Pagina 1 van 2
Volumio
Geplaatst: di 29 jun 2021, 16:30
door ToTo
Ben volumio aan het testen op een pi 3b.
Het uitschakelen via de app op mijn tablet werkt niet?
En is het mogelijk het volume te regelen met de app?
Re: Volumio
Geplaatst: di 29 jun 2021, 20:41
door wdd
Ik gebruik volumio ook op een pi3b en heb "Sound@Home" op mijn android telefoon. Hiermee kan je het volume regelen met de volumeknoppen van de telefoon, uitschakelen kan ook via een van de knoppen (rechts boven denk ik).
Re: Volumio
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 7:46
door ToTo
Ook met sound@home lukt het beide niet
Re: Volumio
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 16:39
door ToTo
En DSF bestanden weergeven loopt niet fijn
Re: Volumio
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 16:45
door Kappa7
Is daar zo een framboos ook niet een beetje te ligt voor?
Als deze dan ook nog een op een lokale schijf staan heeft deze best wel veel te doen.
Komen de bastanden van en NAS dan is het wel beter te doen.
En volume regelen daarvoor moet je aangeven dat je die wil gebruiken.
Deze zal standaard wel uit staan zo dat je de volumeregelaar van je versterker gebruikt.
En wat ook nog voor belang is voor het weergeven van DSF bestanden, kan je dac dat wel aan of moet alles terug worden geconverteerd naar PCM?
Re: Volumio
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 17:15
door ToTo
Volume regeling gevonden.
Dac is zeker geschikt!
Bestanden staan inderdaad op een externe harde schijf.
Uitschakelen nog niet gevonden, en dsd weergave is zeker een dingetje
Re: Volumio
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 17:21
door Kappa7
Je zou eens kunnen testen met de bestanden op een netwerk drive (andere PC in het netwerk) of dat wel beter gaat.
En voor DSD geen volume regeling gebruiken dat kan namelijk niet als het echt DSD is.
Dan is er eerst een omzetting nodig naar PCM daar kan dan gerekend worden dat kost wel wat reken werk.
Re: Volumio
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 18:47
door wdd
Pi uitschakelen met sound@home : rechts boven staan 3 punten (vierkantjes) hieronder zit de uitschakelfunctie
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 13:27
door FR_Aad
Zondagmorgen en niets te doen.
Dus Volumio aan het proberen.De laatste versie heeft een wat strakkere interface en klinkt niet verkeerd. (De menubalk links is nu verborgen)
Draait hier nu op een ThinClient met een Atom. Een leuk DAC-je erbij en klaar.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 13:43
door satefan
In de Playback settings van Volumio ook even de resampling & volume-control etc. uitschakelen. Dat maakt hier enorm veel uit inzake weergavekwaliteit. Mocht je een USB DAC hebben is dit de moeite waard om aan te sluiten op de mediaplayer. Een Topping of zo

Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 13:54
door FR_Aad
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.
Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 14:08
door pappaleo
FR_Aad schreef: ↑zo 23 okt 2022, 13:54
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.
Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Nu wil het geval dat ik onlangs een respectabele dac op mijn hypex ncore heb aangesloten en: brom.
Bleek uiteindelijk te liggen aan de interlinks. RCA naar XLR. Wat je daarvan bij normale zaken koopt is vrijwel allemaal verkeerd aangesloten.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 14:22
door FR_Aad
Straks eens kijken hoe dat bij mij zit. (volgens mij met RCA-RCA??)
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 14:28
door Pjotr
Of je gebruikt ze verkeerd. RCA <--> XLR heb je in 3 smaken: 1/ RCA-0ut --> XLR-in. 2/ RCA-in --> XLR-out. Die laatste is er ook weer in 2 verschillende smaken. Zijn allemaal verschillend.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 14:32
door pappaleo
Het is dus situatie 1. De dac heeft een RCA uitgang en de Hypex heeft XLR in.
Een van de gebalanceerde signaalkabels moet aan de bron(RCA) zijde aan massa worden verbonden. Bij de meeste kabels die je kant en klaar koopt gebruiken ze een enkele ader en wordt de afscherming (massa) al aan de XLR kant aan een van de signaalpennen verbonden.
En dan krijg je een leuke bromantenne.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 15:03
door Pjotr
Welnee, is niet anders dan van Cinch naar Cinch. Als dat zo bromt zit het bij de XLR in de kast verkeerd.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 19:01
door satefan
FR_Aad schreef: ↑zo 23 okt 2022, 13:54
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.
Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 19:04
door ds23man
Pjotr schreef: ↑zo 23 okt 2022, 15:03
Welnee, is niet anders dan van Cinch naar Cinch. Als dat zo bromt zit het bij de XLR in de kast verkeerd.
Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven een XLR verkeerd aangesloten heb, Leo heeft mijn 4 kanaals Ncore.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 19:05
door Pjotr
Wat bromt ie dan?
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 19:29
door ds23man
Verkeerd kabeltje?
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 19:34
door satefan
satefan schreef: ↑zo 23 okt 2022, 19:01
FR_Aad schreef: ↑zo 23 okt 2022, 13:54
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.
Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.
Deze welteverstaan:
https://www.soundimports.eu/en/pac150.html
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 20:45
door pappaleo
Zonder kabel is ie volkomen stil. Met kabel (aan de bronkant los) bromt ie hard. Kabel met lage impedantie afgesloten aan de bronkant is ie weer stil. Aan de bronkant een apparaat met een wat hogere impedantie aangesloten bromt ie heel zachtjes.
Ergo: Kabel aan de verkeerde zijde geaard (dit is ook gecontroleerd). Ik heb van de week een paar goede kabels, geen probleem dus.
Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 20:46
door pappaleo
ds23man schreef: ↑zo 23 okt 2022, 19:04
Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven een XLR verkeerd aangesloten heb.
Ik zou voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Ik heb nog ergens fotobewijs.

Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 21:02
door pappaleo
Ik heb een soortgelijke kabel. Alleen heeft die een enkele kern en zit pootje 1 direct met pootje 3 verbonden in de XLR plug.
Als je een dubbele kern gebruikt en de draad aan pootje 1 helemaal in de cinch plug aan massa verbind, dan meet die kabel galvanisch hetzelfde, alleen pakt ie dan veel minder bromstoring op.

- Zo moet het niet.
Sorry voor de OT

Re: Volumio
Geplaatst: zo 23 okt 2022, 21:11
door Pjotr
Dat moet dan niet zo maar zo:
Pin1 doorverbinden met Pin3 en daaraan ook de afscherming.
Pin2 is de signaaldraad
Dat geldt dus voor een XLR input! Zols bij je NCore versterker.
Voor een XLR ouput moet je doorgaans Pin3 open laten. Alleen bij een zwevende gebalanceerde bron moet je Pin3 met Pin1 verbinden.