Pagina 1 van 4

Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 11:24
door toetertje
Vorig jaar heb ik mijn printen, met losse onderdelen verkocht aan Erik.
Ik zag het toen niet zitten er mee aan de slag te gaan, en had op dat moment ook niet
echt het budget om de rest van de materialen aan te schaffen om de versterker af te bouwen.

Nu, via een hele mooie aanbieding heb ik de printen, inmiddels volledig bestukt, weer terug
gekocht, en heb ik daar 2 mooie trafo,s bij gekregen, en een modushop kast overgenomen.
Erik, nogmaals bedankt voor de mooie deal. :proost:

De planning is, om de modules eerst aan een luistertest te onderwerpen, voor dat ik ze definitief
in de kast ga bouwen. Maar Lichamelijk en geestelijk loopt het hier niet erg lekker, dus het zal wat moeite kosten. =P~
Foto's volgen.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 12:00
door toetertje
Deze dus...

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 12:42
door Pjotr
Dapper hoor! Veel succes er mee en met geduld kom je een heel eind :bakkie:

Je kunt de modulen niet zo maar los testen. Ze moeten beslist tegen de wand van de kast gemonteerd zijn voor de nodige koeling. En ook voor de test een beetje koelpasta er tussen doen...

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 13:09
door toetertje
Nee, dat van die koeling begrijp ik. :D
Over de koeling moet ik ook nog even nadenken, hoe ik dat in de kast ga doen.
Misschien de printen draaien, en het frontpaneel als koeling gebruiken, of is dat een heel slecht idee?

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 13:17
door Pjotr
Maakt allemaal niet veel uit. Echt veel koeling is niet nodig, de wanden zijn genoeg. Het is ook van belang dat je de bedrading zo kort mogelijk houdt en met name waar veel stroom loopt: Dus trafo's zo dicht mogelijk bij de printen o.a. En signaal draden uit de buurt van power/speaker enz. Laat daar meer je lay-out van af hangen. Kijk ook even bij Dre zijn CA bouwsel. Die heeft het ook in zo'n modukast zitten.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 13:52
door Shadow
ik zou de trafo's naast elkaar zetten, voedingen ernaast en versterkers tegen de zijwand, dan zitten ze maximaal verwijderd van de trafo's. ik heb 1 CA versterker waar dat niet zo is en die geeft (misschien door de AFDAC) toch wat geluid bij in en uit schakelen. De versterker met de trafo's maximaal weg van alles is stil bij schakelen - altijd.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 14:17
door toetertje
Ik kan nog alle kanten op, dus plaatsing in overleg. O:)
Deze zijwanden zijn alleen blik, dat zou dan al genoeg zijn?
Eerst maar even achter zekeringen, en bevestingsclips voor de lm's aan.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 14:22
door Pjotr
Nee dan niet. Is het wel een modu kast dan? Bij mijn weten zijn die met dikke alu zijprofielen. Dan kun je i.d.d. beter de voorkant voor de kloeling nemen.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 14:38
door jvenema
Of misschien een dikke alu plaat er aan de binnenkant tegen de zijkant aan zetten? Misschien is er een “platstaf” van de juiste breedte, die bestel je dan in de juiste lengt, dat kost niet giga veel. B.v. platstaf 60mm breed en 5mm dik en 300 mm lang twee keer is nog geen 10 euro (+ verzend). Dikker als 5 mm is ook te krijgen en ook 70 mm beed etc. Is maar even een voorbeeld.

Ik zie niet precies hoe de constructie van de kast in elkaar steekt, maar als de hoogte toevalig goed uitkomt, dan is misschien de komplete zijkant te vervangen door een dikke alu plaat. Hangt een beetje van de situatie af en of je misschien zelf ook draad kan tappen.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 14:43
door toetertje
Inderdaad wel een modu, model pessante geloof ik. Is dezelfde als ik gebruikt heb voor mijn andere lm.
Die met die dikke aluminium zijkanten is de Galaxy.
Hmm, het eerste obstakeltje dus. Zal ik alles weer op de plank gooien? :-k

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 15:04
door Pjotr
Weer opgeven? Ben je Betoeterd ??????????????? Dat dikke alu strip tegen de binnenkant van de zijwanden schroeven/lijmen is een goed idee: https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... tstaf.html Zou dan wel 8mm dik nemen. alu geleidt de warmte nou ook weer niet zo goed. En zo breed dat de schroeven van deksel en bodem nog passen. Nieuwe zijwanden gaan maken lijkt mij nu ook weer nodeloos veel werk.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 15:09
door OWC
Je kunt ook voor de meer traditionele manier gaan, zoals Marantz, Denon, Onkyo, Rotel en al die anderen het doen, koelblok binnen in de kast, bij de ventilatie roosters.
Daar is ruimte zat voor, paar L-brackets eraan van nog geen euro.

