Pagina 1 van 2

Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: wo 19 mei 2021, 12:59
door timpert
Wegens fascinatie gezwicht voor het aanbod van Sander heb ik een setje TPL-150 AMT's besteld, de versie zonder hoorn. Allereerst de datasheets.

Plat:
beyma-speakers-data-sheet-amt-TPL150B.pdf
(247.83 KiB) 160 keer gedownload
Gehoornd:
beyma-speakers-data-sheet-amt-TPL150H.pdf
(336.16 KiB) 123 keer gedownload
Enig zoeken leverde op dat de "platte" versie eerder uitkwam dan de gehoornde versie. Dit document geeft het verschil weer tussen de twee.
TD-TPL.pdf
(728.37 KiB) 130 keer gedownload
De datasheet van de hoorn heeft niet alleen de grafieken in betere kwaliteit weer, maar ook polaire plaatjes. Nice!
beyma_tdtpl.pdf
(265.33 KiB) 196 keer gedownload
En die hoorn is nog steeds los te koop. Met een setje hoorns en de platte TPL-150 kan ik dus beide smaken uitproberen. Very nice!

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: wo 19 mei 2021, 15:13
door Shadow
Gaaf! Ik heb ze mét hoorn gekocht van Sander en ben benieuwd wat je er mee gaat maken.

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: wo 19 mei 2021, 15:18
door timpert
Ik ook :-P

Wat zijn jouw plannen?

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: wo 19 mei 2021, 15:28
door Shadow
timpert schreef:
Ik ook :-P

Wat zijn jouw plannen?
viewtopic.php?f=3&t=29636&start=150
20210511_172418.jpg

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: do 20 mei 2021, 13:13
door timpert
Dat wordt vast erg leuk!

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: do 27 mei 2021, 20:37
door timpert
De mijne zijn ook aangekomen.
tweets.jpg
Als woofer ga ik de Sica 12 SR 3 PL gebruiken, die staan nu in de kelder op de werkbank in te drillen.
woofs.jpg
En de hoorns zijn er ook al. Nu nog een midrange erbij zoeken...

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: do 27 mei 2021, 22:19
door Shadow

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: do 27 mei 2021, 22:24
door timpert
De gevoeligheid daarvan past goed bij de tweeter, maar voor de woofer is het te veel. De woofer doet zo'n 92 dB, met baffle step zou een mid van rond de 89 dB ook kunnen.

Deze zou ook kunnen: https://sica.it/prodotto/6-5-h-1-5-cp/
Of deze: https://sica.it/prodotto/8-h-2-cp/

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: vr 28 mei 2021, 19:00
door architect
ze worden dacht ik ook wel open baffle toegepast
ik zou heel benieuwd zijn hoe dat klinkt

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: vr 28 mei 2021, 21:03
door timpert
Ja, je kan de achterkamer er eenvoudig af halen en ze dan als dipool inzetten. De schroeven op de achterkant zitten op een andere plek, anders had je zelfs aan beide kanten een TD-TPL hoorn kunnen monteren. Er zijn mensen die aan beide kanten een houten hoorn smurfen.

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:20
door timpert
Inmiddels heb ik ook een leuke mid erbij gevonden, de Sica 6 NR 2 PL.
https://sica.it/prodotto/6-nr-2-pl/
Kwa rendement een leuke match met de woofer. Die gaat van de vloer voldoende ondersteuning krijgen om met het opgegeven rendement te kunnen werken, dus de kans bestaat dat ik deze mid zonder 'm een pad te geven kan inzetten. Het ding moet nog uit de fabriek rollen, dus ik moet nog even wachten.

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:39
door Shadow
Waarom 6" ? (En geen 8")

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:54
door timpert
Met een 6 inch kan ik wat hoger overnemen, zodat de hoorn dieper in de overnameband van het filter zijn werk blijft doen. En het rendement van deze specifieke mid past heel goed bij dat van de woofer die ik al heb. Met een passief filter gecombineerd met de lengte van de hoorn kan ik wellicht een filter volgens Samuel Harsch realiseren met een overnamefrequentie van iets boven 2 kHz, maar dat idee kan ik natuurlijk pas checken als ik de midrange heb, en mijn microfoon terug is van kalibratievakantie.

Meer info hier: https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ch-xo.html
En hier (Frans): https://www.petoindominique.fr/pdf/phase.pdf

Verder (niet geheel onbelangrijk), in mijn ogen klopt een 6 boven een 12 wat beter dan een 8 boven een 12. Deze midrange heeft net als de woofer een drievoudige rol, de korf is rond, en de kleur/textuur van de conus coating is het zelfde zodat het visueel ook allemaal mooi aansluit.

