Pagina 1 van 1

Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 17:48
door democles
Kreeg een zak vol weerstanden,meten belachelijk goed,zou wel willen weten wat het zijn.
Kon het niet vinden op het net,vandaar dat ik hier vraag.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 18:10
door Pjotr
Het zijn ronde met 2 draden er aan. Lijkt mij van het type dat nog in de Спутник-1 gebruikt moet zijn.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 18:39
door democles
Top man,vintage dus :lol:
Jammer genoeg staat er geen сопротивление of резистор op. :?

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 18:44
door Pjotr
Yup. En als over 200 jaar een Democles versterker er mee opgegraven wordt, meten ze waarschijnlijk nog steeds belachelijk goed ;)

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 18:47
door democles
Jammer,wat zou het zijn ?
Koolstof,metal film of draad weerstand?
Zal kijken of ze opgloeien in het donker :hide:

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 18:56
door Pjotr
Kunt je dat beige spul er een beetje vanaf krabben en zien wat er onder zit?

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 19:01
door OpaBert
Je kan als je goed kijkt een spiraal zien lopen op de weerstand
Sluit dat iets uit ?

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 19:03
door pappaleo
Een koolweerstand. De ingesneden spiraal maakt de koolstoflaag 'langer'.
OpaBert schreef:
Je kan als je goed kijkt een spiraal zien lopen op de weerstand
Sluit dat iets uit ?
ja, een draadweerstand.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 19:15
door democles
Ja er is een soort metaalachtige spiraal,maar zou ook koolstof kunnen zijn,is in ieder geval vrij hard,
De eindkappen zijn magnetisch,dat is dan weer jammer,geen Spoetnik spul dus.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 19:23
door ray5150
Wat moet ik verstaan onder "belachelijk goed meten" ?
Een tolerantie van 0,1 % of iets dergelijks ?

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 19:35
door democles
Deze is 464 ohm en meet 463,9.
Iets van 0,02%,voor zo,n ding!
Ik denk ook kool, na het wegschrapen meet ik niks meer.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 20:00
door OpaBert
De echte manne zitten met fijn schuurpapier zo de waarde exact kloppend maken Peet

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 20:03
door democles
Dan is de beschermlaag wel weg.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 20:05
door OpaBert
Die herstellen ze weer met nagellak

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 20:28
door Pjotr
Kool is zwart toch? Lijkt mij metaalfilm dan. Vandaar dat ze zo belachelijk goed meten :) Die eindkapjes zijn bijna altijd van ijzer en meestal de aansluitdraden ook! zeker bij vermogensweerstanden. IJzer geleidt veel slechter de warmte dan koper en zo wordt voorkomen dat bij vermogensweerstanden het soldeer waarmee ze vastzitten gaat smelten.

Re: Wat is dit voor een weerstand?

Geplaatst: ma 14 jun 2021, 20:42
door democles
Bedankt,allemaal.
Ga ik dus een keer wat buizen aan knopen ,wie weet is het wat :lol:
Jammer dat ik het merk niet kan achterhalen.
De aansluit draden zijn niet van ijzer.