Pagina 1 van 1
Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: vr 16 jul 2021, 15:07
door MTX123
Help, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Ik heb de zoekfunktie gebruikt op woorden als 2weg, monitor, boeknplank, etc, en ik verzuip werkelijk in de informatie.
Ik dacht even Eureka, bij het zien van het vast geprikte topic "2weg-monitor bouwen?; kies maar uit",
maar daar verzand ik ook hopeloos.
Wat ik zoek: een niet te moeilijk zelfbouw ontwerp voor mijn (kleine) thuis studiootje. Ik ben lekker aan het spelen op gitaren, keyboard, zing er ook af en toe bij etc.
En heb behoefte om opnames terug te luisteren en te bewerken, backing tracks af te spelen (om te oefenen), en gewoon lekker muziek te luisteren.
Nu heb ik een pc met een 2.1 setje, en de 2.1 set van mijn Yamaha Tyros2 keyboard. Allebei leuk, maar enorm gekleurd geluid.
Vanwege de beperkte ruimte zou ik het liefst voor "boekenplank" modellen gaan, niet al te groot, orde van grootte 10 liter.
Volgens mij wordt het al gauw 2weg, maar niks staat nog vast. Budget voor speakers aan 2 kanten: is 200 euro realistisch ? Ik ga ook niet dood mocht het wat meer worden
Wie kan me een zetje in de juiste richting geven ?
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: vr 16 jul 2021, 15:59
door markbakk
Je kunt eens
hier kijken. De projecten van dit zelfbouwgroepje hebben vaak nét wat andere merken drivers en de ontwerpen zijn doordacht en meestal goed gedocumenteerd. Dit voorbeeld spreekt mij aan omdat de directivity mooi in orde lijkt. En het is natuurlijk heel betaalbaar.
Hier op het forum zijn behalve in de lijst van Hans nog wel wat meer ontwerpen voorbij gekomen. Niet allemaal zo goed omschreven, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede ontwerpen zijn.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 10:10
door Da Freeze
Je kan ook op Marktplaats kijken. Daar worden veel speakers aangeboden, meestal voor weinig. Soms zijn ze defect, maar dan kan je ook nog de onderdelen vervangen. Vaak geeft mij dat een hoop voldoening.
Hieronder wat voorbeelden:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
Maar als je zelf wilt bouwen, moet je dat vooral doen. Het is namelijke erg leuk en bevredigend omdat je het zelf hebt gebouwd.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 11:04
door beijert
Moest even zoeken,
viewtopic.php?f=3&t=13258&hilit=Sassen+budget
Kant en klaar heeft bv Grundig rond de jaren 90 mooie speakers laten maken met o.a. Peerless units.
Die verdienen vaak wel een beter kastje en fatsoenlijke filter onderdelen. Het voordeel is dat je ze kan luisteren voordat je ze gaat verbouwen.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 11:40
door ray5150
Ik kan zelf de Inimini van harte aanraden. zie onderschrift.
Past ook goed in jouw budget, moet voor 250 euro te bouwen zijn.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 13:00
door pappaleo
ray5150 schreef:Ik kan zelf de Inimini van harte aanraden. zie onderschrift.
Past ook goed in jouw budget, moet voor 250 euro te bouwen zijn.
Hoe is het met je paaskuiken?
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 13:28
door John P
Je moet eerst even denken of je een actief (met ingebouwde versterker) of een passief systeem (met losse versterker) wil hebben.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 14:33
door OWC
Voor studiowerk zou ik persoonlijk iets meer willen dan een 4 inch, of daarbij tenminste een klein subje willen hebben.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: za 17 jul 2021, 16:37
door ray5150
pappaleo schreef:ray5150 schreef:Ik kan zelf de Inimini van harte aanraden. zie onderschrift.
Past ook goed in jouw budget, moet voor 250 euro te bouwen zijn.
Hoe is het met je paaskuiken?
Nog niet, ben momenteel druk bezig met het trappenhuis en overloop te schilderen.
Ik wacht nog met zagen en frezen tot de buurman naar de camping vertrokken is, die kan zo zeuren over geluidsoverlast.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: ma 19 jul 2021, 8:32
door MTX123
John P schreef:Je moet eerst even denken of je een actief (met ingebouwde versterker) of een passief systeem (met losse versterker) wil hebben.
John, waarom is dat belangrijk ? Enkel en alleen vanwege de inbouwruimte in de speakerkast, of zijn er nog andere overwegingen ?
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: ma 19 jul 2021, 9:46
door John P
een actieve monitor heeft geen scheidingsfilter maar een dsp voor de scheiding van hoog en laag. In de studiowereld worden voornamelijk actieve monitors gebruikt omdat deze direct op een interface of een mixer aangesloten kunnen worden. Je hebt wel een 230V aansluiting nodig in de buurt van de monitor. Actieve monitors hebben meestal ook een gebalanceerde ingang zoals gebruikelijk in de professionele audiobizz.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: ma 19 jul 2021, 11:02
door ray5150
John P schreef:een actieve monitor heeft geen scheidingsfilter maar een dsp voor de scheiding van hoog en laag.