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 7:41
door Shadow
Duidelijk!

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: di 24 aug 2021, 20:00
door timpert
Ik heb de impedantie van mijn TPL150s maar eens opgemeten. De overeenkomst met de fabrieksdata is erg goed. Hoewel de impedantie is gegeven als 8 Ohm (zit een sticker op), is over de gehele linie de impedantie zo'n 5 Ohm. Beide tweeters geven praktisch het zelfde impedantieverloop.
tpl150.png
Ik heb gemeten met 1 V op de opstelling en 10 Ohm meetweerstand. Dat geeft zo'n 330 mV over de tweeter, en zelfs bij die spanning was de herrie niet te harden. Ze zijn wel efficiënt...

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: zo 12 sep 2021, 21:50
door timpert
Ik heb een testkistje gemaakt om wat verkennende metingen te doen. Geheel in stijl maak ik de lelijkste speaker die ik ooit heb getimmerd voor de mooiste tweeter in mijn bezit...
watbenjelelijkvandichtbij.jpg
Doel van dit kistje is om te bepalen hoe de midwoofer en de tweeter precies gaan bundelen, en wat op grond daarvan de beste scheidingsfrequentie is. Van de tweeter kreeg ik deze respons als functie van de hoek in het horizontale vlak:
tpl150h_respons.png
Daar kan ik wat mee. De meting bij 30 graden ontbreekt, die had ik per ongeluk overschreven tijdens het opslaan. Stom...

Ook heb ik het "akoestisch centrum" bepaald, dit lijkt 95 mm achter het montagevlak (de achterkant van de buitenrand van de hoorn, ik heb de hoorn niet verzonken gemonteerd) te liggen. Toevallig precies waar de achterkant van het membraan zit, wie had dat nou gedacht?

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: zo 12 sep 2021, 22:06
door Shadow
Geen porum die kleine mid er onder :lol:

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: zo 12 sep 2021, 22:29
door timpert
Het ziet er zo inderdaad een beetje debiel uit, maar dat trekt wel weer bij als de 12 inch er onder komt.

Ik moet de verticale dispersie ook maar eens meten, die is voor de vroege reflecties nog belangrijker dan de horizontale.

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 18:57
door architect
debiel
I de debiel zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [də'bil] Verbuigingen: debiel|en (meerv.) 1) iemand met weinig verstandelijke vermogens Voorbeeld: `instellingen waar debielen wonen`Synoniem: zwakzinnige 2) iemand die zich ...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/debiel

debiel
1) Aartsdom 2) Achterlijk 3) Achterlijk mens 4) Beperkt van verstand 5) Dement 6) Dom 7) Ezelachtig 8) Idioot 9) Imbeciel 10) Machteloos 11) Mafkees 12) Onintelligent 13) Zeer stompzinnig 14) Zeer traag van begrip 15) Zwakbegaafd 16) Zwakzinnig 17) Zwakzinnige
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... k/Debiel/1

debiel
achterlijk ; zwakzinnige (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/debiel

debiel
•("verouderd") iemand die licht zwakzinnig is •("beledigend") bespottelijk iemand
Gevonden op https://nl.wiktionary.org/wiki/debiel

'Moron' werd in de eerste helft van de twintigste eeuw in de angelsaksische landen gebruikt om iemand met een geestelijke leeftijd tussen 8 en 12 (op de schaal van Binet) aan te duiden, en om mensen te benoemen met een IQ van 51-70. Het was een stapje hoger dan 'imbeciel' (IQ 26-50) en twee stappen hoger dan 'idioot' (IQ 0-25). Tegenwoordig worden 'moron' en 'debiel', evenals de wel in het Nederlands vertaalde woorden 'imbeciel' en 'idioot' alleen nog als scheldwoord gebruikt.
wikipedia

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 19:15
door OWC
Wat moeten we hiermee? :think:

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 20:11
door dre
Lees en leer! :lol:

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 20:17
door FR_Aad

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 20:59
door Leeuwarden
Mijn zus was getrouwd met een architect. Die architect kon ook zo onverwacht uit de hoek komen…

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 21:07
door jvenema
Raar huwelijk als je je vrouw in de hoek zet :hide:

Re: Beyma TPL-150(H)

Geplaatst: ma 13 sep 2021, 21:22
door Leeuwarden
Ik heb het even aangepast zodat jij het ook begrijpt…