Pagina 1 van 2

Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 10:41
door satefan
Forummers,

Ik ben op zoek naar een (eenvoudig) DSP bordje dat, dmv Sigma Studio bijvoorbeeld te programmeren is, met 1 (of meerdere) digitale ingangen (spdif/toslink) en 6 kanalen digitale uitgangen heeft. Ik zie dat Analog Devices wel eval bordjes heeft, maar ik wordt daar ook niet helemaal wijs uit eerlijk gezegd.

Is er iemand bekend met een bordje dat bovenstaande kan bieden, of tegen betaling kan ontwikkelen? De DSP moet de volgende zaken kunnen bieden:

digitaal in
6 channels digitaal uit
Linkwitz Riley x-overs, Linkwitz transform, allpass filters etc.
Delay van 20ms per kanaal kunnen configureren.
96khz+ sampling frequency
56 of 64 bit floating point precisie

Het bordje hoeft geen DAC mogelijkheden te hebben. Het gaat er juist om dat alles digitaal blijft.

Ik ben niet helemaal thuis in de materie, dus het kan zijn dat mn 'requirements' niet helemaal logisch overkomen.

groet,

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 11:11
door satefan
USB audio input zou ook mooi zijn - maar geen must.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 11:46
door Kappa7
Dan kom je al snel in de Pro hoek uit lijkt mij.
Ik denk dan nu even aan de BSS BLU-800 aanvult met een aantal interface kaarten.

https://bssaudio.com/en/products/blu-800
https://bssaudio.com/en/products/digital-input-card
https://bssaudio.com/en/products/digital-output-card

Helaas geen USB kaart maar die kan je zelf zo maken met een losse interface en spdif uit.
Je hebt de extra ingang al.
Verder is dit uit te bouwen tot een leuk multi room systeem.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 11:55
door Henkjan
2e hands hypex?

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 11:57
door Kappa7
Een andere optie is QSC.
https://www.qsc.com/solutions-products/ ... core-nano/
Ook hier heb je wat in en output devises voor nodig maar dat kan je met onderstaande interfaces oplossen.
https://www.audinate.com/products/devices/dante-avio
Deze laatste optie is wel network based maar dat is dan soms ook wel weer handig.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:00
door satefan
Henkjan schreef:
2e hands hypex?
Ik gebruik nu Hypex modules. Qua functionaliteit prima, maar de master-slave configuratie van de DSP heeft (te) vaak kuren.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:03
door Henkjan
satefan schreef:
Henkjan schreef:
2e hands hypex?
Ik gebruik nu Hypex modules. Qua functionaliteit prima, maar de master-slave configuratie van de DSP heeft (te) vaak kuren.
ik bedoelde de DLCP

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:05
door satefan
Kappa7 schreef:
Een andere optie is QSC.
https://www.qsc.com/solutions-products/ ... core-nano/
Ook hier heb je wat in en output devises voor nodig maar dat kan je met onderstaande interfaces oplossen.
https://www.audinate.com/products/devices/dante-avio
Deze laatste optie is wel network based maar dat is dan soms ook wel weer handig.
Thanks voor de suggesties. Dit zijn over het algemeen 'eindproducten'. Ik ben specifiek op zoek naar een bordje met genoemde functionaliteit. Het idee is om samen met 6 dacs/amps een kant en klare oplossing in elkaar te zetten.

Groet,

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:10
door Henkjan
dus wel iets dat nu en de komende jaren leverbaar is?

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:14
door OWC
Er zijn adau1452 bordjes die dit wel hebben.
Met of zonder 8 kanaals dac (en dat is best een aardige dac trouwens)

Ik zal eens even zoeken.

Wat voor eigen dacs heb je trouwens in gedachten?

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:25
door satefan
One World Concepts schreef:
Er zijn adau1452 bordjes die dit wel hebben.
Met of zonder 8 kanaals dac (en dat is best een aardige dac trouwens)

Ik zal eens even zoeken.

Wat voor eigen dacs heb je trouwens in gedachten?
Thanks voor het meedenken! Mn compaan heeft NAD Dacs en Array versterkers. Maar voor de geintegreerde oplossing zijn er een paar verschillende opties, onder andere met de Purifi versterkers.

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 12:42
door OWC
Gaat daar spdif in, i2s of misschien zelfs adat ofzo?

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 14:01
door satefan
One World Concepts schreef:
Gaat daar spdif in, i2s of misschien zelfs adat ofzo?
spdif of eventueel i2s kan. Niet in de Purifi amps overigens. Dat is 'gewoon' analoog in. Voor de dacs bedoel ik dan. spdif maakt t iets modulairder lijkt me.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 16:56
door OWC
satefan schreef:
One World Concepts schreef:
Gaat daar spdif in, i2s of misschien zelfs adat ofzo?
spdif of eventueel i2s kan. Niet in de Purifi amps overigens. Dat is 'gewoon' analoog in. Voor de dacs bedoel ik dan. spdif maakt t iets modulairder lijkt me.
Maar je hebt dan een los DAC bordje ofzo?
Hoe ga je die aansluiten, heeft het een master/slave functie ed?

Ik zie het nog niet helemaal voor me, het is allemaal beetje vaagjes zo.

spdif is natuurlijk maar 2 kanalen, dus dan heb je ook 3 spdif kanalen nodig plus waarschijnlijk een of andere sample rate converterom de boel te syncen/met elkaar te laten praten.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 19:20
door satefan
One World Concepts schreef:
satefan schreef:
One World Concepts schreef:
Gaat daar spdif in, i2s of misschien zelfs adat ofzo?
spdif of eventueel i2s kan. Niet in de Purifi amps overigens. Dat is 'gewoon' analoog in. Voor de dacs bedoel ik dan. spdif maakt t iets modulairder lijkt me.
Maar je hebt dan een los DAC bordje ofzo?
Hoe ga je die aansluiten, heeft het een master/slave functie ed?

Ik zie het nog niet helemaal voor me, het is allemaal beetje vaagjes zo.

spdif is natuurlijk maar 2 kanalen, dus dan heb je ook 3 spdif kanalen nodig plus waarschijnlijk een of andere sample rate converterom de boel te syncen/met elkaar te laten praten.
Het gaat om een 'klassiek' tri-amp achtige setup. Dus 1 dsp met 3 spdif uitgangen (6 kanalen). Deze gaan ieder een eigen stereo DAC in, en aan iedere dac hangt een stereo versterker. Iedere versterker voed laag (links+rechts), midden (links+rechts) en hoog (links + rechts) op de 3 weg luidsprekers.

de dacs kunnen apart zijn, of geintegreerd in de amp - verschillende setups moeten mogelijk zijn.

Hopelijk helpt dit?

groet,

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 21:37
door OWC
Welke "DACs" en versterkers zijn dat dan precies?
Onder een dac versta jij denk ik wat anders dan ik.

Een DAC voor mij een een IC die I2s omzet naar analoog signaal.
Maar ik heb het vermoeden dat jij het over een heel apparaat hebt?
Om een goed advies of idee te geven is het wel handig om de apparaten te noemen.
Anders wordt het echt gissen of het allemaal compatibel is enzo.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 8:07
door satefan
Ik bedoel eigenlijk beide. Mijn compaan heeft bestaande DACs (NAD), als in complete apparaten, en ik wil uiteindelijk een geintegreerde oplossing maken met DAC bordjes en versterkers bordjes (ala Purifi oid). Er is mischien een optie om een DAC/Versterker bordje in 1 te gebruiken. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze I2S aan kan, dat is nog niet helemaal duidelijk. SPDIF kan sowieso.

Als het DSP bord voor beide doeleinden ingezet kan worden zou dat zeer mooi zijn.

Groet,

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: di 03 aug 2021, 12:47
door timpert
Is een MiniDSP NanoDigi niet geschikt?

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: di 03 aug 2021, 14:47
door OWC
satefan schreef:
Ik bedoel eigenlijk beide. Mijn compaan heeft bestaande DACs (NAD), als in complete apparaten, en ik wil uiteindelijk een geintegreerde oplossing maken met DAC bordjes en versterkers bordjes (ala Purifi oid). Er is mischien een optie om een DAC/Versterker bordje in 1 te gebruiken. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze I2S aan kan, dat is nog niet helemaal duidelijk. SPDIF kan sowieso.

Als het DSP bord voor beide doeleinden ingezet kan worden zou dat zeer mooi zijn.

Groet,

Satefan
Welke NAD is dit dan precies?

Ik ken eigenlijk geen DSP's die meer kanaals spdif uit hebben.
Je zult dan evt in de weer moeten met converter bordjes oid.
Als je toch uiteindelijk naar een alles-in-een oplossing opzoek bent, zou ik eerder een DSP bordje kiezen met daarop een DAC.
Ook zijn er kant-en-klaar oplossingen met best wel prima DAC's aan boord.

20ms per kanaal met ook nog voldoende filtering ga je sowieso nooit redden met een ADAU1701
Er zijn wel redelijk betaalbare ADAU1452 bordjes te krijgen met een ad1938 CODEC (adc en dac in een).
4 kanaals in en 8 kanalen uit. Dat is een best een prima CODEC met aardige specs
Deze heeft wel spdif in (enkel optisch).

Volgens mij is de MiniDSP NanoDigi inmiddels een legacy product, dus niet meer in productie.
Als het meer dan 200-250 euro gaat worden, zou ik sowieso eerder voor een Behringer DCX2496 Ultradrive Pro gaan of iets dergelijks.
Of anders een mini computer bouwen met een goede geluidskaart.

