Pagina 1 van 5
2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 9:56
door bart Luyckx
BLOG van mijn eerste zelfbouw project.
Het begon zo'n 1,5jaar geleden.
Na vele jaren (moeten er al meer dan 20 zijn) genoten te hebben van mijn Monitor Audio studio 6 (kleine broer van de legendarische studio 20). Had ik deze van de hand gedaan. Ik had nog een paar MA studio 2se die ik als voordien als surround gebruikte die nog dienst konden doen. Prachtige speaker die ik zeer nooit weg ga doen. Dat staat nu al vast zeker nu ik spijt heb van de verkoop van de MA studio 6.
Als versterker had ik jaren de ARCAM alpha 10. 100W per kanaal, 25A max 800VA transfo altijd genoeg power en speelt ook heel goed maar ook die ging over de toonbank en werd vervangen door een sugden A21SE.
Een klasse A versterker is toch iets anders dan een klasse AB. Al snel had ik de indruk dat de speakertjes niet het volle potentiel van de versterker naar voor kon brengen. Speelt ongelofelijk goed, gedetaileerd, mooi stere beeld en met ondersteuning van de REL eigenlijk wel TOP niveau. Maar toch...we willen er alles uitpersen
Dus ik op zoek naar een speaker die die laatste %-en kon brengen. Veel lezen veel gaan luisteren, wikken en wegen...
Conclusie van dit alles...commercieles speaker die me kunnen bekoren en een meerwaarde bieden kosten al snel 3000-5000 euro toch veel geld.
Wat met zelfbouwen? Bah waarom niet...kan toch niet zo moeilijk zijn. Kastje, crossover en 2 drivers erin...klaar.
Ok daar kunnen we iets mee, even dat dieper onderzoeken...
Na veel lezen en bestuderen kwam al snel de ontnuchtering maar vooral de bewondering

voor speakerbouwers en de complexiteit die ermee gepaard gaat.
Na een jaar zelfstudie heel wat slimmer geworden en nog altijd volle moed. (alhoewel die af en toe in de schoenen zakte tijdens dit process)
Nu dus tijd om in het diepe te springen en mijn eerste zelfbouw aan te vatten.
De eerste moeilijkheid .... geen gereedschap.

Daar het de bedoeling is om een speaker te maken die mijn huidige overtreft gaat het vermoedelijk bij 1 build blijven waarna ik weer jaren van kan genieten. Dus grote investeringen zijn uit den boze. We willen tenslotte niet aan het totale bedrag komen van een commerciele speaker.
De tweede moeilijkheid...geen werkplaatst. Alhoewel ik in een ruim appartement woon, ruimte voor speakers te bouwen heb ik niet.
Via een zoektocht op het web kwam ik uit op een werkplaatst is waar je aan houtbewerking kan doen. Hout aangekocht, kastonwerp uitgedokterd en we kunnen aan de slag.
Na een dagje arbeid waren de panelen gezaagd. Had wel wat voeten in de aarde, de zaagmachine was niet goed uitgelijnd als beginner twijfel je snel aan jezelf en niet aan de machiene.
Thuis in de badkamer (tegelmuur staat 90gr tov tegelvloer, mits wat correctie) de panelen in elkaar gelijmd en afgeschuurd.
So Far So Good

