Pagina 1 van 4
overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 17:02
door nooooob
hallo mensen
beginnersvraagje hier...
ik heb een cheap ass 48V voeding aan een paar TDA7293 bordjes geknoopt via een DIY spanningsdeler om +/-24V te krijgen (zie bijlage).
Zonder de bordjes geeft dit netjes +/-24V, maar met de TDA's gaat het ledje op de voeding knipperen, wat denk ik betekent dat de overcurrent of shortcut protection ingrijpt.
Welke stomme fout heb ik gemaakt?
alvast bedankt!
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 17:13
door Kappa7
Als ik je foto zo zie dan lijkt het of je sluiting hebt in de losse draden.
Misschien die eerst eens los halen en netjes aansluiten.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 17:37
door nooooob
bedankt voor de reactie Kappa, voor de zekerheid nog eens geprobeerd en dit is helaas niet het probleem...
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 18:07
door OWC
Ik moest het even twee keer lezen, maar je heb een enkele +48 voeding, waar je vervolgens "symmetrische spanning" uit wilt halen middels een spanningsdeler? (wat dus niet echt symmetrisch is)
Ik denk dat het daar vooral fout gaat.
Is daarnaast de TDA chip netjes gescheiden van het koelblok, of ziet die er direct op?
Ik zie namelijk aan de rechterkant ook nog een ander bordje.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 19:18
door nooooob
OWC: het bordje aan de rechterkant is het andere TDA bordje (beide zijn mono).
De chip zit afgezien van wat pasta direct op het koelblok.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 19:58
door Pjotr
Dat gaat dus niet zomaar. Die TDA wil echt twee aparte 24V voedingen zien met een gemeenschappelijke ground. Eentje voor de +24V en eentje voor de -24V. Of het hij moet specifiek voor enkelvoudige voeding geconfigureerd zijn. Maar daar ziet het niet naar uit.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 20:21
door nooooob
bedankt Pjotr, uit nieuwsgierigheid: waarom werkt dat hier wel?
https://youtu.be/Mk8TN9OjywM
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 20:30
door Ah!buis
Pjotr schreef:Dat gaat dus niet zomaar. Die TDA wil echt twee aparte 24V voedingen zien met een gemeenschappelijke ground. Eentje voor de +24V en eentje voor de -24V. Of het hij moet specifiek voor enkelvoudige voeding geconfigureerd zijn. Maar daar ziet het niet naar uit.
Zo te zien (schema inwedige IC) is er nogal verschil in de stroom voor de +Vs en -Vs (naar massa) en dus idd niet geschikt voor enkelvoudige voeding.
Ook oppassen met de chips op het koelblok, dan zit die nml via de chip aan de min-voeding (pin nr.8 )
Anne
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 20:34
door Pjotr
Zoals Anne al aan geeft: Het is nogal specifiek IC afhankelijk. Het werkt alleen goed bij kleine vermogens en als de biasstroom van +V en -V van het IC gelijk is.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 20:42
door OWC
Dat is een totaal andere versterker chip?
Wellicht kan het wel, maar dan hebben we eerst iets van een schema nodig van het bordje.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 21:11
door nooooob
helder folks, bedankt!
ik zal eens kijken of ik een schema'tje kan vinden
Re: overcurrent protection
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 21:38
door nooooob
bordjes lijken erg op bijgevoegd schema
de mijne hebben nog een gelijkrichter brug, maar die gebruik ik niet
Re: overcurrent protection
Geplaatst: do 08 jul 2021, 11:45
door ray5150
Wat is het bezwaar om niet "gewoon" een transformator te gebruiken ?
Re: overcurrent protection
Geplaatst: do 08 jul 2021, 11:56
door Henkjan
Re: overcurrent protection
Geplaatst: do 08 jul 2021, 12:58
door Ah!buis
Als je goed luistert, no DC-load to ground !
En dat is met TDA7293 wel het geval, maar het datablad vermeld niet hoeveel
Een hulpschakeling die een kunstmatige nul maakt met voldoende fut is ook wel te maken, zal wel wat te moeilijk worden
Anne
Re: overcurrent protection
Geplaatst: do 08 jul 2021, 18:48
door nooooob
Ray: goede vraag, mijn uitgangspunt was: cheap ass

HenkJan: leuk artikeltje, bedankt! ik ga me er eens in verdiepen
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 11:59
door Ah!buis
nooooob schreef:Ray: goede vraag, mijn uitgangspunt was: cheap ass
De oplossing van in het filmpje op tjoeptjoep met de twee 1k weerstanden (2W) kun je wel proberen, er gaat niks stuk.
Vermoedelijk wordt het midden, wat de massa wordt, niet helemaal het midden.Ideaal is de 48V splitsen in 24-24 maar dat zal hier vermoedelijk niet zo zijn.Je krijgt eerder iets van 22-26, met als gevolg dat 't wel werkt maar met minder uitgangsvermogen.
Anne
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 12:54
door Pjotr
Ah!buis schreef:nooooob schreef:Ray: goede vraag, mijn uitgangspunt was: cheap ass
De oplossing van in het filmpje op tjoeptjoep met de twee 1k weerstanden (2W) kun je wel proberen, er gaat niks stuk.
Vermoedelijk wordt het midden, wat de massa wordt, niet helemaal het midden.Ideaal is de 48V splitsen in 24-24 maar dat zal hier vermoedelijk niet zo zijn.Je krijgt eerder iets van 22-26, met als gevolg dat 't wel werkt maar met minder uitgangsvermogen.
Anne
Zie
viewtopic.php?p=2006581#p2006581 Anne....
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 14:14
door Ah!buis
Pjotr schreef:Ah!buis schreef:nooooob schreef:Ray: goede vraag, mijn uitgangspunt was: cheap ass
De oplossing van in het filmpje op tjoeptjoep met de twee 1k weerstanden (2W) kun je wel proberen, er gaat niks stuk.
Vermoedelijk wordt het midden, wat de massa wordt, niet helemaal het midden.Ideaal is de 48V splitsen in 24-24 maar dat zal hier vermoedelijk niet zo zijn.Je krijgt eerder iets van 22-26, met als gevolg dat 't wel werkt maar met minder uitgangsvermogen.
Anne
Zie
viewtopic.php?p=2006581#p2006581 Anne....
Och ja, was ik al weer vergeten
Dat die voeding gaat knipperen zal dan wel door de extra elcos komen, te grote startstroom.
Anne
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 14:42
door OWC
Dat kan idd ook nog.
Zulk soort voedingen mogen vaak maar maximale capaciteit hebben. Staat meestal in de datasheet.
Als de voeding volledig geïsoleerd is (zal wel moeten), kun je er ook twee nemen en op die manier symmetrische voeding maken.
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 20:26
door nooooob
Dat bracht me op het idee om de elco’s van de spanningsdeler (4k7) af te halen en alleen de elco’s van de TDA (2k2) te gebruiken. Waarbij ik de gelijkrichter op de TDA over sla. Helaas, zelfde probleem...
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 22:41
door nooooob
Ook geprobeerd: de - van de voeding op de 0 van de TDA en de + op de +. Zelfde probleem.
Als ik nu 2 van deze voedingen zou hebben, met de + van die andere voeding op de 0 van de TDA en de - op -, dan zou de eerste voeding hetzelfde aangesloten zijn als ik deze situatie. En zou het probleem dus nog steeds bestaan, toch?
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 22:55
door Ah!buis
Dat is wel raar, heeft die TDA ooit gewerkt ? En kan die voeding wel iets anders, een dikke weerstand bijv., voeden zonder op tilt te slaan ?
Anne
Re: overcurrent protection
Geplaatst: vr 09 jul 2021, 23:30
door nooooob
Voeding doet het wel, heb er n gloeilamp op laten branden.
Bordjes weet ik niet, want geen voeding

Hmm, ik zie dat ze maar 32 V mogen krijgen
Re: overcurrent protection
Geplaatst: za 10 jul 2021, 0:22
door MarcelvdG
Als ik het goed begrijp, wordt die voeding nu nog belast met 2,2 mF (2200 uF): op elk versterkerprintje zitten twee elco's van die waarde min of meer in serie en er zijn twee van die versterkerprintjes. Misschien is 2,2 mF al te veel voor de voeding.
Als je een verzameling dikke elco's met een werkspanning van > 48 V hebt, zou je kunnen kijken hoeveel je zonder problemen aan de voeding kan hangen. Proberen een datasheet van de voeding te vinden op internet kan natuurlijk ook.
Je kunt de elco's op de versterkerprinten wel wat verlagen, maar ze kunnen niet al te klein gemaakt worden aangezien de retourstromen van de luidsprekers erdoor moeten. Misschien kan 470 uF nog net.