Pagina 1 van 4

HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 22:35
door asterduc
Deze hybride monoblokken heb ik recent aangeschaft.
Zover mij is verteld is het een bouwkit naar het ontwerp van wijlen John van der Sluis.
De naam HAWK, Audio & Techniek (magazine) en het type A50 is genoemd.

Graag had ik hier wat meer van te weten gekomen, informatie, bevindingen, een bouwbeschrijving of dergelijke zou nog mooier zijn.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 22:40
door FR_Aad

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 22:43
door Pjotr
Daarvoor moet je bij ene Jacco Dekkers op het blauwe forum (van John van Gent) zijn. Die heeft dat ding destijds ontworpen. Verder is het allemaal strikt geheim wat v.d. Sluis gebakken heeft :lol: Staan wel schema's in oude A&T maar daar staan de waarden niet bij. Anders zou het maar gekopieerd worden.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:00
door Shadow
Die bouw ik allebei in 1 zo'n kast :shock:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:02
door asterduc
Shadow schreef:
Die bouw ik allebei in 1 zo'n kast :shock:
de kast is inderdaad vooral gevuld met ... lucht :lol:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:03
door asterduc
Pjotr schreef:
Daarvoor moet je bij ene Jacco Dekkers op het blauwe forum (van John van Gent) zijn. Die heeft dat ding destijds ontworpen. Verder is het allemaal strikt geheim wat v.d. Sluis gebakken heeft :lol: Staan wel schema's in oude A&T maar daar staan de waarden niet bij. Anders zou het maar gekopieerd worden.
bedankt Peter, het zegt me niets maar zal eens googlen

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:07
door OWC
Pjotr schreef:
Staan wel schema's in oude A&T maar daar staan de waarden niet bij. Anders zou het maar gekopieerd worden.
Zoiets reverse engineeren is niet buitengewoon ingewikkeld, maar kost wel weer veel tijd.....

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:12
door asterduc
FR_Aad schreef:
met weinig zinvolle informatie :roll:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:21
door Pjotr
Zal eens wat oude A&T doorzoeken of ik wat terug kan vinden. Het blauwe forum is overigens dit https://www.hififorum.nl/

Ohw wacht even, ik zie dat Het Ene Wereld Concept het voor je gaat reverse engineeren. Kost je wel een pannenkoek ben ik bang :lol:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: di 01 jun 2021, 23:45
door OWC
Wel de A30 kunnen vinden, ik weet niet hoeveel deze twee verschillen, of dat er bv enkel wat aanpassingen zijn gedaan.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 0:09
door ray5150
asterduc schreef:
FR_Aad schreef:
met weinig zinvolle informatie :roll:
Die op de foto´s zit ook in zo´n overmatig ruime kast, zou dat dezelfde kunnen zijn ?

Ben je er nog iets mee van plan, Ed, als in verherbouwen ?
Of werken ze verder gewoon goed ?

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 0:27
door Pjotr
Ben nu ook wel benieuwd waarom je zoiets nu nog aanschaft...

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 0:54
door OWC
Ik heb zo eens naar de print zitten kijken en er zitten best wel veel gelijkenissen in tov de A30

Hier kun je nog meer info lezen;
https://web.archive.org/web/20001026094 ... 50ned.html


SRPP trap zit ook in de A30, blijkbaar nog een White Cathode follower erachter.
Dat verklaard de twee buizen.

Even meer zoeken kom je op de specs uit;
https://web.archive.org/web/20001119050 ... 50ned.html
en Engelse versie:
https://web.archive.org/web/20010418122 ... eca50.html
- The voltage amplifier of the A-50 consists of two tubes, resp. in a SRPP configuration and a White cathode follower. R2-C1 limit the bandwith to approx. 200 kHz.

- The current amplifier of the A-50 has eight fet power transistors at the output. The possible maximum peak current is around 160 Ampère. The gate voltage is stabilized by means of shunt regulators.

The power supply of the A-50. Note the resistors R56, R57, R61 and R62. Therewith the spikes originating from the silicon rectifiers are dampened. The configuration of the HIP5600 differs from the original application note. In this way the variations at the supply rail caused by the amplified musical signal is suppressed.

Specifications
maximum power at 8 Ohm = >60 Watt
maximum power at 8 Ohm//2 uF= >60 Watt
maximum power at 4 Ohm = >120 Watt
maximum power at 4 Ohm//2 uF = >120 Watt
maximum power at 2 Ohm = >200 Watt
maximum power at 2 Ohm//2 uF = >200 Watt
maximum power at 1 Ohm = >250 Watt

maximum distortion at full power -3 dB = <0,5 % (20 Hz - 50 kHz)

overshoot at 8 Ohm//2 µF = 20 %
overshoot at 4 Ohm//2 µF = 16 %

bandwith open loop at full power -3 dB = >1 Hz - 400 kHz
bandwith with input filter at full power -3 dB = >1Hz - 190 kHz
slew rate = >11 V/µs
transfer time = 0,3 µs

decrease at 1 Watt vs. 8 Ohm:
at 4 Ohm = 0,3 dB
at 2 Ohm = 1,0 dB
at 1 Ohm = 2,0 dB

distortion at 1 Watt - 8 Ohm = <0,1 % (20 Hz - 50 kHz)

sensitivity = 1,2 Volt
input impedance = 475 kOhm
DC-offset = <5 mV

All measurements at 10 kHz unless otherwise mentioned.
Distortion mainly 2nd harmonics
Eeeen een cadeautje, de schema's, wel even handig om die te bewaren in het historisch archief!
Het lijkt erop dat je een volledige bestuckte print hebt, dus de waardes zou je er zo in kunnen zetten.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 0:55
door VintageHarry
Hoe klinkt dit nu in vergelijking tot andere versterkers?