Eventueel trek je een oude defecte versterker van marktplaats af en haalt het koelblok daaruit.
Vaak kost dat nog geen 10-15 euro. (nieuwe koelblok is duurder :lol: )

Anders zoiets ofzo; https://www.tme.eu/en/details/sk47_75_s ... lektronik/
Ik ken de exacte dimensies van de kast niet, maar er vast iets te vinden dat past.
Ook wel iets dat eventueel kleiner is.
(wazig genoeg is bv 2 x 200mm goedkoper dan 1 x 300mm )

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 15:26
door John P
Heeft Shadow geen handeltje meer?

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 15:44
door Kappa7
Een extra plankje tegen de zijkant lijkt me toch echt het makkelijkst.
Dat plankje kun je mooi ook gebruiken om te teste buiten de doos zo dat je nog goed toegang hebt tot de print.
Als je de plek dan gelijk goed uitmeet kan je die zo laten zitten en later de print met plank en al in het doosje monteren.
Zo doe ik dat over het algemeen zelf ook altijd.
Het gefrommel met isolatoren en pasta gaat dan ook een stuk makkelijker.
Voordeel van het gebruik van je zijkant is dat je de helft van de warmte al gelijk uit je kast hebt.
Met een profiel in je kast moet je 100% van je warmte zien kwijt te raken.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 16:03
door ray5150
Ik zou gebruik maken van de frontplaat. zo te zien is die 10 mm dik aluminium.
Mooiste is dan om de gaten "blind" te boren en te tappen. maar daar zijn wel de juiste spullen voor nodig om dat netjes te doen.
(met blind bedoel ik dus dat het gat aan de binnenzijde een mm of 6 a 7 diep is, en je het dus niet aan de buitenkant ziet.)

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 17:45
door erik1977
Heb je de koelprofielen van die andere LM niet nog liggen?

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 18:37
door toetertje
erik1977 schreef:
Heb je de koelprofielen van die andere LM niet nog liggen?
Die heb ik nog wel liggen, maar die wil ik vooralsnog even compleet houden.
Maar, misschien om eerst te testen wel een idee.

Het frontpaneel is misschien wel een optie. Een paar gaatjes boren en tappen, is het probleem niet.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 19:32
door Pjotr
Belangrijkste is om de verbindingen tussen trafo en gelijkrichterbordje zo kort mogelijk te houden. en zeker tussen gelijkrichtrebordje en amp print! Beetje fröbelen met de printen op ware grootte uitkeknipt van papier kan soms helpen.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 19:38
door ray5150
toetertje schreef:
Een paar gaatjes boren en tappen, is het probleem niet.
:yeah: :goedzo:

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 19:42
door OWC
Waarom moet verbinding tussen voeding en amp zo kort mogelijk?
10-15cm hoeft niet echt een probleem te zijn.

Van de trafo tot de voeding kan ik nog wel inkomen.
Hoewel dat ook nog wel meevalt wanneer je die goed twist.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 20:57
door Pjotr
[quote="One World Concepts"]Waarom moet verbinding tussen voeding en amp zo kort mogelijk?
10-15cm hoeft niet echt een probleem te zijn.

Van de trafo tot de voeding kan ik nog wel inkomen.
Hoeft niet, kan wel.

Maar laten we toeter nu maar niet gaan vermoeien met een cursus versterkers ontwerpen.

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 21:07
door toetertje
Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
Waarom moet verbinding tussen voeding en amp zo kort mogelijk?
10-15cm hoeft niet echt een probleem te zijn.

Van de trafo tot de voeding kan ik nog wel inkomen.
Hoeft niet, kan wel.

Maar laten we toeter nu maar niet gaan vermoeien met een cursus versterkers ontwerpen.
Nee, doe dat maar niet, het is zo al lastig genoeg. :-"

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 21:31
door OWC
Snap ik, ik wilde er alleen mee zeggen dat het niet mega precies komt, mocht dat bv moeilijkheden opleveren.
That's all ;)

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: do 01 jul 2021, 11:30
door toetertje
Moet ik met het monteren van de lm's op het koelprofiel nog rekening houden met isolatie, of is de lm zelf geisoleerd?
Deze vraag ook even i.v.m. het monteren van 2 lm's op 1 koelprofiel.
En welke zekeringen horen er op de voedingsprinten?

Re: Zba ca poging 2.

Geplaatst: do 01 jul 2021, 11:44
door Pjotr
Als er aan de achterkant van de LM zwart plastic zit, en zo te zien op de foto is dat zo, dan hoeft er geen extra isolatie tussen. Wel koelpasta. Die pasta dient alleen om de resterende lucht te verdrijven! Doe er dus niet te veel tussen, maar ook niet te weinig. Iets ter grootte van 2 rijstkorrels is genoeg. Zekeringen waren meen ik 3,15A traag. Maar dat weet Knuisje precies.