 9:29
door markbakk
mac0172 schreef:
Dank voor alle reacties!
Als ik het goed begrijp is een systeemplafond dus een goede optie en kan ik dit zelfde materiaal op de wanden gebruiken?
Is mijn aanname van 50% per wand dan een goeie optie?
Ik lees wisselende verhalen?
Als ik met rocksono werk dien ik dan tussen deze steenwol en de gipsplaten dan dampremmende folie te doen? Of begrijp ik dit verkeerd?
Naar mijn mening heb je niet gauw te veel demping. Het enige probleem is dat je ook lage frequenties moet dempen, tot circa 100Hz gaat dat redelijk met de opbouw die je in gedachten hebt. In feite is het een breedband absorber zoals de BBC al enige decennia terug heeft ontworpen (ik zou even kunnen zoeken naar die paper).
De folie pas je inderdaad toe tussen de steenwol en de gipsplaten. Of tussen de steenwol en de akoestische plafondtegels. Overigens heeft een gipsplaat-voorzetwand met een dik pak minerale wol ook een redelijk geluidsabsorberende functie, vooral voor lage tot middenfrequenties. Een mix van 50/50 gipsplaat en akoestische tegels is helemaal geen gek idee.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:09
door mac0172
Arno schreef:
Gekke vraag, wordt het een afgesloten ruimte?
Hai,
Nee het blijft open.
Kamer er voor wordt een eetkamer
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:14
door mac0172
Chocomel schreef:
Ik meen me te herinneren dat je een bioscoop best dood mag laten klinken, omdat de ruimtelijkheid al in de opname zit.
Is geluidsisolatie ook van belang in jouw situatie?
Voor een deel wel fijn.
Maar ik ga sowieso de wanden met rocksonos vol stouwen.
Dus volgens mij ondervang ik dat daarmee.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:26
door mac0172
markbakk schreef:
mac0172 schreef:
Dank voor alle reacties!
Als ik het goed begrijp is een systeemplafond dus een goede optie en kan ik dit zelfde materiaal op de wanden gebruiken?
Is mijn aanname van 50% per wand dan een goeie optie?
Ik lees wisselende verhalen?
Als ik met rocksono werk dien ik dan tussen deze steenwol en de gipsplaten dan dampremmende folie te doen? Of begrijp ik dit verkeerd?
Naar mijn mening heb je niet gauw te veel demping. Het enige probleem is dat je ook lage frequenties moet dempen, tot circa 100Hz gaat dat redelijk met de opbouw die je in gedachten hebt. In feite is het een breedband absorber zoals de BBC al enige decennia terug heeft ontworpen (ik zou even kunnen zoeken naar die paper).
De folie pas je inderdaad toe tussen de steenwol en de gipsplaten. Of tussen de steenwol en de akoestische plafondtegels. Overigens heeft een gipsplaat-voorzetwand met een dik pak minerale wol ook een redelijk geluidsabsorberende functie, vooral voor lage tot middenfrequenties. Een mix van 50/50 gipsplaat en akoestische tegels is helemaal geen gek idee.
Thnx!
Ik denk dat ik ga beginnen met een systeemplafond en het dan verder ervaren, mocht het niet voldoen..
Zag op youtube nog een leuke tutorial hoe je zelf een plaat kan maken en hier een filmposter op vast maken.
Best een leuk idee; https://youtu.be/dmIsXPZTLaU
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:49
door Barry2001
Leuk YT filmpje, geinig idee met de filmposters, maar het klinkt nou niet echt gedempt als íe op een eind in z'n HT ruimte staat
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: vr 06 aug 2021, 9:12
door Chocomel
mac0172 schreef:
Voor een deel wel fijn.
Maar ik ga sowieso de wanden met rocksonos vol stouwen.
Dus volgens mij ondervang ik dat daarmee.
Ik verwacht dat je lage tonen daarmee niet tegenhoudt, terwijl die andere mensen het meest storen.
Als je het zo grondig aanpakt als jij van plan bent, zou ik een deel van het budget reserveren voor een adviseur. Dan weet je zeker dat je je geld besteedt aan zaken die ertoe doen en geen belangrijke dingen mist.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: vr 06 aug 2021, 15:45
door mac0172
Chocomel schreef:
mac0172 schreef:
Voor een deel wel fijn.
Maar ik ga sowieso de wanden met rocksonos vol stouwen.
Dus volgens mij ondervang ik dat daarmee.
Ik verwacht dat je lage tonen daarmee niet tegenhoudt, terwijl die andere mensen het meest storen.
Als je het zo grondig aanpakt als jij van plan bent, zou ik een deel van het budget reserveren voor een adviseur. Dan weet je zeker dat je je geld besteedt aan zaken die ertoe doen en geen belangrijke dingen mist.
wellicht had ik dit moeten melden , maar ik woon vrijstaand
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: vr 06 aug 2021, 15:46
door mac0172
Barry2001 schreef:
Leuk YT filmpje, geinig idee met de filmposters, maar het klinkt nou niet echt gedempt als íe op een eind in z'n HT ruimte staat
nog even gekeken klonk inderdaad niet best
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: vr 06 aug 2021, 21:34
door bert stoltenborg
Die raggels volstoppen met minerale wol en er dan gips overheen doen heeft voor het geluid in de ruimte geen enkele zin.
Je kunt beter die raggels opvullen met minerale wol en er dan doek overheen spannen, dan heb je meteen demping en je ruimte blijft iets groter, wat in zo'n kroephok niet verkeerd is.
Een systeemplafond in een ruimte van 2.10 hoog lijkt me ook claustrofobisch, en dat terwijl ik maar 1.75 ben .
Je kunt beter dunne absorptie (5 cm) aan het plafond aanbrengen en iets aan de grond doen, bijvoorbeeld grote, stoffen stoelen, dat soort dingen.
Je hebt in een HT veel speakers dus de ruimte mag, Zoals Mark zei, best keidood zijn. En dat hoeft volgens mij niet met demping die tot 20 Hz werkt.
Je ruimte is open dus je hebt eigenlijk voor het laag een grotere ruimte dan je denkt. Misschien kun je een tekening maken van de HT-ruimte en de gekoppelde ruimte? Het is nog steeds corona dus gitaar spelen is minimaal en de tijd om over akoestiek te steggelen optimaal .
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: vr 06 aug 2021, 22:35
door Kappa7
En als je toch je muren open hebt,
Het werkt ook erg goed om dan in wall speakers te nemen.
Daarmee hou je ook nog eens wat meer ruimte in je ruimte over.
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: vr 06 aug 2021, 23:07
door mac0172
bert stoltenborg schreef:
Die raggels volstoppen met minerale wol en er dan gips overheen doen heeft voor het geluid in de ruimte geen enkele zin.
Je kunt beter die raggels opvullen met minerale wol en er dan doek overheen spannen, dan heb je meteen demping en je ruimte blijft iets groter, wat in zo'n kroephok niet verkeerd is.
Een systeemplafond in een ruimte van 2.10 hoog lijkt me ook claustrofobisch, en dat terwijl ik maar 1.75 ben .
Je kunt beter dunne absorptie (5 cm) aan het plafond aanbrengen en iets aan de grond doen, bijvoorbeeld grote, stoffen stoelen, dat soort dingen.
Je hebt in een HT veel speakers dus de ruimte mag, Zoals Mark zei, best keidood zijn. En dat hoeft volgens mij niet met demping die tot 20 Hz werkt.
Je ruimte is open dus je hebt eigenlijk voor het laag een grotere ruimte dan je denkt. Misschien kun je een tekening maken van de HT-ruimte en de gekoppelde ruimte? Het is nog steeds corona dus gitaar spelen is minimaal en de tijd om over akoestiek te steggelen optimaal .
Dat is wellicht ook een plan idd.
Heb je een advies wat voor doek?
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: za 07 aug 2021, 0:17
door Bean
Wellicht is de jijbuis serie van John Heisz in dit kader wel leuk: [ Bekijk op youtube ]
Re: Thuisbios kleine ruimte- advies akoestiek gevraagd
Geplaatst: za 07 aug 2021, 13:33
door bert stoltenborg
mac0172 schreef:
bert stoltenborg schreef:
Die raggels volstoppen met minerale wol en er dan gips overheen doen heeft voor het geluid in de ruimte geen enkele zin.
Je kunt beter die raggels opvullen met minerale wol en er dan doek overheen spannen, dan heb je meteen demping en je ruimte blijft iets groter, wat in zo'n kroephok niet verkeerd is.
Een systeemplafond in een ruimte van 2.10 hoog lijkt me ook claustrofobisch, en dat terwijl ik maar 1.75 ben .
Je kunt beter dunne absorptie (5 cm) aan het plafond aanbrengen en iets aan de grond doen, bijvoorbeeld grote, stoffen stoelen, dat soort dingen.
Je hebt in een HT veel speakers dus de ruimte mag, Zoals Mark zei, best keidood zijn. En dat hoeft volgens mij niet met demping die tot 20 Hz werkt.
Je ruimte is open dus je hebt eigenlijk voor het laag een grotere ruimte dan je denkt. Misschien kun je een tekening maken van de HT-ruimte en de gekoppelde ruimte? Het is nog steeds corona dus gitaar spelen is minimaal en de tijd om over akoestiek te steggelen optimaal .
Dat is wellicht ook een plan idd.
Heb je een advies wat voor doek?
Vrijwel ieder doek is bruikbaar zolang het een beetje open is. Je moet dus geen waterdicht doek nemen.
Wat wij meestal gebruiken is stagedoek, molton, dat is namelijk ook nog eens brandwerend conform klasse B1.
Maar als je dat niet belangrijk vindt neem je iets waar je door kunt blazen.