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 9:58
door asterduc
One World Concepts schreef:
Wel de A30 kunnen vinden, ik weet niet hoeveel deze twee verschillen, of dat er bv enkel wat aanpassingen zijn gedaan.
wat ik kon terugvinden is dat het verhaal begon met de A10 (een 10 W versie) in 1986.
Die werd verbeterd en noemde vervolgens A15, mk2 en mk3 in 1992.
In 1990 was er ook een A25 die in 1993 werd opgevolgd door de A30

Volgens mij is de A50 daar de opvolger van en was er later nog een A80.
Audio & Techniek is opgehouden in 1999, ik neem aan dat de A50 en A80 vanuit die tijd stammen.

In bijlage de bouwbeschrijvingen van de types A15 mk3 en A30

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:00
door ray5150
Ik vond ook nog een uitgebreid artikel van de hand van de heer van der Sluis over de A-25.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:05
door asterduc
VintageHarry schreef:
Hoe klinkt dit nu in vergelijking tot andere versterkers?
Geen idee, ik heb ze nog niet aangesloten.
Wil mij eerst inlezen en dan rustig de tijd nemen om ze te beluisteren.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:09
door Pjotr
Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:

De A10 en de A15 waren geen hybride versterkers. De A30 en de zwaardere opvolger A50 waren dat wel. Daar zorgde een ECC88 voor de spanningsversterking en een zakje fets voor de stroom. Volgens mij is het schema van de A50 ietwat anders dan van de A30.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:24
door asterduc
One World Concepts schreef:
bedankt, dat is 'm, hij komt inderdaad van APN vandaan. Met 5000 gulden was dit best wel een duur ding.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:27
door asterduc
Pjotr schreef:
Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:
oh jawel hoor Peter, inlezen en begrijpen is de beste tuning die er is. Kost niets en dan klinkt het gegarandeerd beter!

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:36
door Pjotr
Jah, maar nu kun je niet meer vergelijken: Voor het inlezen en na het inlezen :lol:

Hij was i.d.d. destijds erg aan de prijs voor een paar honderd gulden aan onderdelen. Dat vond men toen al en er zijn er volgens mij daarom niet veel van gebouwd. Overigens hang er niet minder dan 4 ohm speakers aan als je de fets heel wil houden. Nieuwe zijn vrijwel niet meer aan te komen.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:41
door OWC
Aangezien alle schema's nu aanwezig zijn, lijken me de verschillen vrij evident.
Schema van de A50 heb ik eerder gepost.


Lijkt mij nu toch meer dan genoeg informatie?
Ik weet niet wanneer deze versterker voor het laatst een revisie heeft gekregen, maar als het origineel is, mogen er wel nieuwe elcos in.

In de beschrijving van de A30 wordt verwezen naar een afstudeerproject van de A50. Referentie nummer 4 1992.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:41
door asterduc
ray5150 schreef:
Ben je er nog iets mee van plan, Ed, als in verherbouwen ?
Of werken ze verder gewoon goed ?
ik heb ze nog niet getest, probeer er eerst wat van te leren. Ik moet ook toegeven dat mijn huis vol staat met speakers maar daar zit geen enkel fatsoenlijk full range systeem bij, die zijn allemaal verkocht. Heb wel 3 systemen in aanbouw, dus daar eerst maar eens vaart achter zetten.
De interesse om ze te verbouwen in een kleine kast is er want deze zware vierkante blokken zijn alles behalve handig. Hoewel ze zeer netjes zijn afgewerkt.
Pjotr schreef:
Ben nu ook wel benieuwd waarom je zoiets nu nog aanschaft...
Waarom, waarom, ... er moet niet altijd een reden zijn :wink: .
Ze kwamen op mijn pad voorbij en ik kon ze ruilen met spullen waar ik niets meer aan had.

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:45
door OWC
asterduc schreef:
Pjotr schreef:
Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:
oh jawel hoor Peter, inlezen en begrijpen is de beste tuning die er is. Kost niets en dan klinkt het gegarandeerd beter!
Zonder grappen, maar hier zit toch wel een kern van waarheid in.
Het is toch prettiger om een stuk geschiedenis van iets te weten? Het gaat immers toch ook om de hele beleving!

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 10:52
door ray5150
Ik vind het wel een pluspunt dat er afgezien van de voeding, geen elco´s in de signaalweg van de versterker zitten.
En wat er aan condensatoren zitten lijkt me geen rommel, Wima, Audyn, Nippon Chemicon, en zo te zien Vishay.
Kan alleen het merk van de 10000 uf voedings elco´s niet goed lezen. die zouden wat dubieus kunnen zijn.