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 10:06
door Leeuwarden
Je gaat als eerste speaker een eigen ontwerp maken? Respect daarvoor en heel veel succes dat je er voor kiest om dat pad te bewandelen. Niet de eenvoudigste keuze.
Als je van een Arcam naar een Sugden gaat dan maakt het niet meer in wat voor klasse die Sugden speelt. Al zal het klasse Z zijn, Sugden maakt gewoon erg mooie versterkers...
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 10:17
door bart Luyckx
Nee, Ik baseer me op een bestaand ontwerp wegens geen meetapparatuur. Zoals aangehaald ligt de focus voor mij op muziek beluisteren en ontdekken. De apparatuur die daar voor nodig is komt op de 2de plaats, maar ik wil wel een hoog niveau halen om een goede muziekbeleving te hebben.
Ik was wel al ver gevorderd met een eigen ontwerp dit in Xsim en BOXSim, maar eerder als leertraject dit om alles goed te begrijpen. Maar het zag er wel goed uit...alles was onder controle. Bafflestep, difractie, deep reverse null, etc.. Ook verschillende XO geprobeerd. De AR-XO sprak me meest aan. Mogelijks ga ik voor de huidige drivers een AR-XO maken...maar dat is toekomst muziek.
Arcam was heel goed maar Sugden is toch een stapje hoger. De Arcam had wel iets meer controle in de diep basregio.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 10:35
door bart Luyckx
ondertussen zijn de tweeters gearriveerd

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 11:56
door ray5150
bart Luyckx schreef: Had wel wat voeten in de aarde, de zaagmachine was niet goed uitgelijnd als beginner twijfel je snel aan jezelf en niet aan de machiene.
Thuis in de badkamer (tegelmuur staat 90gr tov tegelvloer, mits wat correctie) de panelen in elkaar gelijmd en afgeschuurd.
Een schrijfhaak / winkelhaak is een basisgereedschap dat eigenlijk onmisbaar is als je met hout (okee, MDF is eigenlijk veredeld karton...) werkt of als je luidsprekers bouwt. te verkrijgen voor tussen pakweg 3 en de 25 euro.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 12:23
door bart Luyckx
-
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 12:37
door John P
Heb je een linkje naar het ontwerp?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 12:38
door bart Luyckx
ray5150 schreef:bart Luyckx schreef: Had wel wat voeten in de aarde, de zaagmachine was niet goed uitgelijnd als beginner twijfel je snel aan jezelf en niet aan de machiene.
Thuis in de badkamer (tegelmuur staat 90gr tov tegelvloer, mits wat correctie) de panelen in elkaar gelijmd en afgeschuurd.
Een schrijfhaak / winkelhaak is een basisgereedschap dat eigenlijk onmisbaar is als je met hout (okee, MDF is eigenlijk veredeld karton...) werkt of als je luidsprekers bouwt. te verkrijgen voor tussen pakweg 3 en de 25 euro.
Inderdaad gebruik ik ook.....dus bij controle van het paneel was het niet 100% correct. Nieuw paneel zagen en terug hetzelfde. Machine nameten en voila....fout gevonden.
In de badkamer had ik de muur met winkelhaak gecontroleerd. Stond ietsie pitsie over de 90graden met wat correctie exact op 90 graden kunnen brengen vooraleer de panelen in elkaar te lijmen.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 13:40
door OWC
Beetje afhankelijk van het budget, maar tegenwoordig kun je hout ook online bestellen en dan zagen ze het heet netjes voor je.
Dan heb je geen werkplaats nodig

Wellicht een tipje voor de volgende keer.
Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, maak je een bestaand ontwerp na (zo ja, welke?) of wil je het filter ook zelf gaan maken?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 14:20
door bart Luyckx
One World Concepts schreef:Beetje afhankelijk van het budget, maar tegenwoordig kun je hout ook online bestellen en dan zagen ze het heet netjes voor je.
Dan heb je geen werkplaats nodig

Wellicht een tipje voor de volgende keer.
Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, maak je een bestaand ontwerp na (zo ja, welke?) of wil je het filter ook zelf gaan maken?
Klopt. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Hoekjes zijn toch fragiel bij verstekzagen en kunnen gemakkelijk beschadigt raken bij transport. Ook moest er een uitsparing aangebracht worden voor afneembaar voor en achterpaneel
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 14:30
door OWC
bart Luyckx schreef:One World Concepts schreef:Beetje afhankelijk van het budget, maar tegenwoordig kun je hout ook online bestellen en dan zagen ze het heet netjes voor je.
Dan heb je geen werkplaats nodig