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: di 03 aug 2021, 16:14
door Henkjan
hoe doen die HT receivers dat dan? daar kan gewoon 8 kanaaps PCM over 1 coax

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: di 03 aug 2021, 16:25
door OWC
Henkjan schreef:
hoe doen die HT receivers dat dan? daar kan gewoon 8 kanaaps PCM over 1 coax
Meer kanaals over spdif kan, maar dat is altijd met compressie.
Dit wordt puur opgelegd door de maximale bandbreedte die beschikbaar is.
Dus echt een hard limit, lossless 7.1 over spdif kan dus fysiek gewoon niet.

Tegenwoordig gaat dat allemaal via HDMI, dan heb je dat probleem niet meer

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 12:04
door satefan
One World Concepts schreef:
satefan schreef:
Ik bedoel eigenlijk beide. Mijn compaan heeft bestaande DACs (NAD), als in complete apparaten, en ik wil uiteindelijk een geintegreerde oplossing maken met DAC bordjes en versterkers bordjes (ala Purifi oid). Er is mischien een optie om een DAC/Versterker bordje in 1 te gebruiken. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze I2S aan kan, dat is nog niet helemaal duidelijk. SPDIF kan sowieso.

Als het DSP bord voor beide doeleinden ingezet kan worden zou dat zeer mooi zijn.

Groet,

Satefan
Welke NAD is dit dan precies?
Ik dacht de NAD M51 DAC - er worden er nu 2 gebruikt in een bi-amp setup.
One World Concepts schreef:
Volgens mij is de MiniDSP NanoDigi inmiddels een legacy product, dus niet meer in productie.
Als het meer dan 200-250 euro gaat worden, zou ik sowieso eerder voor een Behringer DCX2496 Ultradrive Pro gaan of iets dergelijks.
Of anders een mini computer bouwen met een goede geluidskaart.
Eigenlijk zou een zelfde idee/concept als de MiniDSP NanoDigi is een goed uitgangspunt. Een bord met dergelijke functionaliteit (digitale inputs & outputs), en dan via Sigma Studio programmeren zou goed kunnen werken denk ik.

Groet,

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: za 07 aug 2021, 0:25
door wouter
satefan schreef:
Henkjan schreef:
2e hands hypex?
Ik gebruik nu Hypex modules. Qua functionaliteit prima, maar de master-slave configuratie van de DSP heeft (te) vaak kuren.

hm, bij jou nu ook of is dat op basis van mijn ervaring? Met een week of 2 stuur ik hem retour, heb de komende 2 weken nog wel even een eindversterker nodig. Daarna is de vakantie voorbij en heb ik toch weinig tijd, en kunnen ze hem mooi nazien bij Hypex. Maar als ik lees dat jij de kuren te veel vindt ben ik benieuwd of het bij jouw ook niet stabiel is. :-s

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: za 07 aug 2021, 14:52
door satefan
wouter schreef:
satefan schreef:
Henkjan schreef:
2e hands hypex?
Ik gebruik nu Hypex modules. Qua functionaliteit prima, maar de master-slave configuratie van de DSP heeft (te) vaak kuren.

hm, bij jou nu ook of is dat op basis van mijn ervaring? Met een week of 2 stuur ik hem retour, heb de komende 2 weken nog wel even een eindversterker nodig. Daarna is de vakantie voorbij en heb ik toch weinig tijd, en kunnen ze hem mooi nazien bij Hypex. Maar als ik lees dat jij de kuren te veel vindt ben ik benieuwd of het bij jouw ook niet stabiel is. :-s
De amps draaien op zich stabiel, als je er maar niet teveel aan wijzigt. Ik heb de OEM versie van de onderdelen. Mn compaan draait met een standaard FA123 plate-amp en heeft ook erg veel gezeur tijdens het programmeren van filters etc. Kost allemaal erg veel tijd. Op zich werkt het allemaal best aardig, maar het is niet 'hufter-proof'. En dat moet het wel zijn. Met name het synchroniseren van de master & slave lijkt gewoon niet altijd vlekkeloos te werken, na het doen van aanpassingen.

Satefan

Re: Gezocht: dsp bordje met digital in+out

Geplaatst: za 07 aug 2021, 15:55
door OWC
Ja, dat is idd erg frustrerend.
Ze zijn inmiddels al vanaf 2012-2013 bezig met het DSP platform (als geheel)
Wel met verschillende hardware, maar dat hoeft van een gebruikersstandpunt natuurlijk niet echt uit te maken.

Aangezien ze gewoon een ADAU1450 gebruiken, kun je ze in theorie gewoon met Sigma Studio proggen.

Dat gezegd hebbende, mag je helaas Sigma Studio niet aanbieden voor een eindproduct.
Een eindproduct als bv een totale plate-amp, versterker, speaker enz enz

Ik ken voor de rest niet echt producten of bordjes zoals de NanoDigi die nu op de markt zijn.
Je zult dan zelf iets moeten knutselen en/of samenstellen.
Of de NAD DAC er tussenuit halen natuurlijk.