Dat lijkt me geen automatisme. volgens mij zijn er nog zat modellen met een analoog actief filter voor de eindtrappen in de handel te verkrijgen.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: ma 19 jul 2021, 11:39
door pappaleo
MTX123 schreef:Vanwege de beperkte ruimte zou ik het liefst voor "boekenplank" modellen gaan, niet al te groot, orde van grootte 10 liter.
Volgens mij wordt het al gauw 2weg, maar niks staat nog vast. Budget voor speakers aan 2 kanten: is 200 euro realistisch ?
Heren....
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: ma 19 jul 2021, 12:23
door Bean
Dit is wel een goeie tip hoor. Heb deze in Hengelo gehoord en dat was gewoonweg erg goed!
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: di 20 jul 2021, 17:19
door MTX123
Leuk, bedankt !
Ik ben het topic eens aan het doorspitten, leuk leesvoer, en zeker een leuk beginners project.
Zou zo maar kunnen dat dit hem gaat worden

Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: di 20 jul 2021, 18:02
door OWC
Al het een tikkeltje groter mag zijn, kan zoiets wel in 12-14 liter BR
viewtopic.php?f=59&t=28514
Het originele concept is gesloten, maar dat maakt voor het filter niet heel veel uit.
Tov van de Visaton zou SB Acoustics wel tegenwoordig mijn voorkeur hebben.
Je krijgt veel meer kwaliteit voor het geld.
Weet niet of daar al voorbeelden van zijn.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: di 20 jul 2021, 22:37
door jvenema
Een gemakkelijk pakket, voor niet veel, met best goede reviews is:
https://www.soundimports.eu/nl/c-note.html
Heb zelf ook wel eens de "Dayton Audio ND25FW-4" tweeter gebruikt en dat is best een leuk ding voor dat geld.
Bij de kit is het wel handig om binding posts en crossover PCB mee te bestellen. Maar als je een mailtje stuur dan hoor je wel wat je eventueel nog extra bij de kit zou moeten bestellen om het helemaal compleet te maken.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: wo 11 aug 2021, 16:11
door MTX123
Op de website van Soundimport staan ook idd een aantal interessante projectjes, en zelfs met MDF pakket. Dan wordt het helemaal KZD (Haagse afkorting voor Kakke Zonder Douwe).
In één van de topics werd ook gesproken over de uitgaven van Elektor Audio Special 1 t/m 5, daar staan ook diverse bouwontwerpen in. Alleen van wat oudere datum, dus mogelijk wordt de verkrijgbaarheid van de drivers een issue..
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: do 12 aug 2021, 14:59
door Hans Nootdorp
Ik heb voor jou even de monitors van het monitoroverzicht gesorteerd op kastvolume (liters).
De kolom 20logVd geeft aan welke potentie de woofer heeft voor het laagweergave (max. volume). Dit omdat jij er ook wel gitaar over speelt.
Ergens is 0 dB aangenomen (TwentyTwenty). Pmax van de overige woofers zijn daaraan gerelateerd. -4 dB is dus 6 dB harder dan -10 dB.
Dit zijn alleen de monitors uit die lijst onder € 500.
Als je 15 liter acceptabel vindt, kan de CT-248 en de Een Seas vrij hard in het laag (-4 dB).
Ik weet dat de Tovej ook vrij klein is, maar daarvan heb ik (nog) geen preciese maten. Deze heeft ook een aardige woofer die voor jouw toepassing waarschijnlijk wel bruikbaar is.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Re: Compacte (2 weg ?) monitor speakers voor studiootje
Geplaatst: ma 18 okt 2021, 5:51
door MTX123
Hans Nootdorp schreef:Ik heb voor jou even de monitors van het monitoroverzicht gesorteerd op kastvolume (liters).
De kolom 20logVd geeft aan welke potentie de woofer heeft voor het laagweergave (max. volume). Dit omdat jij er ook wel gitaar over speelt.
...
Bedankt Hans !
Dat helpt zeker om wat gerichter te zoeken.
Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd, maar ik speel geen gitaar over een monitor setje, ik heb een aparte gitaarversterker.
Wel wil ik een backingtrack kunnen horen, terwijl ik speel. Dat gaat nou via een Logitech 2.1 setje, maar de bedoeling is dat daar deze monitortjes daarvoor ga gebruiken.
Inmiddels heb ik alvast een kitje besteld ,
https://www.soundimports.eu/nl/hitmaker-components.html
Omdat de tijd begon te dringen... Ik zit nl momenteel voor langere tijd in Azië en laat iedere 3 maanden een verhuisdoos met handige spullen en lekkernijen opsturen. Dat gaat via een container en duurt minimaal 2 maanden. Deadline voor de eerstvolgende doos is deze week, dus ik móest een keuze maken.
In de tussentijd kan ik de suggesties via dit forum eens op m'n gemak uitpluizen.
Ik ga simpel beginnen, en vandaar verder.
Meer nieuws over een paar maanden dus...