Wellicht een tipje voor de volgende keer.
Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, maak je een bestaand ontwerp na (zo ja, welke?) of wil je het filter ook zelf gaan maken?
Klopt. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Hoekjes zijn toch fragiel bij verstekzagen en kunnen gemakkelijk beschadigt raken bij transport. Ook moest er een uitsparing aangebracht worden voor afneembaar voor en achterpaneel
uitsparingen ed kunnen ze evt ook doen.
Hoekjes zijn idd fragiel, maar de ervaring is wel dat het meestal goed gaat, en wanneer er toch beschadigingen zijn, je gewoon nieuwe opgestuurd krijgt.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: di 29 jun 2021, 17:25
door jvenema
Inderdaad had ook eens een paar beschadigde verstek kanten, foto opgestuurd en zonder problemen werden nieuwe opgestuurd.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 16:19
door bart Luyckx
jvenema schreef:Inderdaad had ook eens een paar beschadigde verstek kanten, foto opgestuurd en zonder problemen werden nieuwe opgestuurd.
Waar heb je dit laten doen?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 16:34
door piet1955
Opmaatzagen.nl waarschijnlijk.
Troels super mini monitor is wat je gaat maken?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 17:24
door Leeuwarden
Ik laat gewoon zagen bij de plaatselijke houthandel. Prijsverschil was zo'n kleine 200 euro minder dan bij een online zagerij...
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 17:40
door bart Luyckx
Als ik naar de prijzen kijk van online zagerijen : opmaatzagen.nl ; zagenzagen.nl ; ADzaagt.nl lopen de kosten al snel op. Voor die prijs kan je een volledige afgewerkte kast van china laten opsturen. zelfs een diamond cut kast met naar uw noden gatuitsparingen...
Hier dichtbij is een CRAS Woodshop. Zij doen ook houtbewerkingen voor particulieren. Misschien wel de moeite voor volgend project
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 18:03
door Leeuwarden
Maar je wil niet vertellen welk ontwerp je maakt?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 18:10
door jvenema
bart Luyckx schreef:Waar heb je dit laten doen?
Opmaatzagen.nl Zwart v313 lekker makkelijk af te werken met blanke PU lak.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: wo 30 jun 2021, 22:34
door blissard
bart Luyckx schreef:ondertussen zijn de tweeters gearriveerd

Ik heb deze tweeters in mijn Linn Keilidh gemonteerd. Zijn werkelijk fantastische weergevers.
Ben je toevallig deze aan het bouwen?
http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: do 01 jul 2021, 19:19
door bart Luyckx
Ik bouw deze
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: do 01 jul 2021, 19:34
door OWC
Je laat ons wel in mysterie zeg;
https://sites.google.com/site/undefinit ... authuser=0
Volgens mij gaat het om de Carrera
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: do 01 jul 2021, 19:58
door bart Luyckx
Ja...sorry was niet de bedoeling.
Keuze voor deze was :
- Altijd al aluminium drivers gehad en wou nu eens papier proberen.
- Een reviewer vergeleek deze met de monitor audio studio 20se toch een referentie uit de 90's. Die was altijd al mijn droom moeilijk 2de hands te vinden want ze weten hoe goed die is.
Ondertussen is kastje ook weer wat verder opgeschoten. Afrondingen en infrezingen aangebracht. aanslag voor voorpaneel en achterpaneel moet nog gelijmd worden.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: vr 02 jul 2021, 21:40
door blissard
Leuk leesvoer voor tijdens het bouwen is op DIYAudio te vinden
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... lated.html
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... newby.html
En zo nog een paar. Wellicht ook leuk als inspiratie voor afwerking
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: za 03 jul 2021, 8:29
door bart Luyckx
Voor de afwerking heb ik al wat huiswerk gemaakt.
Kastje wordt geschilderd en front en back krijgen een fineer. Echter weet ik niet wat de beste methode is om fineer aan te brengen. Kan het met een roller en houtlijm?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Geplaatst: za 03 jul 2021, 11:45
door Henkjan
als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm