Pagina 1 van 3
kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 15:50
door snoef3
Ik denk dat ik een probleempje heb met mijn vifa unit uit de translator impact. hij rammelt alsof er kruimels in zitten en er kruipt een wit gekristalliseert spul tussen uit. zie foto.
Wie weet ik daar aan kan doen?
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 15:53
door Pjotr
Je moet de snuif daarvoor ook niet gebruiken Snoef

Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 15:55
door snoef3
Pjotr schreef:Je moet de snuif daarvoor ook niet gebruiken Snoef

is het poeder verkoopbaar denk je?
maar serieus ik weet niet wat het is.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 15:59
door Pjotr
Het houdt het midden tussen resten verpakkingspiepschuim en gewoon oxide van vochtig gestaan.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 16:07
door pappaleo
Ik heb eens een B&W unit gehad die helemaal wit uitgeslagen was van de magnesium- of weet ik wat voor oxide. De poeder viel daar ook gewoon van af.
Daar lijkt het inderdaad wel op, maar nog niet zo erg.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 16:21
door OWC
Het lijkt bijna wel alsof the lijm laag aan het ontbinden is ofzo?
Volgens de datasheet is het idd een magnesium korf.
Kan idd best zijn dat je oxide krijgt, het ziet er ook wel uit als magnesium poeder.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 16:28
door snoef3
Hoe krijg ik het open bij de spreekspoel? Want ik hoor duidelijk de korreltjes ook erin. Is het een kwestie van gewoon schoonmaken doordat het ooit vochtig is geweest (foei vorige eigenaar!) ?
Zou er lijm tussen zitten?
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 16:51
door Pjotr
Lijkt wel op oxide dan. magnesium en alu oxide is i.d.d. wit poeder, maar ook zinkoxide is een wittig poeder. Uit elkaar halen is lastig. Zit meestal goed erg verlijmd. En weer in elkaar nog lastiger! Je kunt proberen om binnenin dat schoon "te blazen" door de speaker flink te laten wapperen. B.v. door hem op zijn resonantie frequentie even flink te laten uitslaan. Er zijn het en der wel gratis toongenerator proggies op het net te vinden.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 18:45
door ray5150
Ik gebruik deze vaak om mee te testen :
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 18:55
door OWC
Online zijn er ook wel toongeneratoren te vinden.
Maar ik zou hier gewoon de compressor op zetten en met beleid even schoonblazen.
Ik weet niet precies hoe magnesium en staal met elkaar reageren?
De korf/chassis is magnesium en de poolplaten zijn van staal.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 18:58
door Kappa7
Het is ook maar de vraag of het oxideren stopt.
Vaak als het eenmaal op gang is dan blijft het wel doorgaan.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 19:19
door OWC
Als ik zo even google, lijkt het idd door corrosie te komen doordat het magnesium in contact komt met staal?

Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 19:48
door Pjotr
One World Concepts schreef:Als ik zo even google, lijkt het idd door corrosie te komen doordat het magnesium in contact komt met staal?

Ja, misschien is de magneet te sterk? Je weet het niet...
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: di 27 jul 2021, 22:03
door Henkjan
One World Concepts schreef:
Ik weet niet precies hoe magnesium en staal met elkaar reageren?
De korf/chassis is magnesium en de poolplaten zijn van staal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
moet t wel nat voor zijn geweest, blijft t metaal droog dan gebeurt er niet zo veel.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 10:51
door snoef3
ok dank allemaal:
1. oxide: ja dat lijkt me aannemelijk.
2. schoonblazen op resonantiefrequentie met toongenerator: dan zit het niet meer rond de spreekspoel en magneet maar het kan er niet uit.
3. oxideren gaat gewoon door: oei?
4. reactie van metaal met magnesium. Lijkt me niet, er is zuurstof nodig voor oxideren.
5. vocht: magnesium reageert met water tot magnesiumoxide en waterstof. Er is in de kast niets te zien dat lijkt op vochtplekken ofzo. Vocht uit de lucht misschien? gesloten kast overigens. Zijn wel oude speakers dus misschien een heel langzaam proces.
Magnesiumoxide lijkt waarschijnlijk. Maar dan: hoe krijg ik het eruit en is het schadelijk als het erin blijft zitten. En belangrijkste: wordt geluid beïnvloed?
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 11:16
door beijert
Mijn scan speaks hebben er ook last van. Gewoon in huis en niet bepaald vochtig.
Beetje behandeld met lijnolie. Of het werkt moet nog blijken.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 13:57
door OWC
Leef jij in vacuüm?
Zuurstof genoeg, daarbij bevat lucht ook vocht.
Deze speakers zijn inmiddels al wat jaren oud.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 14:07
door SARK
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 15:04
door OWC
Henkjan schreef:One World Concepts schreef:
Ik weet niet precies hoe magnesium en staal met elkaar reageren?
De korf/chassis is magnesium en de poolplaten zijn van staal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
moet t wel nat voor zijn geweest, blijft t metaal droog dan gebeurt er niet zo veel.
Klopt, maar de vocht in de lucht doet dat natuurlijk al, alleen heel erg langzaam.
Afhankelijk waar je woont
Dit is ook mijn ervaring met aluminium vs staal, zelfs bij mechanische constructies die gewoon binnen hebben gestaan.
In het geval van magnesium kan het misschien ook alleen vocht zijn?
Net zoals aluminium en staal oxideren met vocht.
Als ik zo even rondkijk, zie je nog wel heftigere voorbeelden
https://mapoulin.wixsite.com/audiobymar ... um-problem
https://www.flight-mechanic.com/corrosi ... um-alloys/
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ost5284454
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 18:54
door snoef3
One World Concepts schreef:Leef jij in vacuüm?
Zuurstof genoeg, daarbij bevat lucht ook vocht.
Deze speakers zijn inmiddels al wat jaren oud.
haha, vacuum en goed geluid

Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 19:30
door snoef3
Ik denk het niet, maar komen alle speakers tegenwoordig niet uit dezelfde fabriek in Denemarken?

Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: do 29 jul 2021, 13:00
door snoef3
nog drie dingetjes:
1 Andere speaker even uit de kast gehaald en daar is ook een begin zichtbaar.
2 Wat verder opvalt is dat de type aanduiding niet overeenkomt met wat volgens translator info erin zou moeten zitten. Nu M25WN-2 en volgens de translator info site zou dat M25 WN40 moeten zijn. Als ik google op de WN-40 krijg ik alleen maar translator -links. WN-2 geeft geen resultaat.
3 En deze heeft lijkt wil een rubber rolrand ipv foam. Als rubber stugger is en trager kan dan de bas minder strak zijn? Want iedereen heeft het over strakke bas bij translator maar ik vind het zelf tegen vallen.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: do 29 jul 2021, 23:34
door wouter
Hoi, even een linkje naar wat er onder de spider (vermoedelijk) zit:
viewtopic.php?f=4&t=15877&start=50#p1593393
En deze woofer heb ik al eens open gehaald, vrij eenvoudig:
viewtopic.php?f=3&t=18855&hilit=M25WN#p1649454
Met aceton, en kwastje en een cocktailprikker kun je de spider na doordrengen met aceton met een sateprikker rondom de korf gaan en los 'steken'.
Centreren daarna is wel iets meer uitdaging. Dat zou ik doen met muziek signaal erop en wat mini knijpers
De rubberen rand loshalen kan ook met aceton en een prikker of platte schroevendraaier.
M = magnesium korf
25 = diameter
WN = is grote magneet, anders WG
typenummer kan op bestelling zijn, dus loopt allemaal uiteen maar niet heel spannend qua verschillen lijkt mij.
Als jouw woofer in een Translator kast zat, verwacht ik dat die er ook wel in hoort aangezien de rubberen randen niet vergaan.
Wil je nog wat winnen in het laag, smeer dan lampenolie met een (papieren?) doek over de rolrand. Hiermee wordt hij waarschijnlijk weer helemaal soepel.
En tja, het laag van een Translator is hoe je het ook wendt of keert "dun", ook al zegt de folder "strak" of kritisch gedempt. Beetje dichter naar de wand kan helpen.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: vr 30 jul 2021, 17:19
door snoef3
Ik heb je posts bekeken maar ik ga dat niet zelf doen. Als je nog een klus zoekt laat maar weten.
Anders een paar goedkope donor speakers. Ik schat in dat ze in veel andere merken ook zijn gebruikt, b&o, magnat, maar welke types? Daar is vast geen overzicht van.
Overigens vind ik het laag niet dun maar wollig, het zoemt te veel. Al veel mee geschoven. Andere versterker zelfs maar toen klonk het weer erg dun, geen mooi vol geluid.
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Geplaatst: vr 30 jul 2021, 19:36
door Kappa7
Dan wordt het tijd om wat mooiers te bouwen
